خبرگزاری کار ایران

بیانیه انجمن حمایت از حقوق کودکان به مناسبت بازگشایی مدارس

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۱۲۱

انجمن حمایت از حقوق کودکان انتظار دارد تا ریاست محترم جمهوری فردی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی کند تا توانایی «نو» کردن بافت این مهم‌ترین وزارت خانه دولت را که وظیفه سنگین «دانایی» فرزندان این مرز و بوم را بر عهده دارد دارا باشد.

ایلنا: انجمن حمایت از حقوق کودکان به مناسبت بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش به خبرنگار ایلنا، این بیانیه به شرح زیر است: ماه مهر، شادی جشن مهرگان و بهار «دانایی» بر همگان خجسته باد. انجمن حمایت از حقوق کودکان در آستانه باز گشایی مدارس وظیفه خود می‌داند به روال هر ساله، بازگشایی مدارس را بهانه‌ای به جا و منطقی برای بیان خواسته‌های این نهاد مدنی در خصوص تعلیم و تربیت و مسائل آموزش و پرورش فرزندان این کشور قرار دهد:

- براساس ماده ۲۲ پیمان نامه جهانی حقوق کودک، کودکان پناهنده باید از امکانات آموزشی و تحصیل برابر با سایر کودکان کشور برخوردار باشند. ایجاد محدودیت برای فرزندان خانواده‌های مهاجر که سال‌ها طعم تلخ جنگ و آوارگی را چشیده‌اند درشان ایران و ایرانی نیست. متولیان امور مرتبط باید شرایط تحصیل بدون قید و شرط را برای این ‌کودکان فراهم آورند.

- ترک تحصیل دانش آموزان در سال‌های اخیر، جزء دغدغه‌های مهم این نهاد مدنی است. انجمن حمایت از حقوق کودکان برای جلوگیری از ریزش نگران کننده کودکان از چرخه تحصیل رسمی کشور، حضور مددکار اجتماعی و مشاور را در مدارس کشور پیشنهاد می‌دهد. مداخله به موقع مددکاری و روان‌شناسی چه بسا می‌تواند از ترک تحصیل صد‌ها دانش آموز ایرانی در سال جلوگیری کند.

- کودکان کار و خیابان و تحصیل آنان همچنان یکی از دغدغه‌های اصلی انجمن حمایت از حقوق کودکان است. در تمام این سال‌ها انجمن حمایت از حقوق کودکان و سایر نهادهای مدنی در خصوص وضعیت این کودکان هشدار داده‌اند اما متاسفانه تغییری در وضعیت زندگی این گروه از کودکان ایجاد نشده است. از طرف دیگر با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی و تورم و گرانی حاصل از آن و نیز روند تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌های کوچک و بزرگ و بیکاری کارگران و همچنین گران شدن هزینه تحصیل در کشور که در طی سال‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته است، بیم آن می‌رود فرزندان بیشتری از خانواده‌های کارگری از ادامه تحصیل محروم شده و بار تامین معاش خانواده‌ها را متحمل شوند.

- روند معیوب خصوصی سازی آموزش و پرورش در سال‌های اخیر باعثشده است تا مدارس دولتی بطور محسوسی با افت کیفیت مواجه شوند. انجمن از دولت تدبیر و امید مصرانه تقاضا دارد دربرگرداندن نشاط وشور دانایی و زندگی به مدارس مجدانه بکوشد.

- سال‌های مدرسه با آموزه‌های نا‌مرتبط با مسائل واقعی زندگی سپری می‌شوند. در کشور ما که کودکان از درون خانواده‌ها و فضاهای تربیتی با تنوع فرهنگی و ارزشی بسیار زیاد به مدرسه می‌آیند این مدرسه است که با برنامه‌های گام به گام موثر می‌تواند از سالهای طلائی یادگیری کودکی بهترین بهره را برای مصون سازی و مسئولیت پذیری انسانهای در حال رشد از آسیبهای اجتماعی نظیر اعتیاد ببرد. بازبینی برنامه‌های درسی و پرورشی با هدف شکل دهی به شخصیت یک ضرورت آشکار است. در این راستا می‌توان از ضرورت آموزش مهارت‌های زندگی در مدرسه نام برد.

- جالی خالی ارتباط موثر و تنگاتنگ میان خانواده و مدرسه به چشم می‌خورد که در درون آن می‌توان از اشاعه شیوه فرزند پروری مثبت وموثر بهره گرفت تاخانه و مدرسه در مسیری مشابه برای ساختن انسانهای موثر و سعادتمند همگام باشند.

- معلمی چه درفرایند انتخاب حرفه که نیاز به اشتیاق درونی به پذیرش معلمی دارد، چه در آموزشی که داده می‌شود و چه در معیشت و جایگاه اجتماعی باید شایستهٔ این مسئولیت باشد. حمایت از تشکلهای صنفی و علمی معلمان می‌تواند راه را برای ارتقا این حرفه هموار سازد.

انجمن حمایت از حقوق کودکان یک بار دیگر نگرانی عمیق خود را از آنچه که در وزارت آموزش و پرورش کشور می‌گذرد اعلام می‌دارد. تدوین کتاب‌های درسی، برنامه ریزی‌های آموزشی و فوق برنامه‌ها، برنامه‌های رفاهی و آموزش‌های حین خدمت معلمان، نحوه برخورد با کودکان به عنوان آینده سازان این کشور در محیط‌های آموزشی، همه و همه باید در راستای توسعه علمی، اجرای تمامی مفاد پیمان نامه جهانی حقوق کودک از قبیل گسترش فرهنگ صلح و مدارا، دوری از خشونت، احترام به کرامت انسانی، احترام به محیط زیست و ترویج کار گروهی به عنوان پایه‌های اولیه دموکراسی باشد.

انجمن حمایت از حقوق کودکان انتظار دارد تا ریاست محترم جمهوری فردی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی کند تا توانایی «نو» کردن بافت این مهم‌ترین وزارت خانه دولت را که وظیفه سنگین «دانایی» فرزندان این مرز و بوم را برعهده دارد را دارا باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز