خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد:

فروش یکی دیگر از کارخانه‌های قدیمی استان فارس / چوب حراج بر تن آزمایش/ انبارهای کارخانه محلی برای نگهداری کاه و یونجه/ میزان بدهی آزمایش به بانک ملت بیش از دو سوم ارزش کارخانه است

asdasd
کد خبر : ۸۴۱۰۲۴

کارخانه آزمایش که در سال‌های گذشته به واسطه تولید انبوهی که داشت برکت بسیاری برای خانواده های استان و شهرستان مرودشت بود چند سالی است به انباری برای نگهداری کاه و یونجه تبدیل شده است . این در حالی است که مدیران این مجموعه آگهی فروش این مجموعه را نیز منتشر کرده اند.

به گزارش ایلنا هنوز هم در خانه اغلب خانواده‌های ایرانی حداقل یک محصول از کارخانه آزمایش وجود دارد، محصولاتی که روزگاری به دلیل ایرانی بودن و تولید داخل کشور با استقبال زیادی همراه بود، اما این برند پس از 6 دهه برای همیشه مُرد و با اخراج تمام کارگران خود، این کارخانه در مرودشت عملا به سوله ها و محلی برای نگهداری کاه و یونجه تبدیل شده است.

25 اسفند سال 97 خبرگزاری دولتی ایرنا درحالی به نقل از فرماندار شهرستان مرودشت خبر داد که کارخانه آزمایش در سال 98 با اشتغالزایی برای 2 هزار نفر فعال خواهد شد که در روزهای اخیر مدیران کارخانه همه ساختمان‌ها و سالن‌های تولیدی شرکت آزمایش مرودشت را برای فروش به مزایده گذاشته‌اند.

آن طور که فرماندار ویژه مرودشت می گوید کارخانه آزمایش به صورت کامل منحل و تعطیل شده است.

وی با اظهار بی‌اطلاعی از روند فروش کارخانه آزمایش می‌گوید: مسئولان کارخانه هیچ اطلاع و خبری مبنی بر فروش کارخانه آزمایش در اختیار من قرار ندادند.

رهام پیکری در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه در ماه های گذشته جهت احیا مجدد کارخانه مقرر شد که سرمایه گذار آن را احیا کند، می افزاید: اما این مهم مورد مخالفت مسئولان و مدیران کارخانه آزمایش در تهران قرار گرفت.

فرماندار ویژه شهرستان مرودشت در ادامه با بیان اینکه مسئولان و مدیران کارخانه آزمایش چندان تمایلی جهت راه اندازی و فعالیت این مجموعه ندارند، می افزاید: فروش کارخانه توسط مدیران و مسئولان کارخانه بعید نیست.

پیکری با اشاره به اینکه شواهد و وضع محیط کارخانه آزمایش بیانگر این موضوع است که مدیران این مجموعه به هیچ وجه خواستار راه اندازی این کارخانه با سابقه نیستند، ادامه می دهد: محیط کارخانه در سال ها و ماه های گذشته توسط مدیران کارخانه تخریب شده است و دیگر محیط و وسایلی جهت فعالیت این مجموعه باقی نمانده است.

تمام سازه ها و تاسیسات مکانیکی از بین رفته 

وی می گوید: در حال حاضر هیچ فعالیتی در این مجموعه انجام نمی شود، این در حالی است که مسئولان جهت درآمدزایی، سوله های کارخانه و مجموعه آزمایش را جهت نگهداری از خدمات کشاورزی اجاره داده اند.

فرماندار ویژه مرودشت با اشاره به اینکه چند سالی است که کارخانه آزمایش تعطیل است، ادامه می دهد: هیچ دستگاهی جهت فعالیت و تولید محصولات در کارخانه آزمایش وجود ندارد، بطوری که تنها یک چهار دیواری و مکان مخروبه ای از کارخانه آزمایش در شهرستان مرودشت به جا مانده و تمام سازه های و تاسیسات مکانیکی این مجموعه از بین رفته است.

پیکری در ادامه با بیان اینکه حدود 20 روز پیش در کارگروه رفع موانع تولید استانداری فارس فرصتی به مسئولان کارخانه داده شد که بعد از یک ماه وضع کارخانه آزمایش را مشخص کنند، می افزاید: متاسفانه شنیدیم که مدیران مجموعه، کارخانه آزمایش را به فروش گذاشته اند.

 فرماندار مرودشت با اشاره به اینکه متراژ زمین کارخانه آزمایش مرودشت حدود 36 هکتار است، ادامه می دهد: مجموعه آزمایش به صورت کامل شخصی است. وی با بیان اینکه میزان بدهی کارخانه آزمایش به بانک ملت زیاد است، می افزاید: میزان بدهی آزمایش به بانک ملت بیش از دو سوم مبلغ کل ارزش کارخانه است.

فرماندار ویژه مرودشت با اشاره به اینکه جهت حمایت از رونق مجموعه آزمایش به دنبال سرمایه گذار بودیم، می گوید: انحلال شرکت آزمایش سال ها پیش توسط اداره ثبت شرکت ها اعلام شد و در همین راستا یک نفر جهت تولید کامبین در این مجموعه اقدام کرد.

وی با بیان اینکه مسئولان کارخانه با هدف پرداخت بدهی معوقه بخش عمده این کارخانه را به مزایده گذاشته اند، ادامه می دهد: اما متاسفانه باز هم حقوق و  معوقات کارگران را به صورت کامل پرداخت نکردند.

پیکری در ادامه با بیان اینکه مسئولان مطالبات حدود 70 کارگر کارخانه را پرداخت نکردند می افزاید: طبق پیگیری هایی که با شورای تامین انجام دادیم، بدهی حدود 25 کارگر پرداخت شد اما بدهی مابقی کارگران هنوز توسط مسئولان کارخانه پرداخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه میزان بدهی مجموعه آزمایش به کارگران رقمی بالغ بر 5 میلیارد تومان است، می گوید: میزان مطالبه کارگران حدود 60 الی 250 میلیون تومان است.

پیکری با بیان اینکه کارخانه آزمایش مرودشت در سال های گذشته به حدی نابود شده است که راه اندازی آن غیر ممکن است، می افزاید: اما مسئولان کارخانه مدعی راه اندازی و فعالیت مجدد آن بودند.

فروش یکی دیگر از کارخانه‌های قدیمی استان فارس / چوب حراج بر تن آزمایش/ انبارهای کارخانه محلی برای نگهداری کاه و یونجه/ میزان بدهی آزمایش به بانک ملت بیش از دو سوم ارزش کارخانه است

آزمایش سال ها پیش تعطیلی مجموعه خود را اعلام کرد

رئیس شورای اسلامی کار استان فارس هم در ادامه با بیان اینکه تعطیلی کارخانه آزمایش مرودشت در سال های گذشته باعث شده این مجموعه به مخروبه تبدیل شود، می گوید: کارخانه آزمایش سال‌ها پیش تعطیلی مجموعه خود را اعلام کرد.

مهرزاد مویدی در گفت و گو با ایلنا تصریح کرد: اگرچه همواره بیشتر افراد در تلاشند تا مشکلات کارخانه ها را به کارگران تعمیم دهند اما کمتر کسی مشکل مدیریتی کارخانه ها را مورد بحث قرار داده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیشتر کارخانه های مشکل دار با مشکلات مدیریتی مواجه هستند می گوید: این در حالی است که کارخانجاتی مانند روغن نباتی و آبیاری فارس، باوجود برگزاری چندین جلسه جهت تسویه طلب معوقات کارگران، اما متاسفانه پس از گذشت چند روز شاهد افزایش تجمعات و به تعویق افتادن حقوق کارگران هستند.

مویدی با اشاره به اینکه مدیران کارخانه ها پس از گرفتن تسهیلات از مسئولان دیگر کاری به کارگران ندارند، بیان می کند: این در حالی است که کمیسیون کارگری جلسات متعددی را برای پرداخت حقوق کارگران مجموعه ها برگزار کرده است.

کارگران هنوز حقوق و سنوات خود را دریافت نکردند

دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان مرودشت هم در ادامه با بیان اینکه حدود 60 نفر از کارگران کارخانه آزمایش مرودشت هنوز حقوق و سنوات خود را دریافت نکرده اند، می گوید: میزان بدهی مجموعه کارخانه آزمایش به سازمان و ارگان هایی مانند دارایی و تامین اجتماعی حدود 22 میلیارد تومان است.

نور علی عباسی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه مقرر شد مجموعه آزمایش مجددا راه اندازی شود، می افزاید: فعالیت دوباره آزمایش یک دلخوشی و انگیزه برای مردم و قشر کارگر شهرستان مرودشت ایجاد می کرد که متاسفانه این اتفاق در عمل رخ نداد.

دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان مرودشت با بیان اینکه میزان بدهی مجموعه آزمایش به کارگران حدود 5 میلیارد تومان است، ادامه می دهد: با روی کار آمدن اصل 44 قانون اساسی روند فعالیت مجموعه آزمایش نزولی شد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر کارگران کارخانه آزمایش بعد از تعطیلی این مجموعه بیکار شده اند، می افزاید: حدود یکهزار نفر به صورت مستقیم در این مجموعه فعالیت می کردند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان کارخانه بیشتر تجهیزات این مجموعه را فروختند، می گوید: متاسفانه بسیاری از تجهیزات این کارخانه توسط دادگستری مصادره شد و نمی تواند جای طلب کارگران را بگیرد.

به گزارش ایلنا؛ تراژدی تعطیلی کارخانه ها در استان فارس یکی پس از دیگری انجام می شود. آزمایشی که روزگاری محل درآمدی برای بسیاری از خانواده های استان بود، حالا مدیران آن جهت تسویه بدهی هایشان به دنبال فروش آن هستند.

گزارش: محمدرضا طاهری

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز