خبرگزاری کار ایران

امام جمعه شیراز مطرح کرد:

دین اسلام دینی سخت‌گیرانه نیست

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۵۴۶

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه حق‌گرایی صفت اول دین اسلام است، خاطرنشان کرد: دین اسلام دینی سخت‌گیرانه نیست و بر اساس فرمایش قرآن کریم خداوند می‌خواهد به انسان آسان بگیرد.

به گزارش ایلنا آیت الله لطف الله دژکام در مراسم یادروز حافظ با اشاره به اینکه امروز باید ادامه‌دهنده مسیر حافظ باشیم، افزود: در یک تمدن شکوفا نمی‌توان پارادایم‌های اصلی را به‌صورت متناقض خوانش کرد.

آیت‌الله دژکام در ادامه گفت: در پارادیم حافظ از حیث معرفت‌شناسی حق را می‌توان شناخت، باید شناخت و باید به آن پایبند بود.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه هنگامی که حق را شناختیم باید فضا را باز بگذاریم و بنا نیست که فضا را برای دیگران سخت کنیم، خاطرنشان کرد: ‌دین اسلام قوانین سخت‌گیرانه ندارد. نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه این منش و روش اسلام در شعر حافظ جلوه‌گر است، افزود: بازتاب فرهنگ اسلام در سخن حافظ است.

آیت الله دژکام عنوان کرد: اسلام دینی است که آقامنشی را به انسانها می دهد و کرامت انسان را توسعه می دهد. دینی که شرایعش سخت گیرانه نیست مسلما در روش و منش حافظ این ویژگی را به خوبی می توان مشاهده کرد.

وی عنوان کرد: در اشعار حافظ آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا جلوه گر است که این امر در اندیشه های پیامبر (ص)هم قرار دارد.

 وی افزود: در فرایند کشف حقیقت به تناسب ابزار گاهی بین خودمان اختلاف ایجاد می شود این دعوای دراز دامت بین طریقت و شریعت و عقل و دل اگر بنا باشد یک روزی به پایان برسد، باید آن روزی را ما فرض کنیم که فلسفه ما به سطحی رسیده باشد که بتواند عقل کشف و نقل را کنار هم بنشاند که این فلسفه در اندیشه ملاصدرا بوده و آغاز یک حرکت نو در تمدن اسلامی است.

وی گفت: هرچه قرآن می‌گوید با برهان و فلسفه هم می‌توان به آن رسید و در ساحت مکاشفه عرفانی دیده می‌شود این هماهنگی را در دعوای مداراگونه که در حافظ دیده می شود سه قرن بعد از وی هم قابل مشاهده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز