خبرگزاری کار ایران

همزمان با عاشورای حسینی؛

روستای فدیشه میزبان ٧٠ هزار سوگوار از داخل و خارج کشور

asdasd
کد خبر : ۸۰۸۷۰۵

تجمع بزرگ عزاداران حسینی همزمان با عاشورای حسینی با حضور ۷۰ هزار سوگوار از داخل و خارج کشور در روستای فدیشه شهرستان نیشابور برگزار شد.

حسن قدسی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در نیشابور گفت: هر سال برای برگزاری هرچه بهتر مراسم روز عاشورا در فدیشه از ماه ها قبل برنامه ریزی و هماهنگی می‌شود تا بزرگترین تجمع عزاداران حسینی در منطقه به بهترین نحو برگزار و از طریق رسانه ها منعکس شود.

دهیار روستای فدیشه افزود: همه اهالی روستای فدیشه در برگزاری این مراسم‌ با اهدای گوسفند نذری و مبالغ نقدی مشارکت و همکاری دارند و میهمانان خود را از اقصی نقاط ایران و خارج از کشور برای شرکت در این مراسم‌ دعوت می کنند.

وی با اشاره به اینکه این مراسم که تا غروب عاشورا ادامه دارد، اظهار کرد: هیات های سوگوار حسینی از ۴۰ روستای شهرستان نیشابور و شهرهای اطراف آن در محل روستای فدیشه گرد آمده و مراسم علم گردانی برگزار می کنند.

وی خاطرنشان کرد: مراسم امسال فدیشه به طور مستقیم از طریق صدا و سیمای خراسان رضوی، شبکه سه و شبکه خبر پخش می‌شود.

گفتنی است همه ساله گروه های گردشگری از آلمان، سوئیس، چین، کویت، پاکستان و نیز شهرهای کرمان، تبریز، جاسک و بندرعباس برای تماشا و ضبط تصویری این آیین سنتی به روستای فدیشه سفر می کنند. در چارچوب این آیین دیرقدمت موسوم به "علم خبری" هیات عزاداران فدیشه با بزرگترین علم این روستا به استقبال دسته های سوگوارا میهمان می رود.

دسته عزاداران روستای میهمان که علم عزاداری آن ها در صف مقدم قرار دارد طبق آیینی خاص با ذکر صلوات و خواندن اشعار مناسبتی در اصطلاح سه بار سلام داده و جواب داده می شوند، سپس علمها را به یکدیگر نزدیک کرده و همین آداب با گروه میهمانان سوگوار بعدی ادامه می یابد.

بازسازی واقعه روز عاشورا توسط ۶۰ شبیه خوان، یکی دیگر از بخش های پرشور این آیین است که از صبح با ورود نمادین کاروان حضرت امام حسین(ع) آغاز و در غروب عاشورا با آتش زدن خیمه های کاروان به پایان می رسد.  

یکی دیگر از رسوم جالب اهالی روستای فدیشه در این روز حلیم پزان است که برای این منظور از عصر روز تاسوعا حدود ۷۴ دیگ حلیم به همت اهالی روستا با آتش هیزم برپا می شود و از صبح روز عاشورا تا غروب در خانه های اهالی روستای فدیشه بر روی میهمانان و عزاداران حسینی باز است و با حلیم نیشابوری از آنان پذیرایی می گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز