خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

درباره طرح ادغام انجمن‌ها و موسسات هنری شفاف‌سازی کنید/ ضرورت رفع شائبه سیاسی بودن طرح برای هنرمندان

asdasd
کد خبر : ۸۰۷۷۹۲

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس خواستار شفافیت هرچه سریع‌تر معاونت هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره طرح انحلال و ادغام انجمن‌ها و موسسات این معاونت شد تا به ابهام‌ها و نگرانی‌های هنرمندان درباره شائبه‌های سیاسی این طرح و مسائل دیگر پیرامونش پاسخ داده شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، خواستار شفافیت هرچه سریع‌تر معاونت هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره طرح انحلال و ادغام انجمن‌ها و موسسات هنری این معاونت شد تا به ابهام‌ها و نگرانی‌های هنرمندان درباره شائبه‌های سیاسی این طرح و مسائل دیگر پیرامونش پاسخ داده شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش خبری از سوی روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد مبنی بر طرح انحلال انجمن‌ها و ادغام انجمن‌ها و موسسات این معاونت که در آن انجمن هنرهای نمایشی (با ۵۰۰ شعبه و دفتر در سراسر کشور)، انجمن موسیقی، موسسه توسعه هنرهای معاصر و موسسه توسعه هنرهای تجسمی باهم ادغام می‌شوند.

اواخر مرداد بود که تعدادی از روسای انجمن‌های هنرهای نمایشی سراسر کشور در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار توقف طرح ادغام انجمن هنرهای نمایشی، موسیقی و تجسمی شدند. چراکه به گفته حسین مسافر آستانه (از اعضای هیئت مؤسس انجمن هنرهای نمایشی) طبق مفاد مندرج در اساسنامه انجمن، دولت توانایی انحلال انجمن هنرهای نمایشی را ندارد؛ چرا که انجمن یک نهاد خصوصی است.

سیده فاطمه ذوالقدر (سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس) در گفتگو با ایلنا درباره این طرح و نارضایتی و اعتراض هنرمندان نسبت به آن تصریح کرد: با توجه به مسائلی که پیرامون طرح انحلال و ادغام انجمن‌ها و موسسات معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده، بسیاری از هنرمندان نسبت به شتاب زده بودن این تصمیم و طرف مشورت قرار نگرفتن انجمن‌های موردنظر معترض بوده و از آن به‌عنوان طرحی یاد می‌کنند که فعالیت‌های هنری را برخلاف قوانین و وعده‌های دولت، نه به سمت خصوصی‌سازی که هرچه بیشتر دولتی شدن اداره امور می‌برد.

ذوالقدر ادامه داد: از سوی دیگر با وجود گذشت چند هفته از طرح این مساله، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جزئیاتی از این طرح ادغام نه به هنرمندان و نه رسانه‌ها اعلام نکرده‌اند که همین موضوع نگرانی‌ها و ابهام‌های جامعه هنری را افزایش داده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: با توجه به گستردگی فعالیت این انجمن‌ها در سراسر کشور، وجود صدها شعب و دفاتر استانی و نیز اثری که این ادغام می‌تواند بر شکل اداره امور هنری در کشور بگذارد، خواسته هنرمندان این است که معاون هنری وزیر فرهنگ در اسرع وقت طرح مدون ادغام موسسات و انجمن‌های معاونت هنری را به صوت عمومی منتشر کنند تا هم ابهام‌ها برطرف شود و هم هنرمندان بدانند این طرح از ابتدا قرار است مسائل را شفاف کند.

ذوالقدر خاطرنشان کرد: توجه به این نکته هم ضروری است که بسیاری از هنرمندان از این طرح برداشت‌هایی گوناگون داشته و معتقدند شائبه سیاسی پشت سر آن وجود دارد که لازمه رفع ابهام در این زمینه، صحبت‌های صریح و شفاف‌سازی سریع معاونت هنری وزارت ارشاد است.

ذوالقدر یادآور شد: آنچه مشخص است هنرمندان تئاتر از دخالت‌های وزارت ارشاد در امور اجرایی بسیار نگران‌انند و خواستار ورود نمایندگان مجلس به این مساله شده‌اند؛ چراکه با این طرح، اساس اختصاص بودجه هنری هم تغییر می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز