خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس:

وضعیت بودجه فرهنگی در سال ۹۸ خوب نیست/امیدواری به اصلاح بودجه وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۷۴۳

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه معتقد است که بودجه وزارت ارشاد باید ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد درحالی‌که در لایحه بودجه فقط یک درصد افزایش پیدا کرده است.

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به ارائه لایحه بودجه سال ۹۸ در مجلس از سوی حسن روحانی و وضعیت بودجه دستگاه‌های فرهنگی در این لایحه گفت: به دلیل آنکه لایحه روز گذشته ارائه شد فرصت بررسی جزئیات کامل برای دستگاه‌های مختلف امکان‌پذیر نبود اما در نگاه اجمالی، وضعیت بودجه همه دستگاه‌های فرهنگی در سال آینده به هیچ عنوان خوب نیست و بودجه درنظر گرفته شده قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: هرچند بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ حدود یک درصد افزایش پیدا کرده اما واقعیت این است که این بودجه باتوجه به تورم کاهش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه بودجه وزارت ارشاد در بخش‌هایی همچون سینما، تئاتر و مطبوعات کاهش پیدا کرده است، افزود: اگر قرار بود براساس میزان هزینه‌ها و لایحه‌ها و همچنین بودجه سال ۹۷، برای سال ۹۸ بودجه‌ریزی می‌کردیم باید حداقل ۲۰ درصد بودجه افزایش پیدا می‌کرد اما وضعیت بودجه موجود نشان می‌دهد که ما ۱۹ درصد خلاء بودجه‌ای داریم.

آزادی‌خواه افزود: براساس بررسی‌های ابتدایی بیشترین کاهش در ردیف دستگاه‌های اصلی، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و هرچند این دستگاه‌ یک درصد افزایش بودجه پیدا کرده اما این افزایش سودی ندارد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه پیش از ارائه لایحه بودجه به مجلس گفتگوها و رایزنی‌های بسیاری با دولت درباره بودجه فرهنگی انجام شده است، گفت: گفتگوها و رایزنی‌هایی که امسال از سوی نمایندگان مجلس و به خصوص اعضای کمیسیون فرهنگی با دولت صورت گرفت بسیار بیشتر از سال‌های گذشته بود و جلسات بسیاری نیز برگزار شد و با نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین ۲۰ دستگاه اصلی فرهنگی؛ جلسات مختلفی درباره وضعیت بودجه برگزار شد اما متاسفانه بودجه دستگاه‌های فرهنگی آن گونه که دولت وعده داده بود افزایش پیدا نکرده است.

آزادی‌خواه با اشاره به اینکه دلایل دولت برای عدم اختصاص بودجه کافی به دستگاه‌های فرهنگی قابل قبول نیست، افزود: تنها مبحثی که از فرهنگ در بودجه مهم‌تر است بحث حقوق، دستمزد و مزایا است و دولت باید بعد از حقوق و مزایا بحث فرهنگ را در بودجه جدی می‌گرفت زیرا در فرهنگ همه مسائل از آموزش تا پرورش قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه چشم‌انداز بودجه ارائه شده از سوی دولت برای دستگاه‌های فرهنگی خوب نیست، افزود: از یکسو ما باید براساس وظیفه‌مان از بودجه دستگاه‌های فرهنگی دفاع کنیم و به دنبال ارتقای سرانه فرهنگی باشیم زیرا هزینه فعالیت‌های فرهنگی و تولید آثار نسبت به سال گذشته حداقل دو برابر شده است و از سوی دیگر باید دستگاه‌های اجرایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای برنامه‌های خود و هزینه‌های پیش‌رو حداکثر صرفه‌جویی را در نظر بگیرد تا از حداقل اعتبارات بتوان حداکثر استفاده را کرد.

آزادی‌خواه با اشاره به اینکه اعضای کمیسیون فرهنگی و نمایندگان مجلس همه تلاش خود را می‌کنند که بودجه را اصلاح کنند و به فعالیت‌های فرهنگی ضربه‌ای نخورد، افزود: ما در گفتگوهای خود با دولت و همچنین کمیسیون‌های مختلف همچون کمیسیون تلفیق همه تلاش خود را می‌کنیم اما واقعیت این است که امید چندانی نداریم که میزان بودجه تعیین شده برای دستگاه‌های فرهنگی تغییر محسوسی بکند زیرا در کمیسیون  تلفیق بودجه؛ اصل بر حفظ و نگه داشت لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت است و نباید متن لایحه از هویت خود خارج شود. به همین دلیل انتظار ما از دولت این بود که پیش از ارائه لایحه بودجه سال ۹۸ بودجه دستگاه‌های فرهنگی را افزایش می‌داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز