خبرگزاری کار ایران

مرمت بناهای اضطراری تاریخی خراسان رضوی به صورت مشارکتی

asdasd
کد خبر : ۸۰۱۶۰۵

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی گفت: به دلیل کمبود اعتبار آمادگی داریم مرمت و احیای بناهای اضطراری تاریخی در سطح شهرستان‌های استان با مشارکت مالکان و متولیان موقوفه و همچنین توسط خود میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان‌رضوی انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کاشمر، ابوالفضل مکرمی‌فر در خصوص وضعیت بناهای تاریخی‌در سطح شهرستان‌های استان خراسان‌رضوی اظهار کرد: هرچند بناهای تاریخی بسیاری در سطح استان داریم که نیازمند مرمت هستند اما از سویی برای مرمت با محدودیت اعتباری مواجه هستیم.

وی عنوان کرد: اکنون در سطح استان خراسان‌رضوی 1600 اثر ثبت شده ملی و دو هزار اثر شناسایی شده و در مجموع حدود 4 هزار اثر داریم ولی اعتبارات میراث فرهنگی برای مرمت تمامی این بناها کافی نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: به رغم کمبود اعتبار سعی شده ابتدا مرمت و احیای بناهای اضطراری با مشارکت مالکان و متولیان موقوفه و همچنین توسط خود میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان‌رضوی انجام شود.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته 108 بنای تاریخی مرمت شده و در سال جاری به همین تعداد مرمت بنا را در سطح استان خواهیم داشت، افزود: در سال جاری سرفصلی بر سرفصل‌های اعتبارات ملی پیش‌بینی شده که مشارکتی است.

مکرمی‌فر گفت: در این سرفصل با مشارکت مالکان نسبت به مرمت بنا اقدام خواهیم کرد و به نسبت آورده مالک خصوصی میراث فرهنگی نیز به همان نسبت هزینه خواهد کرد و این طرح در اولویت اقدامات سازمان در سال جاری خواهد بود.

وی عنوان کرد: هر چند باید بسیاری از بناها مرمت و احیا شوند ولی اولویت با بناهای اضطراری و بناهایی که باید از تخریب رفع خطر شوند، است سپس اقدامات محوطه‌سازی، تزئینات و... انجام می‎شود.

مکرمی‎فر افزود: آمادگی داریم بناهایی را که در تملک میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان‌رضوی  هستند، به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی گفت: در سال جاری 8  بنای تاریخی را از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان واگذار خواهیم کرد و تلاش می‎کنیم 9 بنای دیگر نیز به این بناها افزوده ‌شود، در مجموع 17 بنا در استان خراسان‌رضوی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز