خبرگزاری کار ایران

فرماندار رودبار در گفت و گو با ایلنا :

تا وقتی هستم اجازه برداشت شن از زیر سردهنه‌‌ها را نخواهم داد/ رفع کامل مشکل سردهنه شمام

asdasd
کد خبر : ۷۷۲۲۵۵

فرماندار رودبار گفت: سردهنه شمام در این شهرستان برای آبرسانی برای کشاورزی رفع مشکل شد.

محمد صالح ضیائی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: کشاورزان مناطق سفید رود فقط 5 روز به دلیل تخریب سردهنه شمام  آب برای کشاورزی نداشتند که در حال حاضر نیز این مشکل برطرف شد.

وی درباره مشکل این سردهنه گفت: مشکل سردهنه‌های سفید رود برای استخراج آب به شالیزارهای این مناطق چند دلیل دارد که  عمده ترین آن  سیل سال 97  است که موجب شد آب سردهنه‌هایی که از مسیر رودخانه می‌گذرد، از بین برود.

فرماندار رودبار ادامه داد: مدیریت بحران برای رفع مشکل سردهنه شمام در شهرستان رودبار جلسه تشکیل داد و با هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی بویژه امور آب، جهاد کشاورزی، بخشداری، فرمانداری و خود کشاورزان در اقدامی جهادی در 3 شبانه روز برای انتقال آب به شالیزارها رفع مشکل کردند.

ضیائی درباره چگونگی برطرف شدن مشکل سردهنه شمام بیان کرد: بیش از دویست کامیون زیر سردهنه سنگ ریزی شد که توانستیم آب را به سوی دهانه هدایت کنیم و در حال حاضر این سردهنه کاملا رفع مشکل شده و کشاورزان مشغول کشاورزی هستند.

تا وقتی هستم اجازه برداشت شن از زیر سردهنه‌‌ها را نخواهم داد/ رفع کامل مشکل سردهنه شمام

وی اضافه کرد: تنها تعداد  کشاورزانی که زودتر از تقویم کشاورزی نشاء کاری کرده بودند  دچار خسارت شدند که توسط جهاد کشاورزی جبران خسارت می شوند.

وی درباره دلایل مشکلات سردهنه‌های آب رودخانه سفید رود در شهرستان رودبار نیز گفت: طی سالیان متمادی برداشت های بی‌رویه از شن‌های رودخانه سفید رود توسط افراد مختلف صورت می گرفت که در تخریب سر دهانه های آب  کشاورزی بی تاثیر نبوده ولی عمده ترین مشکل تخریب  دهانه مخزن سد سپیدرود بود که یک میلیارد و  50 متر مکعب زیر آب بوده و طی خشکسالی هایی که در بیست سال اخیر داشته‌ایم هرگز این سد سرریز نکرده است.

ضیائی ادامه داد:  اما امسال بیش از 2 برابر حد میزان نیاز کشاورزی سدها  تخلیه و آبگیری شد. سدی که سال گذشته 30 درصد کسری آب داشت امسال آب آن رها و از رودخانه گذشته است و سردهنه‌های مسیر به دلیل شدت آب آسیب دیدند که  مرمت آنها در جریان است و هم اکنون پنج روزی می شود مشکلی در این زمینه نداریم.

فرماندار رودبار عنوان کرد: در گذشته نیز برداشت های بی رویه شن از رودخانه سفید رود انجام می شد که هم اکنون بنده به عنوان فرماندار فعلی این شهرستان هیچ گونه اجازه برداشت شن از زیر 16 سردهنه را تا شعاع 60 متری نخواهم داد. زیرا اگر زیر آنها خالی از شن شود باعث فروریختن آب به زیر سردهنه می شود و تاکنون 16 عدد از این سردهنه ها تعمیر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز