خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

عدم نظارت راهداری یکی از عوامل تصادفات در اردوهای دانش‌آموزی

asdasd
کد خبر : ۷۵۵۱۴۳

مدیر مرکز کنترل سفرهای برون استانی دانش‌آموزی در خصوص نظارت آموزش و پرورش بر خودروهای اردوی دانش‌آموزی گفت: گرچه آموزش و پرورش تلاش دارد خطاها را به حداقل برساند، اما نمی‌توان آنها را به صفر رساند.

احمد احمدنژاد (مدیر مرکز کنترل سفرهای برون استانی دانش‌آموزی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص نظارت بر خودروهای اردوی دانش‌آموزی با توجه به تصادف اخیر خودروی اردوی دانش‌آموزان در کرمانشاه که موجب مصدومیت ۱۱ نفر شد، گفت: در سال گذشته ۳۳۰۰  مجوز برای اردوهای دانش آموزی صادر کردیم و از میان ۲۷ هزار نفری که در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دادند، کمتر از چهار نفر آنها دانش آموز بودند.

وی در ادامه با اشاره به عدم توجه راهداری به وضعیت جاده‌ها گفت: وضعیت اردوهای مدارس نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده و خطای تخلفات در اردوهای دانش آموزی تا اسفند ماه سال گذشته از ۳/۴ به ۱/۶ درصد رسیده است. عواملی غیر از آموزش و پرورش در همه خطاهایی که موجب رخ دادن اتفاقات ناگوار شده دخیل بودند، به عنوان مثال راهداری نظارتی نداشت و موجب ایجاد مشکل در جاده‌ها بوده است.

مدیر مرکز کنترل سفرهای برون استانی دانش‌آموزی افزود: برای بررسی میزان خطای خودرو اردوهای دانش‌آموزی اقداماتی انجام شده است و در کمیسیون ایمنی راه‌ها یک سری موارد در نظر گرفته شده که منتظر ابلاغ آن هستیم و فعلا در حال بررسی است به عنوان مثال آن دسته از خودروهایی که بیشتر از هفت سال عمر دارند، نمی‌توانند برای اردوهای دانش‌آموزی مجوز دریافت کنند. آموزش و پرورش تلاش دارد این خطاها را به صفر برساند البته هرگز به صفر نخواهد رسید و در همه جای دنیا این اتفاقات هست، اما در ایران بیشتر رخ می‌دهد.

احمدنژاد اضافه کرد: تمام تخلفات سرپرست اردو یا رابط اردویی پیگیری و با آن برخورد خواهد شد.این را هم باید در نظر گرفت، زمانی که فرزندان از مدرسه برای والدین خود رضایت نامه‌ای آوردند و والدین برای امضا دست و دلشان نلرزید و به راحتی رضایت نامه را امضا کردند، یعنی آموزش و پرورش کارش را درست انجام داده است. اگر پنج سال پیش مشکل حادتر بود، الان شرایط یک مقدار رضایت‌بخش‌تر است و تلاش می‌کنیم بهتر از این شود.

وی در پاسخ به این سوال که اغلب تصادفات در اردوها به دلیل عدم کنترل خودرو توسط راننده است، چرا آنطور که باید نظارتی بر رانندگان وجود ندارد تا در صورتی که صلاحیت لازم را ندارند، این مسئولیت به آنها داده نشود؟ گفت: همکاران ما از مرکز کنترل با راننده و مربی تماس می‌گیرند تا از وضعیت آنها اطلاعات کسب کنند.از طرفی سرپرست یا مربی اردوها باید نزدیک راننده، در صندلی جلو بنشینند و حق خواب ندارند. همچنین نرم افزار سپهتن سرعت خودرو را کنترل می‌کند تا بیشتر از حد مجاز نباشد. همه این اقدامات در واقع برای کنترل راننده‌ها است.

احمدنژاد با اشاره به آمار تخلفات رانندگان خودروهای اردوی دانش آموزی گفت: به دلیل اینکه سرعت خودرو توسط سامانه سپهتن کنترل می‌شود و اگر سرعت بیش از حد مجاز باشد راننده جریمه می‌شود، تقریبا تخلف در این زمینه صفر است. تردد خودرو اردوهای دانش‌آموزی باید تا ساعت ۲۳ انجام شود، در غیر اینصورت باید سریعا در نقطه‌ای اسکان بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز