خبرگزاری کار ایران

استاندار فارس مطرح کرد:

عوامل طبیعی، اقلیمی و اقدامات انسانی سبب بروز سیل شیراز شد

asdasd
کد خبر : ۷۵۱۷۷۴

استاندار فارس گفت: عوامل طبیعی، اقلیمی و اقدامات انسانی سبب بروز سیل شیراز شد.

به گزارش‌ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری‌فارس، عنایت‌الله رحیمی در جلسه‌ای که با حضور هیاتی از کمیسیون اصل 90 به منظور جمع بندی بررسی‌های این هیات از سیل اخیر در شیراز برگزار شد به تشریح اقدامات انجام شده در این حادثه پرداخت.

نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه مدیریت بحران در سه گام پیش‌بینی و پیشگیری، آمادگی و بازسازی و بازتوانی انجام می شود، عنوان کرد: ستاد مدیریت بحران در استان فارس در انجام برنامه های آموزشی و مانورهای لازم در رتبه های برتر کشور را به خود اختصاص داده و از سوی دیگر نیز در 6 ماه گذشته دستورالعمل های لازم به سازمان‌ها و دستگاه های مربوطه داده و جلسات مدیریت بحران به این منظور تشکیل شده است.

وی ادامه داد: پایش و انجام اقدامات اجرایی در زمینه لایروبی مسیل‌ها و کانال ها نیز از جمله مواردی بوده که در دستور العمل های مربوطه مورد تاکید قرار گرفته است.

 رحیمی انجام مطالعات علمی را از دیگر اقدامات پیشگیرانه در مدیریت بحران بر شمرد و به طرح جلوگیری از سیل در شهرستان های فارس  که در سال 79 تهیه شد اشاره کرد.

استاندار فارس با اشاره به اینکه آمادگی دومین گام در مدیریت بحران محسوب می شود، خاطرنشان کرد: با توجه به شدت حادثه سیل در پنجم فروردین ماه راه های ورودی به سمت دروازه قرآن با سرعت مسدود شد و آسیب دیدگان از افرادی بودند که در ورودی ها حضور داشتند.

عوامل طبیعی، اقلیمی و اقدامات انسانی سبب بروز سیل شیراز شد

وی ادامه داد: بازگرداندن وضعیت دروازه قرآن به حالت عادی به رغم شدت حادثه و مصدومیت بیش از 160 نفر در کمتر از سه ساعت توسط نیروهای امدادی، نیروهای نظامی و انتظامی، هلال احمر، آتش‌نشانی، شهرداری و... انجام شد که به نوبه خود کم نظیر است.

رحیمی همچنین به سایر اقدامات فوری جهت بستری کردن مصدومان، رسیدگی به آسیب دیدگان و اسکان بیش از 200 هزار مسافر نوروزی و ارائه خدمات پزشکی و سلامت روان به آنها اشاره کرد.

نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه گام بازتوانی و بازسازی نیز هم زمان با امداد و کمک رسانی در شیراز آغاز شده است، افزود: علاوه بر اقدامات اولیه ای از جمله پرداخت خسارت به آسیب دیدگان بازسازی منازل مسکونی در محلات آسیب دیده نیز آغاز و تا کنون بیش از 30 واحد مسکونی در محله سعدی تعمیر شده است.

وی با اشاره به اینکه 21 شهرستان استان فارس در هفته‌های گذشته با سیل درگیر بوده اند، بر لزوم برنامه‌ریزی‌های لازم جهت جبران خسارات بر جای مانده از سیل در شهرستان های مختلف استان تاکید کرد.

استاندار فارس با تاکید بر آنکه سیل اخیر و میزان بارش زیاد در مدت زمان کوتاه طی 50 سال گذشته بی سابقه بوده است، عنوان کرد: دلایل وقوع سیل شیراز را می‌توان  به دو دسته طبیعی و اقلیمی و اقدامات انسانی تقسیم کرد.

وی ادامه داد: در راستای پیشگیری از تکرار چنین رخدادهایی از همان روزهای نخست شهرداری شیراز ، سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، آب منطقه ای و... موظف به تهیه طرح ساماندهی مسیل ها و رودخانه ها و ایجاد طرح های آبخیزداری در بالادست و اجرایی کردن این طرح پس از دو ماه شده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز