خبرگزاری کار ایران

حسین عبده تبریزی در اراک:

بنگاه‌های اقتصادی برآورد دقیقی از دوره تحریم‌ها داشته باشند

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۲۵۸

عضو سابق شورای‌عالی بورس گفت: بنگاه‌های اقتصادی برای برون‌رفت از شرایط فعلی و بهبود وضع اقتصادی و کسب و کار باید ارزیابی و برآورد دقیقی از دوره تحریم‌ها داشته باشند.

به گزارش ایلنا از اراک، حسین عبده تبریزی در همایش ملی توسعه سیاست‌های گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در محل استانداری مرکزی با اشاره به پیش‌بینی صورت گرفته در حوزه اقتصادی سال‌جاری اظهار کرد: تورم امسال از 28 درصد عبور کرده و سال آینده نرخ تورم بالاتری را تجربه خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: تا پایان سال 1400 پیش‌بینی می‌شود به‌طور متوسط ورودی‌ها رشد داشته باشد و با نرخ تورم متوسط 27 درصد کار کنیم.

این اقتصاددان محور اقتصاد ایران را تحت تاثیر دو عامل نقدینگی و تحریم دانست و گفت: در این زمینه متغیرهای گوناگونی اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما این دو رکن مهمترین است.

وی به اظهارنظرها درباره تحریم‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: برخی معتقدند هدف آمریکا از تحریم ایران تغییر رفتار و معامله با ایران است و برخی هم معتقدند هدف آمریکا تغییر نظام ایران است.

عبده تبریزی محورهای مقابله با تحریم را در سه قالب کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت عنوان کرد و افزود: در برنامه تقویت تدریجی کوتاه‌مدت اقداماتی از قبیل مدیریت ارزی نقل و انتقالات مالی توقف سوییف، بازار ارز و امنیت غذایی و اقتصادی انجام شده است.

وی یکی از اصلی ترین معضلات اقتصادی درماه های اخیر را بازار ارز دانست و ادامه داد: در این راستا دولت کارهای ویژه‌ای از قبیل تزریق ارز ترجیحی و نیمایی برای تامین کالاهای اساسی انجام داده است.

وی نقدینگی در اقتصاد را حاصل سه عامل سیاست بودجه‌ای، سیاست پولی و سیاست ارزی دانست.

عبده تبریزی وضعیت ایران در بخش نقدینگی را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: در این زمینه نقدینگی 25 درصد را تجربه کردیم اما باید تلاش کنیم تا نقدینگی به 10تا 15 درصد کاهش یابد.

وی نوسان و افزایش نرخ رشد را عامل موثر در نقدینگی در اقتصاد کشور دانست.

این اقتصاد دان درباره راهکارهایی که باید برای بهبود وضعیت اقتصادی در نظر گرفته شود، عنوان کرد: بنگاه‌های اقتصادی برای برون رفت از شرایط فعلی و بهبود وضع اقتصادی و کسب و کار باید ارزیابی و برآورد دقیقی از دوره تحریم‌ها داشته باشند. دولت و بانک مرکزی نیز سیاست‌هایی را باید درباره نقدینگی اتخاذ کنند، پرداختن به سیاست دفاعی در توسعه فعالیت‌ها و انتخاب راهکار ابتکاری در حمل‌ونقل نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز