خبرگزاری کار ایران

حذف قوانین دست و پاگیر تجاری در ایران

کد خبر : ۶۱۷۶۱۱

عضو هیات مدیره AHK تاکید کرد: با قوانین دست و پاگیر و پیچیده در ایران نمی توان تجارت در این کشور را توسعه داد.

به گزارش ایلنا؛ پنل تخصصی فرصتهای سرمایه‌گذاری در ایران در دومین روز ششمین همایش تجاری و بانکی ایران - اروپا با حضور آندریاس هافمن، مدیر عامل گروه Greencells، ادوارد سانتانا یکی از مدیران شرکت Pfisterer، ماسیژ وجتال مدیر ارشد شرکت Amtelon Capital، مارتین روت عضو هیات مدیره AHK و دکتر ابراهیم بای سلامی معاون مدیر عامل اتاق بازرگانی و صنعت آلمان و ایران برگزار شد.

در این پنل مارتین روت گفت: تجارت آلمان در ایران قبل از تحریم ها بسیار موفقیت آمیز بود اما در زمان تحریم ها جلوی فعالیت با ایران گرفته شد، اما تصمیم آلمان این بود که در دوران هم در کنار ایران بماند از اینرو با برداشته شدن تحریم ها در ایران و انعقاد برجام برای تجارت با ایران هیجان زده بودیم ولی نتیجه مورد انتظار حاصل نشد.

وی اظهارداشت: قبل از تحریم ها تجارت با ایران ۵ میلیون دلار در سال بود اما در حال حاضر این مبلغ کاهش چشمگیری یافته دلیل عمده آن این است که بانک های ایرانی و آلمانی نتوانسته اند مبادلات مالی خوبی با یکدیگر برقرار کنند.

روت یادآور شد: باید به منظور حل این مشکلات راهکارهای عملی پیدا کرد و انعطاف پذیری بیشتری را قبول کرد. وی افزود: با قوانین دست و پاگیر و پیچیده در ایران نمی توان تجارت در این کشور را توسعه داد.

روت با بیان اینکه آلمانی دوستدار سرمایه گذاری در ایران هستند، گفت: شرکت های آلمانی علاقه مند به آوردن شرکای تجاری خود به ایران هستند تا بتوان تعمیرات تجهیزات صنعتی در دخل ایران انجام شود اما هیچ روشی برای محاسبه نرخ ارز و انتقال راحت آن در حال حاضر وجود ندارد، از اینرو ثبات نرخ ارز در ایران برای سیستم بانکی و اقتصادی ایران بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: در نظام بانکی ایران باید صندوقی به منظور حفاظت از امنیت بیزینس های خارجی در ایران تاسیس شود تا تجارت در این کشور توسعه و استمرار یابد. روت یادآور شد: تجارت با ایران منجر به ورود متخصصان، تکنولوژی و دانش به ایران می شود که گام بزرگی است و گام کوچکتر دستیابی به راهکارهای موثر به منظور تحقق این مهم است.

مارتین روت در پاسخ به این پرسش که سرمایه گذاری در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: شرکت های آلمانی بسیار علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران هستند اما این مسئله که منابع مالی که وارد ایران می‌شود از این قابلیت برخوردار باشد که هرگاه سرمایه گذار اراده کرد آن را خارج کند بسیار مهم است و هرگاه چنین روندی در ایران عملیاتی شود این کشور می تواند سرمایه گذاری در ایران را ضمانت کند.

ماسیژ وجه نیز در این پنل گفت: مهم ترین مسئله در سرمایه گذاری در هر کشور این است که منابع مالی سرمایه گذاران بتواند به راحتی خارج شود از اینرو با توجه به این شاخص ریسک سرمایه گذاری در هر کشوری تعیین می شود.

وی اظهارداشت: تضمین های فیپا برای سرمایه گذاران بسیار مهم است زیرا با استفاده از این قوانین تامین مالی صورت می گیرد و از ضمانت بازگشت سرمایه اطمینان حاصل می شود. وی افزود: با تضمین هایی که فیپا می دهد برای دارایی سرمایه گذاران مشکلی ایجاد نمی شود و داد و ستد با ارز خارجی با سرعت انجام می شود و فیپا تاریخچه طولانی در این بخش دارد که با تغییر دولت های قوانین آن تغییر نمی کند و ثابت است از اینرو در حال ارزیابی قوانین فیپا هستیم و فیپا تنها ضمانت محلی است که از آن در حال حاضر استفاده می کنیم.

همچنین آندریاس هافمن مدیرعامل گروه Greencells گفت: یکی از بحث های مهم همیشه این بوده که چگونه در ایران سرمایه گذاری کنیم؛ با توجه به تحریم ها باید روند سرمایه گذاری در ایران را ارزیابی می کردیم.

وی توضیح داد: به علت برخی محدودیت ها این شرکت ترجیح داده برای تجارت با ایران از دفتر خود در سوییس استفاده کند زیرا که سوییس توافقات تجاری متفاوتی از اتحادیه اروپا با ایران دارد و تجارت از آن طریق راحت تر انجام می گیرد.

مدیرعامل گروه Greencells با بیان اینکه برای سرمایه گذاری در ایران باید به مسایل سیاسی بین المللی نیز توجه داشت، خاطرنشان کرد: بسیاری از سرمایه گذاران بازار ایران را جذاب می‌دانند اما در وضعیت صبر و انتظار به سر می برند تا تصمیمات سیاسی از سوی آمریکا گرفته شود.

هافمن با استقبال از کاهش نرخ تورم در ایران از بیش از ۳۰ درصد به کمتر از ۱۰ درصد توضیح داد: با این حال نکته مهم دیگر نرخ ارز است؛ تداوم سیاست درست کنونی دولت ایران در یکسان سازی نرخ ارز بسیار مهم است زیرا پیش بینی سود برای سرمایه گذار خارجی بسیار مهم است.

وی تصریح کرد که سرمایه گذاران خارجی درک درستی از ایران ندارند و برخی اوقات حتی تفاوت بین ایران و کشورهای عربی را نمی دانند؛ روابط عمومی خارجی از سوی ایران بسیار مهم است زیرا ایران بیشتر از قاب رسانه ها و مسایل سیاسی به دنیا معرفی می شود.

ادواردو سانتانا مدیرعامل BU PTS Cable  شرکت Pfisterer دیگر سخنران این پنل نیز در سخنانی اظهارداشت: ایران برای دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی پیش بینی شده در برنامه ششم نیاز به ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی سالانه دارد ولی در سال نخست اجرای این برنامه تنها ۲ میلیارد دلار جذب کرده است.

وی یکی از چالشهای ایران را از دست دادن بخشی از نیروی انسانی متخصص خود در دوران تحریم عنوان کرد و در عین حال افزود: شرکت های ایرانی به سرعت در حال جایگزین کردن افراد جدید و آموزش به نیروهای خود برای این موضوع هستند.

سانتانا همچنین یکی از چالش های فعالیت در ایران را دسترسی به منابع سرمایه ای و نقدینگی عنوان کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز