خبرگزاری کار ایران

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گلستان:

اطلاعات فضایی به کمک اینترنت اشیا محیط زیست را نجات می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۸۰۳

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گلستان از ایجاد شبکه اعلام حریق در پارک ملی گلستان خبر داد و گفت: هرساله بخش قابل توجهی از اراضی این پارک به دلایلی چون آتش سوزی از میان می رود که قرار است با اجرای پروژه ای با استفاده از اینترنت اشیا و داده های فضایی منطقه را زیرنظر داشته باشیم تا در زمان وقوع حریق با ارسال تیم های واکنش سریع، کمترین تلفات مادی و جانی را داشته باشیم.

به گزارش ایلنا، محمد احمدی با اشاره به از بین رفتن سالانه بخشی قابل توجهی از پارک ملی گلستان بر اثر آتش سوزی، گفت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید زیادی بر استفاده از فناوری اطلاعات در عرصههای مختلف دارد که بر همین اساس تصمیم گرفتیم برای ایجاد شبکه اعلام حریق در پارک ملی گلستان از اینترنت اشیا استفاده کنیم و پروژهای را برای حفاظت از ارضی با ارزش پارک ملی گلستان ارایه کردیم.

وی با اعلام اینکه پارسال 200 هکتار از اراضی پارک ملی گلستان دستخوش حریق شد، افزود: تدوین طرح اعلام حریق در پارک ملی گلستان با استفاده از اینترنت اشیا ادامه دارد،ولی از آنجا که پارک ملی گلستان بیش از صدهزار هکتار وسعت دارد، قرار است این طرح به صورت پایلوت در مناطق پرخطر پارک اجرا شود که از نظر فنی و زمانی قابلیت آن را داشته باشیم.

احمدی با بیان اینکه در طرح کنونی از امکانات شبکه موبایل در مجاورت جاده موجود در منطقه استفاده می شود، اظهار کرد: در واقع با نصب دوربین‌های حرارتی و ارسال اطلاعات، کانونهای وقوع حریق شناسایی و با ارسال مختصات منطقه دچار حادثه شده به منطقه مانیتورینگ، تیمهای واکنش سریع وارد عمل شده تا قبل از گسترده شدن آتش بتوانند آن را خاموش کنند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گلستان سه زمان قبل، حین و بعد حادثه را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: هرچه در زمان وقوع حادثه، زمان طلایی برای واکنش سریع را کمتر کنیم، میزان تلفات مادی و جانی کمتری وارد میشود تا محیط زیست گران بهای منطقه، حفظ و  هزینههای جبرانی مورد نیاز آن کمتر شود.

احمدی، زمان بهرهبرداری از این طرح را تا قبل از فصل تابستان سال آینده اعلام کرد و ادامه داد: براساس تجربه جهانی، استفاده از فناوری میتواند تاثیر بسیاری در زندگی بشری داشته باشد و امیدواریم با موفقیت این تجربه، به نقاط دیگر نیز منتقل شود چراکه این پروژه هیچ نمونه و مشابهی ندارد و اگر هم در نقطهای از دنیا اجرا شود ،باید براساس شرایط جغرافیایی آنجا باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در ابتدا به‌دنبال ارسال اطلاعات از طریق شبکه تلفن همراه منطقه بودیم، گفت: بعد از بررسی منطقه متوجه شدیم که در آنجا دکلهای موبایل فقط اینترنت نسل دو را پوشش میدهند که نمیتوان دادهای را ارسال کرد ؛ بنابراین تصمیم گرفتیم از فیبرنوری کشیده شده توسط وزارت ارتباطات در منطقه برای ارسال اطلاعات با پهنای باند بالا استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در این پروژه همچنین میتوان از ترکیب اینترنت اشیا با تصاویر هوایی استفاده کرد ،چون در زمان اعلام حریق، دوربینها باید دید داشته باشند که با داشتن پهباد نقاط کور و غیرقابل مشاهده نیز قابل مشاهده و نظارت است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گلستان با بیان اینکه سعی می کنیم این طرح فقط جنبه اعلام حریق نداشته باشد و کاربری های دیگری چون نظارت بر شکار غیرقانونی نیز داشته باشد، اظهار کرد: این کار با دوربین های دو کاره حرارتی و تصویری انجام می شود و در طول شبانه روز تصاویری زنده ای ثبت شده تا در صورت بروز آتش سوزی با تشخیص طول موج های ارسال شده بتوان منطقه دچار حریم را تشخیص داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز