خبرگزاری کار ایران

ارسال دومین محموله کتاب به مناطق زلزله‌زده در هفته کتاب/عضویت رایگان در کتابخانه‌های استان خوزستان

asdasd
کد خبر : ۶۸۶۹۴۶

ارسال دومین محموله کتاب به مناطق زلزله‌زده، عضویت رایگان در کتابخانه‌های استان خوزستان، پیشنهاد مصطفی رحماندوست برای افزایش کتابخوانی در کشور و بازدید از کتابخانه‌های چهره‌های سرشناس استان گلستان چهار خبر از برنامه‌های هفته کتاب است.

به گزارش ایلنا، کارشناس بررسی و انتخاب کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: یکی از برنامه‌های کانون اهدای کتاب به مراکز صفر مرزی، مراکز سیار روستایی و شهری، مناطق محروم و بدون کتابخانه است. دومین محموله کتاب به مناطق زلزله زده سر پل ذهاب نیز در ایام هفته کتاب انجام خواهد شد.

اعظم بزرگی درباره برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ایام هفته کتاب گفت: به مناسبت برگزاری بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه‌هایی را در سه محور فرهنگی، ادبی، و هنری در قالب مهرواره، جشنواره، نمایشگاه کتاب و نشست‌های تخصصی در ۱۰۰۰ کتابخانه و مراکز سیار شهری و روستایی اجرا خواهد کرد.

وی با اشاره به اهدای کتاب به مناطق محروم و نقاط صفر مرزی گفت: یکی از برنامه‌های کانون اهدای کتاب به مراکز صفر مرزی، مراکز سیار روستایی و شهری، مناطق محروم و بدون کتابخانه است. همچنین دومین محموله کتاب به مناطق زلزله زده سر پل ذهاب در ایام هفته کتاب انجام خواهد شد. نخستین محموله کتاب همزمان با عید نوروز به این منطقه ارسال شد.

بزرگی ادامه داد: بازدید مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از بیمارستان‌های تخصصی کودک و اهدای کتاب به آن‌ها از دیگر برنامه‌های کانون است.

کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین از انتخاب کتابخوان فعال کانون در ایام هفته کتاب خبر داد و گفت: با توجه به فعالیت ۱۰۰۰ کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور، در ایام هفته کتاب از عضو فعال کتابخوان، کتابخانه‌های فعال و کتابداران برتر کانون تقدیر خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی در هفته کتاب گفت: نشست «ایسلا» (انجمن کتابداران جهان) و نشست «کتابخانه‌های بین‌المللی کودک و نوجوان» نیز از برنامه‌های کانون است. همچنین برنامه «دو پنجره» با رویکرد تقد کتاب در ۳۱ استان کشور برگزار می‌شود که در این برنامه‌ کودکان بعد از مطالعه کتاب نویسنده در حضور وی به انتقاد از اثر می‌پردازند. همچنین دیدار صمیمانه با شاعران و نویسندگان از دیگر برنامه‌های کانون است که در استان‌‎های مختلف برگزار خواهد شد.

بزرگی با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب در ۳۱ استان کشور گفت: با هماهنگی‌های انجام شده نمایشگاه‌های کتاب در استان‌های کشور برپا خواهد شد و در این نمایشگاه‌ها کتاب‌های مناسب به کودکان و نوجوانان عرضه خواهد شد.

عضویت رایگان در کتابخانه‌های استان خوزستان در هفته کتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان از برگراری برنامه‌های متنوع در بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت:  یکی از برنامه‌های استان بازدید دانش‌آموزان از کتابخانه‌های بزرگ و مهم استان و‌ به عضویت درآوری رایگان مخاطبان در کتابخانه‌هاست.

محمد جوروند درباره برنامه‌های این استان در هفته کتاب گفت: با تشکیل هیات بررسی کتاب در استان خوزستان،‌ در میان ناشران و نویسندگان تحرک و نشاطی ایجاد شده است؛ به‌ گونه‌ای که سال گذشته ۹۰۰ کتاب مجوز چاپ دریافت کردند. این اتفاق بسیار مهمی در استان خوزستان است.

وی ادامه داد: تجلیل از خادمان نشر،‌ ناشران،‌ کتاب‌فروشان،‌ اهل قلم و مروجان کتاب،‌ اهدای کتاب در تمامی حوزه‌ها به مراکز عام‎‌المنفعه،‌ رونمایی از کتاب‌های ناشران و نویسندگان استانی،‌ برگزاری نمایشگاه کتاب و نرم‌افزار در تمامی شهرهای استان خوزستان،‌ بازدید دانش‌آموزان از کتابخانه‌های بزرگ و مهم استان،‌ به عضویت درآوری رایگان مخاطبان در کتابخانه‌ها،‌ بررسی کیفی کتابخانه‌های شهرستان‌ها و استان‌ها با مدیران کتابخانه‌ها،‌ برگزاری نشست‌هایی با موضوع کتاب و کتابخوانی با اعضای انجمن کتابخانه‌ها و نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و پویا کردن بیشتر جلسات انجمن کتابخانه‌ها در شهرستان‌ها  از برنامه‌های استان خوزستان در هفته کتاب است.

جوروند درخصوص تاثیرگذاری این برنامه‌ها در ترغیب مردم استان خوزستان به کتاب و کتابخوانی خاطرنشان کرد: ما هرچه مقوله کتاب را در سبد خانواده‌ها قرار بدهیم،‌ یعنی به رسالت خود نزدیک شده‌ایم. باید کتاب را بعنوان یک دغدغه ذهنی در زندگی مردم مخصوصا جوانان جای بدهیم تا هم با فضای کتاب و کتابخوانی آشنا شوند و هم این لذت را درک کنند و من امیدوارم که هفته کتاب به ماه کتاب تبدیل شود.

پیشنهاد مصطفی رحماندوست برای افزایش کتابخوانی در کشور

یک شاعر، نویسنده و مترجم کتاب های کودکان پیشنهاد داد: متاسفانه پدر و مادرها کتاب نمی‌خوانند که این لذت را به فرزندانشان هم انتقال بدهند. ما در وهله اول باید پدر و مادرها را به سمت ساخت خاطرات شیرین فرزندانشان با کتاب راهی کنیم.

مصطفی رحماندوست درباره تاثیر برگزاری هفته کتاب بر ترویج کتاب و کتابخوانی گفت: کتابخوانی در کشور ما در سطح پایینی قرار دارد. متاسفانه پدر و مادرها کتاب نمی‌خوانند که این لذت را به فرزندانشان هم انتقال بدهند. ما در وهله اول باید پدر و مادرها را به سمت ساخت خاطرات شیرین فرزندانشان با کتاب راهی کنیم.

وی ادامه داد: برگزاری چنین رویدادهایی اگر برای کودکان خاطرات شیرین در بر داشته باشد، بسیار خوب و موثر است و برگزاری مداوم آن ها برای مردم خالی از لطف نیست.

شاعر شعر «صد دانه یاقوت» درباره تلاش‌ها خود برای فرهنگ‌سازی کتابخوانی عنوان کرد: من در تمام طول سال برنامه‌هایی را برای دیدار، کتابخوانی و لذت آفرینی از متن کتاب برای کودکان دارم اما به قول قدما «یک دست صدا ندارد».

رحماندوست درخصوص عامل کم انگیزگی کتاب در مردم خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود که شبکه‌های مجازی در دنیا باعث کتاب نخواندن مردم شده است و خلا کتابخوانی را پُر کرده‌اند. به نظرم این استدلال اشتباه است چراکه در تمام دنیا کشورهایی وجود دارد که از لحاظ تکنولوژی در سطح بسیار بالاتری از کشور ما هستند ولی کتابخوانی در این کشورها در  سطح بالایی قرار دارد. مشکل کتاب نخوانی در کشور ما ریشه در دیگر مسائل دارد و ما نباید تقصیر را گردن دیگر اتفاقات حال حاضر بیاندازیم بلکه باید بفهمیم و عمل کنیم.

بازدید از کتابخانه‌های چهره‌های سرشناس استان گلستان در هفته کتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان گلستان گفت: یکی از برنامه‌های استان در ایام هفته کتاب بازدید از کتابخانه‌های شخصی چهره‌های سرشناس استان خواهد بود تا از این طریق علاقه‌مندان با محیط کار و شرایط زندگی این افراد آشنا شوند.

عادله کشمیری درباره برنامه‌های استان گلستان در بیست و ششمین دوره هفته کتاب گفت: «شهرشاد با کتاب» یکی از این برنامه‌هاست که با هدف اشنایی مردم با نتایج کتابخوانی در پارک گرگان برگزار خواهد شد. همچنین پاتوق کتاب با حضور نویسندگان و ناشران در نقاط مختلف استان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: تجلیل از خادمان نشر، تقدیر از روستاهای دوستدار کتاب در استان، جشن دانایی، برگزاری مسابقه یادداشت‌نویسی در مدارس، دورهمی کتاب، بازدید از کتابخانه‌های شخصی چهره‌های سرشناس گلستان، دیدار با بزرگان اهل قلم و کتابداران و بازدید از کتابفروشی‌ها و از دیگر برنامه‌های استان در این دوره از هفته کتاب محسوب می‌شوند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان تصریح کرد: البته در کنار این برنامه‌ها ما از هر برنامه و فکری که بتواند زمینه مطالعه کتاب را برای مردم بوجود بیاورد، استقبال می‌کنیم و از آن حمایت خواهیم کرد.

کشمیری با اشاره به ظرفیت استان برای ترویج کتاب و کتابخوانی گفت: چند هفته پیش شاهد برگزاری نمایشگاه کتاب در استان بودیم که به نوع خود بهترین زمینه‌سازی برای هفته کتاب بود. استقبال خوبی که برای اولین بار از نمایشگاه صورت گرفت خود نشان دهنده این است که زمینه کتابخوانی استان فراهم است.

 کشمیری افزود: استقبال مردم از نمایشگاه کتاب استان گلستان نشان دهنده این است که آثار ما به آن سطح از فهم و فرهیختگی رسیده که مردم در این شرایط نیز کتاب می‌خرند.

بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ ۲۴ آبان تا ۱ آذرماه با مشارکت بیش از ۵۰ نهاد و سازمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز