خبرگزاری کار ایران

اختتامیه جام باشگاه‌های کتابخوانی در 100 شهر و روستا برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۵۷۵۷۳

دبیر جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از برگزاری آیین اختتامیه دومین دوره این جام در 100 شهر و روستا همزمان با آغاز بیست و پنجمین دوره هفته کتاب خبر داد.

به گزارش ایلنا، ابراهیم حیدری اظهار کرد: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی چهار سال اخیر (دولت تدبیر و امید) با هدف توسعه فعالیت‌های فرهنگی، ترویج کتابخوانی و حمایت از برنامه‌های ابتکاری و مردم پسند با موضوع کتاب و کتابخوانی، اجرای چهار برنامه را در دستور کار خود قرار داده است. این برنامه ها که با همکاری نهادها، سازمان ها و دستگاه های دولتی و غیردولتی انجام می شوند، عبارتند از جشنواره های «پایتخت کتاب ایران»، «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» و «تقدیر از مروجان کتابخوانی».

وی درباره عنوان برنامه چهارم معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: یکی از دستاوردهای جشنواره «پایتخت کتاب ایران» طرح «جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان» است که در سال جاری شاهد برگزاری دومین دوره آن هستیم. بر اساس این طرح، 15-12 کودک و نوجوان می توانند یک باشگاه کتابخوانی در مدارس، کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرهنگسراها، مجتمع های مسکونی، مساجد، پایگاه های مقاومت بسیج، بهزیستی، کانون های اصلاح و تربیت و هر مکان دیگری تشکیل دهند و گردهم جمع شوند.

وی یادآور شد: در مرحله نخست طرح «جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان» 16 شهر نامزد «پایتخت کتاب ایران» شرکت کردند که اتفاقاً استقبال خوبی از سوی این شهرها صورت گرفت. در مرحله دوم این طرح (مرحله جاری) روستاهای برگزیده سه دوره جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» و برگزیدگان سومین دوره جشنواره «پایتخت کتاب ایران» شرکت کرده اند که به دنبال آن، در مجموع 5 هزار باشگاه با 60 هزار عضو تشکیل شده است.

معاون دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت ارشاد با بیان اینکه  علاقه‌مندان (کودکان و نوجوانان) برای به عضویت درآمدن در این باشگاه‌ها باید به سایت bookpromotion.ir مراجعه کنند، ادامه داد: به‌منظور آموزش مربیان و معلمان و گروه‌های ترویج کتابخوانی، در هر یک از شهرستان‌های شرکت‌کننده 16 ساعت کارگاه آموزشی برگزار شد. به‌گونه‌ای که هرکدام از مربیان بتوانند یک باشگاه کتابخوانی تشکیل دهند.

حیدری با بیان اینکه تقویت کتابفروشی‌ها یکی از مهمترین رویکردهای طرح «باشگاه های کتابخوانی کودکان و نوجوانان» به شمار می آید، افزود: دبیرخانه مرکزی این طرح، بعد از راه اندازی باشگاه های کتابخوانی، به تهیه فهرستی از کتاب های برگزیده کودک و نوجوان در جشنواره های مختلف کتاب اقدام کرد. در نهایت این فهرست را در قالب یک مجموعه چهار جلدی ارائه کرد. این اثر به همه شهرستان های شرکت کننده در طرح، ارسال شد تا اعضا بر اساس این منبع به خرید کتاب از کتابفروشی های عضو در سایت موسسه خانه کتاب به نشانی ketab.ir با تخفیف 50 درصدی اقدام کنند.

دبیر جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان اظهار کرد: باشگاه‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان شهرستان‌های مختلف در 4 بخش «بهترین باشگاه»، «بهترین نامه به نویسنده»، «بهترین فیلم موبایلی» و «کتاب منتخب نویسندگان» با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. در نهایت هر شهرستانی آثار برگزیده خود را همراه با مستندات به دبیرخانه مرکزی واقع در تهران ارسال می‌کند تا داوری‌های لازم به منظور برگزاری آیین اختتامیه طرح و معرفی برگزیدگان نهایی در تهران صورت بگیرد.

حیدری ادامه داد: اکنون همزمان با آغاز بیست و پنجمین دوره هفته کتاب با همکاری موسسه خانه کتاب مراسم اختتامیه این طرح در 100 شهر و روستا در حال برگزاری است. در این راستا معاونت فرهنگی وزارت ارشاد یک نویسنده کودک و نوجوان به شهرهای شرکت‌کننده اعزام می‌کند تا هم در باشگاه‌ها درباره کتاب و کتابخوانی توضیح دهند و هم از مدارس و مهدهای کودک بازدید کنند.

وی با بیان اینکه شهرهای شرکت‌کننده در این دوره از طرح «باشگاه های کتابخوانی کودکان و نوجوانان» از گستردگی و پراکندگی بیشتری برخوردارند، بیان کرد: داوری آثار برگزیده ارسالی از شهرستان ها در آذرماه سال جاری آغاز می شود و آیین اختتامیه نهایی (تهران) در دی ماه برگزار و برگزیدگان نهایی معرفی خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز