خبرگزاری کار ایران

در مراسم اهدای نشان دهخدا مطرح شد:

با کف، سوت و بنر نمی‌توان کتابخوانی را توسعه داد/کتابفروشان را از مالیات معاف کنید

عصر روز سه‌شنبه 26 آبان مراسم اختتامیه نشان دهخدا و دیدار ناشران با علی ربیعی وزیر کار در حالی برگزار شد که حاضران تاکید داشتند حل مشکلات صنعت نشر و توسعه کتابخوانی به یک عزم جدی و ملی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود آموزگار (رییس اتحادیه کتابفروشان تهران) در این مراسم با اشاره به وضعیت نشر در کشور گفت: واقعیت این است که مشکلات این حوزه امروز به نقطه بحرانی رسیده و برای حل آن به برنامه جامع ملی و یک قانون ملی نیاز داریم.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته به دلیل شرایط کشور روزمرگی در وزارت فرهنگ  و ارشا اسلامی قالب بود و مسوولان این وزارتخانه فقط به دنبال حل مشکلات روزانه این وزارتخانه بودند. لذا ما یک برنامه مدون در حوزه نشر نداریم و نمی‌دانیم هدف برنامه نشر کجاست.

آموزگار افزود: اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وظایفی که دارد همخوان نیست به همین دلیل ما امروز شاهد مشکلات بسیاری هستیم و این مساله کاغذ، مالیات ناشران از مشکلات بسیاری است.

وی افزود: باید همه ما کمک کنیم که با کم کردن هزینه کتابفروشی‌ها به سمت تاسیس کتابفروشی در مناطق محروم حرکت کنیم زیرا کتابفروشی یک شغل تجارتی نیست و درآمدش با سایر مشاغل یکی نیست.

آموزگار افزود: ما امروز شاهد هستیم که کتابفروشی‌ها به کافی شاپ‌ها و فست‌فود‌ها و قهوه‌خانه‌ها تبدیل می‌شود و دلیل آن این است که امروز شغل کتابفروشی درآمد خوبی ندارد.

آموزگار از ربیعی خواست تا کتابفروشان همانطور که از معافیت مالیاتی بهره‌مند شدند از معافیت بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

داودی‌پور (رییس تعاونی ناشران کشور) نیز با اشاره به اهمیت فعالیت تعاونی ناشران گفت: برای جلوگیری از رکود بیشتر در صنف ناشران اختیارات این تعاونی‌ها باید بیشتر شود و ما آماده همه گونه کمک به صنعت نشر کشور هستیم.

ضرغامی (مدیرکل ارشاد اسلامی استان تهران) نیز گفت: هفته کتاب مثل خود کتاب مظلوم است بازار نشر این روز‌ها حال خوبی ندارد و ماباید به این بازار توجه کنیم زیرا بسیاری از آسیب‌های فرهنگی ما بر اثر بی‌توجهی  به متولیان و تولید کنندگان و کالاهای فرهنگی واز جمله کتاب است.

وی ادامه داد: هم باید رونق تولید کتاب و هم کیفیت کتاب بالا برود زیرا کتاب سازی یکی از مشکلات اصلی صنعت نشر است.

صالحی امیری (رییس کتابخوانه ملی ایران) نیز گفت: آنچه که در حوزه کتاب و نشر وجوددارد عموما رویکرد انتزاعی ،بخشی و دردمندانه است و کمتر تاکنون به صورت سیستمی و کلان به آن توجه شده است.

وی با اشاره به اینکه هر فردی از منظر خود مشکلات نشر را می‌بیند؛ گفت: بین مولف، ناشر، کتابفروش و کتابخوان رابطه وسیعی است و اگر قرار است تصمیمی در حوزه نشر گرفته شود باید این سه ضلع مد نظر قرار گیرد.

صالحی امیری افزود: ما نیازمند یک نگاه استراتژیک و کلان هستیم زیرا متاسفانه به دلیل جهل و ناآگاهی مدیران در سالهای گذشته وضعیت نشر ما به جایی رسیده که بسیار تاسف برانگیز است.

وی؛ ریل قطار توسعه کشور را کتاب و کتابخوانی دانست و افزود: در اولین گام باید در حوزه نشر و کتاب به تقاضا توجه کنیم نه عرضه، باید ابتدا تقاضا را تحریک کنیم تا خرید کتاب در سبد خانوار جا بیفتد و بعد به سمت عرضه حرکت کنیم.

وی؛ سطح مطالعه در ایران را قابل مقایسه با کشورهای دیگر ندانست و افزود: امروز پایین‌ترین مطالعه در اروپا برای هر فرد سه ساعت در هفته است و در بعضی کشور‌ها همچون دانمارک به ۸ ساعت نیز می‌رسد.

صالحی امیری افزود: ما برای تقویت کتاب و کتابخوانی در ایران نیاز به یک کار عظیم ملی و فرهنگی داریم و با کف و سوت و بنر و برگزاری همایش نمی‌توان کتابخوانی را تقویت کرد.

وی ادامه داد: کتابخوانی باید هم ردیف سایر نیاز‌ها در سبد خانواده قرار گیرد و بعد از ناشر حمایت کرد زیرا اگر خواننده‌ای نباشد ناشر هر کتابی چاپ کند کسی نیست آن را بخواند.

وی تعداد کتابفروشی‌های کل کشور را کمتر از سه هزار عدد دانست و افزود: شهر بزرگی مانند تهران فقط هزار کتابفروشی دارد که از این میان فقط ۱۰۰ کتابفروشی بسیار بزرگ وجود دارد.

صالحی امیری با اشاره به اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که نویسندگی و مولف بودن به شغل اصلی نویسندگان تبدیل شود؛ گفت: در حوزه کتابخانه‌سازی باید شهرداری‌ها، وزارت ارشاد کمک زیادی کنند و تلاش جدی صورت بگیرد.

وی به نقش اجتماعی دستگاه‌ها و بنگاه‌ها اقتصادی اشاره کرد و افزود: باید بنگاههای مختلف اقتصادی و تجاری مسوولیت اجتماعی و فرهنگی خود را قبول کنند زیرا اگر شرکت‌های اقتصادی مسوولیت فعالیت اجتماعی خود را بپذیرندو به حوزه نشر بیایند در ظرف ۵ سال انقلابی در حوزه نشر ایجاد می‌شود.

کد خبر : ۳۲۲۹۵۵