خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون برنامه مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

حاکمیت شفافیت بر بازارها به واسطه بورس کالا بوده است

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۰۵۷

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بورس کالا در ابعاد مختلف کمک شایانى را به اقتصاد کشور می کند، زمانى که عرضه کنندگان و متقاضیان در مکانى مشخص مانند بورس کالا از شرایط یکسانى برخوردار باشند این امر باعث حاکمیت شفافیت در معاملات و در عین حال کمک به کشف قیمت و رقابتى شدن بازار خواهد شد.

عبدالرضا مصرى،  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه بورس کالا به عنوان ساز و کارى براى جذب نقدینگى به سوى تولید محسوب مى شود، افزود: کالا در چرخه تولید است که ایجاد مى شود، درصورت عرضه کالا در بورس، نقدینگى مستقیما و بدون واسطه به سمت تولید برده مى شود.

مصرى به ایجاد کشف قیمت رقابتى در بورس اشاره و بیان کرد: اگر به طور دائم تمام عرضه و تقاضاها در تالار شفاف بورس انجام شود قیمت ها در آنجا به صورت متعادل و شفاف کشف مى شود. به این ترتیب کل زنجیره تولید باید در بورس کالا عرضه شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به تفاوت انجام معاملات در داخل و خارج از بورس کالا اشاره و بیان کرد: در خارج از بورس کالا تجربه معاملات محرمانه و ایجاد انحصار و التهاب را داریم در مقابل بورس کالا زمینه کشف قیمت رقابتى را ایجاد مى کند که همین امر باعث از بین رفتن انحصار مى شود و کالا دیگر در اختیار عده اى خاص قرار نمى گیرد.

به عقیده او، به واسطه بورس کالا بازار شفاف،  فعال و نقدشوندگى افزایش مى یابد، بنابراین به نظر نمى رسد که در حال حاضر فردى مخالف عرضه کالا و تولید از طریق بورس باشد.

مصرى اظهار داشت: اگر تمام اجزا در کنار یکدیگر به درستى در حال فعالیت باشند بورس کالا زمینه افزایش کیفیت کالاهاى تولیدى را فراهم مى کند زیرا تولیدکنندگان به واسطه ورود محصولات خود به بورس کالا، تلاش بیشترى براى افزایش کیفیت محصولات خود خواهند کرد.

به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، هنوز بسیاری از ظرفیت های بورس کالا مورد استفاده قرار نگرفته است به طوریکه معاملات موکول به آینده یا آتی و همچنین عرضه خودرو می تواند به شکل گسترده در بورس انجام شود.

او با بیان اینکه بورس کالا از زمانى آغاز به کار کرد که بحث خصوصى سازى، آزاد شدن اقتصاد و واگذارى بنگاه هاى دولتى مطرح شده بود، افزود: با توجه به اینکه تا قبل از راه اندازى بورس کالا تولیدات شامل تولیدات دولتى و غیردولتى بود و محصولات مورد قیمت گذارى قرار مى گرفت؛ کارخانجات در اختیار دولت بود و به دلیل اینکه دولت به دنبال افزایش قیمت نبود، کالاها به صورت حواله اى معامله مى شدند؛ اما با نمایان شدن ناکارآمدی سیستم حواله ای که به امضاهای طلایی و برقراری رابطه های فسادزا منجر شد، همه بر راه اندازی بازار مشتکل بورس تاکید کردند.

مصرى عنوان کرد: مجلس موافق انجام کلیه محصولات در بورس کالا است اما در این بین روند نظارت بر مصرف مواد بعد از خرید از بورس به عهده نهادهای نظارتی که البته با کشف واقعی و عادلانه قیمت ها دیگر شاهد تقاضاهای کاذب نخواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز