خبرگزاری کار ایران

در گزارش ایلنا بررسی شد؛

تفکر رادیکالی اقتصاد و صنعت ایران را ویران کرد!

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۵۶۸

امروز اگر قرار است در صنعتی شاهد رشد و توسعه باشیم باید منطقی حرکت کنیم، منطقی که به ما می‌گوید با جهان در تعامل باش و نه در تقابل، امری که محمود احمدی‌نژاد طی هشت سال تلاش داشت مانع از آن شود.

ایلنا:گویا تاریخ در حال تکرار است اما این بار در بخش صنعت، همین چند دهه پیش بود که منتقدان اقتصاد وابسته به جهان و همچنین صنعت مونتاژ اعلام کردند که نباید با این قبیل از کار‌ها اقتصاد ایران را هدایت کرد. آنان معتقد بودند، باید بومی سازی کرد و در تمامی بخش‌ها از دانش داخلی استفاده شود.

اما شرایط و روند کنونی درپیش گرفته از سوی مسئولان امر این مهم را نشان می‌دهد که برای توسعه و پیشرفت باید با دنیا در تعامل بود و نمی‌توان با کشیدن یک حصار به دور کشور به شکوفایی در اقتصاد دست یافت.

امروز اگر قرار است در صنعتی شاهد رشد و توسعه باشیم باید منطقی حرکت کنیم، منطقی که به ما می‌گوید با جهان در تعامل باش و نه در تقابل، امری که محمود احمدی‌نژاد طی هشت سال تلاش داشت مانع از آن شود.

هم اکنون در تمامی صنایع کشور نیاز به تکنولوژی‌های روز داریم، که به طور حتم تمامی این تکنولوژی‌ها در ایران وجود ندارد اما اگر با واردات این قبیل از تکنولوژی‌ها بتوانیم قطار توسعه را در ریل رشد قرار دهیم و بار دیگر در این قطار خارج شده از ریل را به مسیر اصلی باز گردانیم نه تنها به زیان اقتصاد کشور گام برنداشته‌ایم بلکه با این اقدام پایه‌های توسعه را برای نسل‌های آینده نیز بنا خواهیم کرد.

علی دینی ترکمانی از جمله کارشناسانی است که در این خصوص می‌گوید اگر بخواهیم برای توسعه کار کنیم باید تکنولوژی را به کشور وارد کنیم و پس از گذشت مدت زمانی و با استفاده از دانش ایرانی هم آن تکنولوژی را داشته باشیم و هم با ارتقای تکنولوژی، آن را به دیگر کشور‌ها صادر کنیم. اقدامی که اکنون کره جنوبی به خوبی آن را به اجرا در آورده است.

مقایسه این کار‌شناس اقتصادی قابل قبول است چرا که در یک نمونه، ایران و کره جنوبی، فعالیت در صنعت خودرو را آغاز کردند، اما در طول مسیر این کره‌ای‌ها بودند که توانسته‌اند علاوه بر بازار کشور‌های جهان سوم، خودرو خود را روانه بازار آمریکا کنند. به طوری که در طی سالیان گذشته دو کشور آمریکا و کره برای رقابت و همچنین تعامل توافق نامه‌هایی را امضا کردند که قابل توجه است. براساس یکی از این توافق نامه‌ها آمریکا با تعرفه صفر می‌تواند به کره جنوبی خودرو صادر کند اما در مقابل کره با تعرفه ۶درصدی اجازه صادرات خودرو به آمریکا را دارد که این خود نشان می‌دهد آمریکایی‌ها از حضور پر قدرت کره جنوبی در این صنعت ترس دارند.

اما کره جنوبی برای توسعه، موانعی بیشتر از ایران را در پیش رو داشت. حضور افراد رادیکال سبب شده بود تا مسئولان آن زمان این کشور قادر نباشند به راحتی برنامه‌های خود را به اجرا در آورند به طوری که با صحبت‌های خود در میان مردم کره به آنان می‌گفتند که مسئولان می‌خواهند شما به غرب وابسته شوید و این وابستگی شایسته مردم کره جنوبی نیست.

مهدی تقوی یکی دیگر از کار‌شناسان اقتصادی در این خصوص گفته است که اگر مردم و مسئولان کره جنوبی گفته‌های رادیکال‌ها را مورد اهمیت قرار می‌دادند امروز کره جنوبی بازار کشور‌های جهان در اختیار آنان قرار نداشت.

این گفته در حالی مطرح می‌شود که ما هم اینک در داخل تلاش داریم تا بار دیگر با جهان در تعامل باشیم. گفته‌های رییس دولت یازدهم در خصوص حضور سرمایه گذاران خارجی نشان از این دارد که گویا ورق برگشته است و اینبار دولت تدبیر می‌خواهد اقدامی که طی چند دهه متوقف شده بود را به حرکت در آورد.

اقدامی که علاوه بر دولت باید دیگر تصمیم گیران کشور نیز برای آن تلاش کنند. به طور مثال در مجلس، نمایندگان می‌توانند با تسهیل قوانین و همچنین همکاری مشترک با دولت به سرمایه گذاران خارجی و همچنین شرکت‌های تولید کننده بزرگ جهان این اطمینان را بدهند که در ایران قرار نیست شما با چالش‌های متعدد مواجه باشید.

چالش‌هایی که این روز‌ها خارجی‌ها پس از اعلام چراغ سبز آمریکا نیز با آن مواجه خواهند بود. امروز به دلیل عدم حضور ایران در زمینه توسعه و جذب تکنولوژی، حاشیه نشین‌های خلیج فارس از آن ‌‌نهایت استفاده را برده‌اند و امارتی‌ها، بحرینی‌ها و قطری‌ها توانسته‌اند سرمایه و تکنولوژی را جذب کنند و هر کدام برای خود حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند.

حتی علاوه بر حاشیه نشین‌های خلیج فارس، ترکیه که سال‌ها تجهیزات دسته دوم ایران را خریداری می‌کرد امروز در برخی از صنایع تبدیل به یک قطب شده است و ایرانی‌ها برای خرید برخی اقلام به سراغ ترک‌ها می‌روند.

با این همه گویا قرار است تاریخ تکرار شود و ایران به مسیر اصلی توسعه بازگردد، امری که باید برای اجرای آن از تمام توان کشور بهره گرفته شود، چراکه اگر چنین نشود، شاید عراق، افغانستان، آذربایجان و… جایگزین ترکیه شوند و سال‌ها بعد برای تجهیز صنایع روانه این کشور‌ها شویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز