خبرگزاری کار ایران

زوایای تاریخی بازار جهانی تبریز توسط مستندنگاران بین‌المللی ترسیم شد

asdasd
کد خبر : ۶۷۱۱۱۰

سومین حضور کارگاه آموزشی و کمپ بین‌المللی معماری "ورنادوک" در ایران این‌بار در پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در حال برگزاری است.

به گزارش ایلنا، کمپ مستندنگاری بین‌المللی معماری "ورنادوک" با حضور معماران برجسته از جهان پیرامون برگزاری کنفرانس بین‌المللی سیاو_ایکوموس در پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی توسط اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی و با همکاری معاونت میراث فرهنگی کشور در حال برگزاری است.

علی ملک عباسی (سرپرست کمپ مستندنگاری معماری بین‌المللی "ورنادوک") با اشاره به اینکه کارگاه آموزشی بین‌المللی معماری با حضور معماران برجسته دنیا برگزار می‌شود، اظهار کرد: این روش مستندنگاری که در عین سادگی، بسیار دقیق، کم‌هزینه و کاربردی است از سال ۱۹۹۶میلادی برای اولین بار توسط دکتر ماکو ماتیلدا برای مستندنگاری بناها در کشور فنلاند به‌کار گرفته شد.

سرپرست کمپ بین‌المللی معماری "ورنادوک" کهن شهر تبریز و بازار تاریخی آن را نیز یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی-اسلامی کشور بیان کرد که بیانگر فرهنگ غنی و اصیل مردم آذربایجان و روش زندگی ایرانی است.

وی مهم‌ترین دلیل انتخاب بازار تبریز برای برگزاری این کمپ را وجود زندگی پرتکاپو و در جریان این بازار تاریخی عنوان کرد و گفت: به طور معمول این کمپ در یک مکان تاریخی مشخص برگزار می‌شود اما اینبار طبق نظر  کمیته علمی این کنفرانس بین‌المللی، مجموعه بازار جهانی تبریز انتخاب و طبق آن سرای حاج حسین میانی برای اجرای این کمپ برگزیده شد.

وی با بیان این که این روش در حال حاضر با حمایت و پشتیبانی کمیته‌ علمی بین‌المللی سیاو _ ایکوموس در رابطه با معماری بومی در حال گسترش و رواج است، گفت: در واقع این کمیته با همکاری کارگاه مستندنگاری بین‌المللی معماری بومی (The international documentation camp of vernacular architecture ) معمولاً سالیانه یک بار در کشورهای مختلف اقدام به برگزاری کنفرانس و کارگاه مربوطه می‌کند.

ملک عباسی، هدف از اشاعه‌ این شیوه‌ مستندنگاری در قالب کارگاه و دوره‌های آموزشی و کاری را علاوه بر یادگیری مرحله به مرحله‌ کار مستندنگاری، آشنایی با تخصص شرکت‌کنندگان و ایجاد ارتباطات بین‌المللی برای فعالیت بیشتر در این زمینه عنوان کرد و افزود: حاصل این کارگاه آموزشی، طراحی‌هایی در مقیاس دقیق از بنایی تاریخی و نمایش آنها در نمایشگاه محل مستندنگاری در پایان دوره است.

وی ادامه داد: مدت زمان دوره‌ مذکور دو هفته بوده که هفته‌ی اول به اندازه‌گیری دقیق و برداشت بنا و هفته‌ دوم به ترسیم فنی و نهایی نمودن طرح‌ها اختصاص می‌یابد.

سرپرست کمپ بین المللی ورنادوک از  هدف برگزاری این دوره از این کمپ و کنفرانس برای سومین بار در ایران سخن به میان آورد گفت: گوناگونی گسترده‌ اقلیمی و شرایط آب و هوایی در کشور ایران سبب شده تا معماری آن، هم به لحاظ مواد و مصالح به‌کار رفته و هم از جهت شیوه ‌ی ساخت، اجرا و حتی رسوم و سنت ‌های هر منطقه، از تنوع و اهمیت ویژه‌ای در دنیا و منطقه برخوردار باشد.

وی تصریح کرد: برگزاری چنین کارگاه‌ هایی در کشور که حضور و تعامل متخصصین خارجی و داخلی را به همراه دارد می‌تواند دامنه‌ی همفکری و تبادلات علمی و فرهنگی را گسترده‌تر و قدمی رو به جلو در جهت شناخت و معرفی فرهنگ و میراث معماری غنی ایرانی در جهان باشد.

ملک عباسی با اشاره به این که آموزش و اشاعه‌ی روش‌های مستندنگاری دستی به‌دلیل کم هزینه‌تر بودن می‌تواند متخصصین بیشتری را به خود جذب نماید، خاطرنشان کرد: در صورت تداوم و آموزش کارورزان و دانشجویان علاقمند می‌توانند از لحاظ مستند ‌ نگاری و ثبت اطلاعات، بناهای تاریخی بیشتری را در کشور پوشش داده و در نهایت به امر حفاظت میراث فرهنگی کشور کمک نمایند.

وی در خصوص روش مستندنگاری این کمپ بین‌المللی تاکید کرد: این روش مستندنگاری که در عین سادگی، بسیار دقیق، کم‌هزینه و کاربردی است.

ملک عباسی در پایان در خصوص نتایج این کنفرانس و کارگاه آموزشی بین‌المللی خاطرنشان کرد: نتایج این کارگاه قابل ارائه به بیستمین نشست عمومی بین‌المللی سیاو _ ایکوموس خواهد بود که مورخ ۹ الی ۱۱ مهرماه سال جاری در تبریز برگزار خواهد شد. این امر می‌تواند به نوبه خود فرصت‌ها و نتایج پرباری را برای فعالیت‌ها و تعاملات بیشتر در زمینه موضوع حفاظت از میراث فرهنگی در دنیا فراهم نماید.

زوایای تاریخی بازار جهانی تبریز توسط مستندنگاران بین‌المللی ترسیم شد

زوایای تاریخی بازار جهانی تبریز توسط مستندنگاران بین‌المللی ترسیم شد

زوایای تاریخی بازار جهانی تبریز توسط مستندنگاران بین‌المللی ترسیم شد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز