علیرضا مسعودی در گفتوگو با ایلنا مطرح کرد؛
رئالیتیشوهای نمایش خانگی، کپیهای بومیسازی شده هستند/ انتقادات به آثار کمدی همیشه بیشتر است

علیرضا مسعودی معتقد است که رئالیتیشوهای شبکه نمایش خانگی آثاری بومیسازی شده هستند که در هر صورت میتوان آنها را برنامههایی کپیبرداری شده نیز دانست.
به گزارش خبرنگار ایلنا، با قدرت گرفتن شبکه نمایش خانگی در جذب مخاطب، تولیدات نمایشی در این عرصه رواج پیدا کرد و به مرور شاهد ظهور خلاقیتهای مختلف در قالب آثار نمایشی با ساختار و محتواهای مختلف بودیم که در این بین رئالیتیشوها را میتوان یکی از آثار نمایشی دانست که توانستند نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کنند.
برنامههایی مثل «شبهای مافیا» و «شام ایرانی» از اولین تولیدات نمایشی در این عرصه بودند که موفقیت این آثار موجب ادامهدار بودن تولید چنین آثاری شد و به مرور زمان در قالبهای متنوعی شاهد ساخته شدن رئالیتیشوها بودیم که در این بین رئالیتیشوهای کمدی را میتوان یکی از موفقترین آثار دانست.
در بین آثار کمدی شاید موفقترین اثر «جوکر» باشد که در قالب یک بازی با حضور چند بازیگر کمدین مخاطب شاهد طنازیهایی است که در مقابل هیچ یک از افراد نباید بخندند و این رقابت تا حذف همه افراد و باقی ماندن یک نفر ادامه دارد. این برنامه به دلایل مختلف توانست در جذاب مخاطب عملکرد خوبی داشته باشد. حضور بازیگران باسابقه کمدی، اجرای ساختاری که تابحال در بین برنامهها دیده نشده و... میتواند از عوامل موفقیت «جوکر» باشد اما در این بین برنامه «جوکر» با انتقادهایی هم همراه شد که بسیاری آن را پدیدهای مخرب و آسیبزننده به طنز و کمدی دانستند و حتی بازیگران حاضر در این برنامه را نیز مورد انتقاد شدید قرار دادند.
با این حال، چند فصل از «جوکر» تا امروز ساخته شده و با توجه به ساز و کارهای اقتصادی موجود در شبکه نمایش خانگی اگر این برنامه قادر به جذب مخاطب نبود، فصلهای بعدی «جوکر» دیگر ساخته نمیشد.
با علیرضا مسعودی (علی مشهدی) بازیگر، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون که در کارنامه خود ساخت سریالهای «آخر خط»، «نوروز رنگی» و «بدل» را در کارنامه خود دارد و در فیلمهای سینمایی «اخراجیها» و «کوکتل مولوتف» ایفای نقش کرده و همچنین در فصلی از برنامه «جوکر» نیز یکی از شرکتکنندهها بود، گفتگویی داشتیم و درباره عوامل موفقیت این برنامهها در نمایش خانگی را پرسیدیم. مسعودی معتقد است کیفیت غالب رئالیتیشوها مطلوب است. او درباره این موضوع گفت: نسبت به امکانات و بودجهای که در اختیار تولیدکنندگان این آثار وجود دارد به نظر من کیفیت برنامهها بسیار خوب است و حتی هر فصل شاهد ارتقای کیفیت این آثار هستیم و این تغییرات و پیشرفت را در این برنامهها به وضوح میتوان حس کرد که نمونهای از آن برنامه «جوکر» است.
مسعودی در پاسخ به پرسشی درباره بومیسازی رئالیتیشوها که عموماً از نمونههای خارجی الگو گرفتهاند، گفت: به هر شکل باید برنامه را بر اساس فرهنگ و عرف کشورمان بسازند و مطمئناً تولیدکنندگان آثار به این مسئله توجه دارند و بومیسازی صورت گرفته است اما در هر صورت باید این نکته را هم پذیرفت که این برنامهها کپیبرداری شده از آثاری هستند که پیشتر ساخته شدهاند.
وی درباره نقدهای صورت گرفته از رئالیتیشوهای کمدی شبکه نمایش خانگی اظهار کرد: هر برنامه موفقی که ساخته میشود با نظارت مثبت و منفی متنوعی روبرو است و معمولاً در گونه کمدی همیشه نقدها بیشتر از تحسینهاست. به هر حال باید به این نکته توجه داشت که خنداندن مخاطب و ساخت برنامه طنز و کمدی کار بسیار سختی است و در نهایت نمیتوان همه مخاطبان را راضی کرد.
کارگردان مجموعه تلویزیون «نوروز رنگی» درباره حضور بازیگران مطرح سینمای کمدی در برنامههای نمایش خانگی گفت: این برنامهها برای جذب اولیه مخاطب به ویترینی خوب و جذاب نیاز دارند و از طرفی بازیگران هم وقتی پیشنهاد مالی خوبی دریافت میکنند در این آثار حاضر میشوند. بنابراین به طور میتوان محبوبیت و درآمد بالا را عامل حضور بازیگران در رئالیتیشوها دانست.
وی در پایان تأکید کرد: از آنجائیکه این برنامهها مخاطبان زیادی دارند، در افزایش محبوبیت و بیشتر دیده شدن بازیگران نیز میتوانند بسیار تأثیرگذار باشند و همین موضوع هم یکی از عوامل استقبال بازیگران از این آثار هستند که البته در برخی موارد حضور در این برنامهها برای بازیگر نتیجه عکس داشته است.