بازدید رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجلس از خانه پدری جلال آلاحمد/ تابلوی معرفی در محل نصب شد

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در بازدید از خانه پدری جلالآلاحمد مطرح کرد: خیلی خوشحال هستم که گروهی از بانوان توانمند کشورمان زحمت مرمت این بنای تاریخی را میکشند و توانستهاند این خانه را به خوبی مرمت و احیا کنند.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی خانه پدری جلالآلاحمد، با حضور نرگس معدنی پور (رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران) از تابلو معرفی خانه پدری جلالآلاحمد که در ورودی کوچه کارکن اساسی نصب شده است، رونمایی شد.
او در ادامه با حضور مدیران و مسئولان شهرداری منطقه ۱۲ و بهره بردار خانه پدری جلالآلاحمد از گذر قلی و خانه پدری جلالآلاحمد بازدید کرد و در جریان مراحل مرمت بهرهبرداری و احیای این بنای تاریخی قرار گرفت.
سید محبوبه کاظمی دولابی (توسعهگر فرهنگی و احیاگر خانه پدری جلال) با ارائه توضیحاتی در خصوص تاریخچه این بنای قاجاری گفت: این مجموعه در سال ۱۳۸۳ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده و دارای معماری ایرانی است و شامل دو بخش درونی و اندرونی میشود.
احیاگر خانه پدری جلال آل احمد با اشاره به مسائلی که حین مرمت این بنا با آن روبرو بود گفت: در ابتدا و پس از تحویل گرفتن این مجموعه از صندوق احیای بناهای تاریخی با مشکلاتی از جمله حضور معتادان و متجاهران روبرو بودیم همچنین این بنا تبدیل به محل تفکیک زباله شده بود از این رو درصدد انجام فعالیتهای اجتماعی جهت سامان بخشیدن به محیط خانه اقدام کردیم.
کاظمی دولابی ادامه داد: با آغاز مرمت با مسائلی از جمله رطوبت شدید خانه که هنوز باقی است، نامناسب بودن شرایط مرمت در بخشهایی از جمله مطبخ و شربت خانه روبرو شدیم و برای آنکه بتوانیم به بنای اصلی دوره قاجار دستیابیم ناچار شدیم سیمانها و گچهایی را که طی سالهای گذشته روی آجرها کشیده شده بود بتراشیم و بخشهای الحاق شده را برچینیم. تمام این مسائل علاوه بر هزینه زمان هنگفتی را جهت مرمت بر دوش ما گذاشت تا آنکه در این لحظه میتوانیم بگوییم به نقطه پایانی مرمت این بنای تاریخی رسیدهایم.
او همچنین از اجرای طرح کوچه گالری در کوچه کارکن اساسی که خانه پدری جلالآلاحمد در آن قرار دارد خبر داد و توضیحاتی در این خصوص ارائه داد.
نرگس معدنیپور نیز پس از بازدید از خانه پدری جلال در توصیف این مجموعه گفت: این خانه برای من تداعی کننده معماری خاص ایرانی بود. احیای چنین بناهایی ضروری است به نوعی نشان دهنده این مهم است که به نسل جدید نشان دهیم معماری ایرانی، خاص و منحصر به فرد است. خیلی خوشحال هستم که گروهی از بانوان توانمند کشورمان زحمت مرمت این بنای تاریخی را میکشند و توانستهاند این خانه را به خوبی مرمت و احیا کنند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: تصور آن را نداشتم که خانه پدری جلال آل احمد آنچنان که برایم توضیح داده شده با مشکلات معضلات عنوان شده همراه بوده باشد. آنچه که امروز شاهد هستیم به اندازهای خوب و نیکوست که جای تقدیر و تشکر دارد. اتفاق بسیار خوبی است و یکی از مواردی که فرهنگسازی برای نسل جوان انجام میدهد، احیا و مرمت همین بناهای تاریخی است. ضمن آنکه بهرهبرداری که برای مرمت و احیای این بنای تاریخی انتخاب شده نیز بسیار انتخاب خوبی بوده است.