خبرگزاری کار ایران

امروز در تالار شیشه‌ای رقم خورد؛

رشد شاخص هم‌وزن/ نقش پررنگ حقوقی‌ها در خرید سهام بنیادی

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۰۳۱

نماگر شاخص این بازار با افت حدود یک درصدی به سطح 128 هزار واحد رسید. این در حالیست که همچنان بازدهی یکسال گذشته بورس در محدوده 57 درصد بوده و از ابتدای سال نیز به 33.4 درصد رسیده است. از دیگر نکات قابل توجه معاملات امروز رشد شاخص هم وزن بود، که نشان از اقبال بازار به سهام و صنایع کوچک دارد.

به گزارش ایلنا، بازار سهام امروز در مسیر شناسایی سود از سوی سهامداران با افزایش عرضه مواجه شد. برهمین اساس نماگر شاخص این بازار با افت حدود یک درصدی به سطح  128 هزار واحد رسید. این در حالیست که همچنان بازدهی یکسال گذشته بورس در محدوده 57 درصد بوده و از ابتدای سال نیز به 33.4 درصد رسیده است.

از دیگر نکات قابل توجه معاملات امروز رشد شاخص هم وزن بود، که نشان از اقبال بازار به سهام و صنایع کوچک دارد.

همچنین امروز بورس تهران شاهد حمایت قابل توجه بازیگران حقوقی بود. بررسی تغییر مالکیت روزانه نیز گواه این مطلب است، به این ترتیب در روز دوشنبه، خالص تغییر مالکیت بازار در محدوده 14 میلیارد تومان از سمت حقیقی به حقوقی صورت پذیرفت.

بر اساس آمارها، بیشترین خرید بازیگران حقیقی در نماد "شسپا" بوده است، در مقابل نیز حقیقی ها در نماد "فولاد" حمایت قابل توجهی داشتند.

در جریان معاملات امروز حقوقی ها بیشترین خرید و حمایت را از سهام صنعت فلزات اساسی داشتند. پس از آن گروه محصولات شیمیایی و کانه فلزی مورد حمایت سرمایه گذاران حقوقی قرار گرفتند.

در معاملات روز دوشنبه بورس سرمایه گذاران بیش از یک میلیارد و 668 میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بالغ بر 379 میلیارد تومان بود و در 109 هزار نوبت معاملاتی انجام شد.

ماشین سازی اراک با معامله بیش از 191 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و فولاد مبارکه با معامله 31 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشتند. همچنین بانک تجارت با داد و ستد 166 میلیون سهم و سایپا با جا به جایی 115 میلیون سهم دیگر نمادهای پرحجم معاملات امروز بودند.

ملی مس با تغییر مالکیتی به ارزش 23 میلیارد تومان و فولاد کاوه جنوب کیش با معاملاتی به ارزش 21 میلیارد تومان از دیگر نمادهایی بودند که بیشترین ارزش معاملات را ثبت کردند.

محصولات چوبی، فنی مهندسی، سایر معادن و انتشار و چاپ امروز با رشد شاخص های صنعت مواجه بودند. این گروه ها امروز شاهد رشد قیمت سهام و اقبال بازار بودند که بیشترین بازدهی را در میان صنایع بورسی از آن خود کردند.

در مقابل گروه های زراعت، محصولات کاغذی و فلزات اساسی در صدر فهرست صنایع قرمز پوش با بیشترین افت شاخص قرار گرفتند.

این گزارش حاکی است نماد شرکت های فولاد مبارکه، ملی مس، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، تاپیکو، پتروشیمی جم، فولاد خوزستان و گسترش نفت و گاز پارسیان با معاملات منفی و افت قیمت سهام بیشترین تاثیر را بر کاهش شاخص کل داشتند.

سیمان قاین، صنایع شیمیایی سینا، پتروشیمی آبادان، فیبر ایران، پارس خزر، آذرآب و گروه صنعتی سپاهان با بیشترین افزایش قیمت در صدر جدول معاملات امروز قرار گرفتند.

در مقابل نماد شرکت های آلومراد، الکتریک خودرو شرق، کارتن ایران، فرآورده های نسوز آذر، دارویی برکت، فنرسازی خاور و سرمایه گذاری ملی ایران با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

در معاملات امروز سهام نفت سپاهان، آذرآب، فولاد خراسان، فولاد کاوه جنوب کیش وپتروشیمی آبادان، واحدهای صندوق سرمایه گذاری امین یکم و اوراق صکوک مخابرات بیشترین تقاضاهای خرید را داشتند. حجم صف های خرید در این نمادها بیش از 40 میلیون برگه است.

در مقابل اوراق صکوک سایپا، سهام نهادهای مالی بورس، اوراق صکوک گل گهر و سهام دوده صنعتی پارس بیشترین عرضه ها و صف های فروش را داشتند. "نبورس" امروز صف فروش حدود 145 میلیونی را ثبت کرد. همچنین صف فروش دوده صنعتی پارس 1.4 میلیون سهم بود.

بررسی عملکرد صنایع بورسی نشان می دهد گروه بانکی، رایانه و فرآورده های نفتی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند اما معاملات منفی در گروه های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی پررنگ ترین نقش را در نزول شاخص ثبت کردند.

سرمایه گذاران بورسی در پایان معاملات امروز برای خرید سهام گروه های انبوه سازی، حمل و نقل و فرآورده های نفتی بیشترین تحرکات را داشتند. در مقابل تلاش کردند با عرضه های سنگین سرمایه های خود را از گروه های زراعت، خودرو و محصولات دارویی خارج کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز