خبرگزاری کار ایران

رکوردشکنی های تالار حافظ ادامه دار شد؛

بازدهی ۷ درصدی بورس در سه روز/ شاخص در مدار ۱۱۶ هزار واحدی

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۳۷۰

از ابتدای هفته جاری تا پایان معاملات امروز شاخص بورس نزدیک به ۸ هزار واحد رشد کرده و بیش از ۷ درصد بازدهی را در سه روز برای سرمایه گذاران به همراه داشته است.

به گزارش ایلنا، امروز سومین روزی است که نماگر بورس با رشدی نزدیک به سه  هزار واحدی به کار خود پایان داده و رکوردی جدید را به ثبت رسانده است.

از ابتدای هفته جاری تا پایان معاملات امروز شاخص بورس نزدیک به ۸ هزار واحد رشد کرده و بیش از ۷ درصد بازدهی را در سه روز برای سرمایه گذاران به همراه داشته است.

درآغاز روز جاری نیز مثل دو روز گذشته، بورس در همان ساعت های ابتدایی معاملات شاهد ثبت تقاضاهای سنگین به خصوص در گروه های پتروشیمی، فلزی، معدنی و پالایشگاهی بود. تاثیر مثبت این نمادها باعث شد در دقایق ابتدایی معاملات شاخص حدود ۶۵۰ واحد رشد کند و بعد از گذشت حدود دو ساعت ، رشد این متغیر از مرز ۲هزار و ۵۰۰ واحد عبور کرد.

نماد شرکت های فولاد مبارکه، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس، گل گهر، پتروشیمی پارس، تاپیکو و گسترش نفت و گاز پارسیان امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس ثبت کردند. معاملات مثبت سهام این شرکت ها بیش از ۱۶۰۰ واحد در رشد شاخص کل تاثیر گذار بود.به این ترتیب این متغیر امروز با صعودی دو هزار و ۹۰۳ واحدی رکوردی جدید ثبت کرد و در عدد ۱۱۶ هزار و ۷۵۶ واحد قرار گرفت.

افزایش ۲.۵ درصدی نماگر بورس در معاملات روز دوشنبه در حالی رخ داد که حجم معاملات هم نسبت به دیروز رشد کرد.

سرمایه گذاران بورسی امروز تا لحظه تنظیم این گزارش (۱۲ ظهر) بیش از دو میلیارد و ۸۳ میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بالغ بر ۵۴۴ میلیارد تومان بود. حجم معاملات نسبت به روز گذشته بیش از ۲۱ درصد بالا رفت.

در معاملات امروز استمرار صف خرید برای سهام برجسته گروه‌های پتروشیمی، فلزات و معدنی‌ها ثبت شد. در عین حال، اقبال بازار به سمت نمادهای با اهرم دلاری قوی‌تر، برجسته‌تر شده است.

روند معاملات سهام حاکی از آن است که بیشترین رشد قیمت و ارزش معاملات در این گروه‌ها در حال ثبت است.

امروز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی فن‌آوران، پالایش نفت شیراز، پالایش نفت تبریز و نفت سپاهان به دلیل رشد 20 درصدی قیمت متوقف شدند. به نظر می رسد با توجه به فشار خرید و تداوم تراکم تقاضا تعداد این توقف ها در جلسات معاملاتی روزهای بعد افزایش یابد.

این گزارش حاکی است براساس قانون جدید معاملات، نمادهایی که در 5 روز کاری بیش از 20 درصد رشد یا ریزش قیمت داشته باشند جهت شفاف‌سازی متوقف شده و در صورت ارائه شفاف‌سازی به موقع در روز کاری بعد آماده بازگشایی می‌شوند. در این میان نمادهای «هرمز» ، «زاگرس» ،«کبافق» ،«فملی» ، «کگل»، «شپاس» ، «پترول» ، «شاراک» ، «کاما» ، «وسبحان» ، «ارفع» ، «فولاد» ، «وتوکا» ، «فاسمین» ، «ذوب» ، «کچاد» و «پارسان» در صورت رشد 5 درصدی قیمت در روز آینده به سطح 20 درصد رشد قیمت در 5 روز کاری متوالی خواهند رسید و متوقف می‌شوند.

بررسی دلایل رشد پر سرعت قیمت ها و هجوم سرمایه های جدید به تالار حافظ نشان می دهد که انتظار فعالان بازار سهام درباره گسترش بازار ثانویه ارز مهمترین عامل این جهش های قیمتی در تالار حافظ است.

علاوه بر اینها بازار سهام با وجود پتانسیل های بالای رشد، تنها بازاری است که در سال جاری هنوز نرخ های سهام را با افزایش ارزش انواع ارزها در مقابل ریال هماهنگ نکرده و فرصت خوبی برای رشد در اختیار دارد.

همچنین اخبار غیر رسمی از بازارهای سکه حاکی از قرار گرفتن طلا و سکه در مسیر نزولی پر سرعتی از امروز است. همچنین در حالی روز گذشته دلار در بازار غیر قانونی از مرز ۱۰ هزار تومان عبور کرذ که بازار سیاه ارز نیز امروز با سقوط قیمت ها مواجه شد.

بر همین اساس به نظر می رسد سرمایه های جدیدی بازهم وارد بازار سهام شوند که به طور قطع تقویت بیشتر طرف تقاضا را به دنبال خواهد داشت.

بازارهای جهانی نیز امروز در حالی کار خود را آغاز کردند که نوسان جدی در قیمت نفت و همچنین انواع فلزات اتفاق نیفتاده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز