خبرگزاری کار ایران

فرشاد مومنی:

درخواست مجلس برای کاهش تعرفه خودرو با توجه به شعار سال تعجب‌برانگیز است

asdasd
کد خبر : ۶۱۱۵۹۶

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: درخواست کاهش معنادار تعرفه خودرو از سوی مجلس با توجه به عنوان سال تعجب برانگیز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرشاد مومنی در نشست بررسی شرایط اقتصادی کشور گفت: به نظر بنده شیوه برخورد با نوسانات موجود در بازار ارز از نظر اصولی هیچ تفاوتی با شیوه برخورد ناآرامی‌های دی ماه ندارد و اکثر کارشناسان با تخصص‌های متفاوت در این نظر همسو هستند.

وی ادامه داد: به اعتبار این نظر باید مشفقانه به دولت پیشنهاد داد که این شیوه اداره نمی‌تواند اطمینان بخش تولیدکنندگان و مردم باشد و تحولی در اقتصاد ایران ایجاد نخواهد شد.

مومنی با اشاره به آمارهای اقتصادی گفت: دلخوش کردن نامتعارف به آمار و ارقامی که چندان کارکردی ندارند و تنها جنبه تبلیغاتی دارد مانند افزایش رشد اقتصادی، کاهش تورم و ایجاد شغل که البته ادعاها قابل لمس نیستند.

وی افزود: ارائه اکثر آمارهای بدون پایه و اساس نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. مثلا کاهش تورم ۳۰ درصدی در ۳سال باید موجب افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری، کیفیت زندگی و... شود درحالیکه اینگونه نیست.

مومنی با اشاره به رشد اقتصادی سال ۹۶، گفت: آمار مربوط به رشد اقتصادی نه ماه سال ۹۶ نشان از علایمی دارد که باید جدی گرفته شود. وقتی در اجزای رشد ادعایی هزینه نهایی را زیر ذره بین قرار می‌دهیم ، متوجه می شویم که در رشد ادعایی بین ۳ تا ۴درصدی، رشد مصرف خصوصی ۱/۴ درصدی است که این پیام را دارد که در زمینه فراهم کردن ابتدایی‌ترین لوازم موفق نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: در این اجزا رشد ماشین آلات تقریبا ۹/. درصدی و رشد تشکیل سرمایه در ساختمان ۱/۶ درصد است که نبود سیستم قاعده گذاری و هوشمند را گوشزد می‌کند. تکان دهنده‌ترین داده مربوط به رشد تغییر در موجودی انبار در ۹ ماهه اول سال۹۶ است که تقریبا ۱۶/۹ درصد گزارش شده که نشان از رکود عمق یافته است.

مومنی با اشاره به کاهش تعرفه خودرو گفت: این مورد از تکان دهنده‌ترین تصمیم هوایی است که بیرون از قوه مجریه گرفته شده و ابعاد نگران کننده آینده اقتصاد ایران را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: این طرح با امضاهای غیرمتعارف و زیاد در مجلس تهیه شده است و درخواست کاهش معناداری تعرفه خودرو را کرده‌اند که با توجه به عنوان سال تعجب برانگیز است.

مومنی افزود: در شرایطی که هر مسئولی در تلویزیون ملی مجموعه خود را به خرید اقلام داخلی تشویق می‌کند، ناگهان با طرحی روبه‌رو می شویم که یکی از صنایع بزرگ کشور را نشانه گرفته است.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در کل ساختار اقتصادی ایران این توهم وجود دارد که بدون برنامه با کیفیت و جلب نظر صاحب نظران صلاحیت دار می توان به سمت موفقیت حرکت کرد و باید کمک کنیم این توهم از مسئولان رفع شود.

وی گفت: در آغاز سال جدید این نکته را متذکر می‌شویم که راهی جز علم محوری، جلب مشارکت نخبگان و برخورد برنامه‌ریزی شده با مسائل کلیدی وجود ندارد و هرچه تعلل شود بر طول و عرض هزینه‌ها افزوده خواهد شد.

مومنی یادآور شد: البته در سیستم ما نسبت افرادی که گوش شنوا دارند نسبت به گذشته افزایش داشته، گرچه هنوز تناسبی بین ابعاد و مشکلات اقتصادی ما ندارد و بنده این شرایط را مثبت ارزیابی می‌کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز