خبرگزاری کار ایران

انتقاد تند عضو هیات علمی دانشگاه به قیمت‌گذاری ناعادلانه خودرو/ تعلل در اعلام قیمت‌ها به ضرر مردم و تولید کننده

انتقاد تند عضو هیات علمی دانشگاه به قیمت‌گذاری ناعادلانه خودرو/ تعلل در اعلام قیمت‌ها به ضرر مردم و تولید کننده
کد خبر : ۱۶۳۳۲۶۳

عضو هیات علمی دانشگاه نسبت به برخی مشکلات صنعت خودرو در ایران علی‌الخصوص قیمت‌گذاری ناعادلانه در کشور انتقاد کرد.

به گزارش گروه بازرگانی‌ایلنا، امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، با اشاره به آسیب‌های قیمت‌گذاری غیرکارشناسی در صنعت خودرو، اظهار کرد: متأسفانه در هفت سال اخیر بلای زیادی بر سر صنعت خودرو آمده که اولین آن قیمت‌گذاری تکلیفی است. این روش اشکالات اساسی دارد، اما مشکل بزرگ‌تر، اجرای نادرست آن توسط مسوولان در مورد ایران‌خودرو و سایپا است.

وی افزود: در حالیکه خودروسازان خارجی و مونتاژکاران با مشکلات کمتری در این زمینه مواجه هستند، «ایران‌خودرو» و «سایپا» به دلیل نگاه حمایتی حاکمیت و تمایل به حفظ قیمت‌های پایین برای مردم، از بروزرسانی به‌موقع قیمت‌ها حتی بر اساس فرمول ناقص قیمت‌گذاری محروم می‌شوند.

کاکایی با اشاره به تورم ۴۰ تا ۴۵ درصدی کشور هشدار داد: وقتی یک خودروساز ۱۸ تا ۲۰ ماه با یک قیمت ثابت محصولاتش را می‌فروشد، حداقل ۵۰ درصد زیان می‌کند. این روند، صنعت را مانند زندانی گرسنه‌ای می‌کند که پس از سال‌ها فقط استخوانی از آن باقی می‌ماند؛ نه توان نوآوری دارد، نه کیفیت محصولاتش قابل قبول است و نه کارایی گذشته را حفظ می‌کند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: قیمت‌گذاری تکلیفی و تعلل در تعدیل به‌موقع قیمت‌ها، برخلاف ادعای مسئولان درباره رقابتی‌شدن بازار، ایران‌خودرو و سایپا را نابود کرده است. حتی زمانی که بخش خصوصی برای نجات این شرکت‌ها وارد عمل می‌شود، اجرای نادرست قوانین موجود مانع بهبود وضعیت می‌شود.

کاکایی با اشاره به قانون شورای رقابت که امکان تعدیل فصلی قیمت‌ها در شرایط تورمی را فراهم می‌کند، گفت: متأسفانه در مورد ایران‌خودرو و سایپا این قانون رعایت نمی‌شود و قیمت‌ها گاهی تا ۲۰ ماه بدون تغییر باقی می‌ماند. این روند، صنعت را به نابودی می‌کشاند.

وی در پایان با اشاره به پیامدهای مالی این سیاست‌ها گفت: بعضی مشکلات مانند تحریم را می‌توان با راهکارهای مدیریتی دور زد، اما این 'تحریم داخلی' که خودمان با سیاست‌های نادرست بر صنعت تحمیل می‌کنیم، جبران‌ناپذیر است و به مرگ تدریجی صنعت خودرو منجر می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز