خبرگزاری کار ایران

فرشاد مومنی در دانشگاه تهران:

۱۱ میلیارد به موسسات مالی غیرمجاز اختصاص می‌دهند اما با اعتراض کارگرانی که حقوق نگرفتند، برخورد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۳۱۳

استاد اقتصاد دانشگاه علامه گفت: وقتی شما می‌توانید برای مؤسسات مالی غیر مجاز ۱۱ میلیارد تومان اختصاص دهید چرا برخی کارگران ۶ ماه است حقوق نگرفته‌اند و وقتی هم اعتراض می‌کنند با برخورد رو به رو می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، فرشاد مومنی در نشست انجمن اسلامی دانشگاه تهران به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس این انجمن با تبریک این روز گفت: برای پیشرفت ما نیاز به تشکل‌هایی مانند انجمن‌های اسلامی نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: برای بهبود اوضاع ما نیاز به پیشرفت داریم اما مسئله مهم این  راه،  این است که علم  و قدرت را متوجه گم کردن اولویت‌ها کنیم.

مومنی تاکید کرد: اگر این اولویت‌های نادیده گرفته شوند معتقدم  بسیاری از مسائل ما با مشکل مواجه خواهد شد و امنیت ما به خطر می‌افتد.

وی با بیان این که از نظر من مهم‌ترین خطای راهبردی از کارافتادگی سیستمی است، گفت: از کار افتادگی سیستم می‌تواند لطمات زیادی به ما بزند و از گذشته تاکنون هم این گونه بوده است اماهر قدر به زمان کنونی نزدیک می‌شویم ابعاد این از کارافتادگی سیستمی بیشتر هویدا می‌شود. مثلا آقای رئیس‌جمهور به درستی اعلام می کند که در سال ۹۵ بیشترین رشد اقتصادی را داشته‌ایم اما کسی نمی‌پرسد این چه رشدی است که انگیزه، نشاط و پویایی اقتصادی را به همراه ندارد.

این اقتصاددان افزود: در جایی دیگر آقای رئیس‌جمهور اعلام کرد که افزایش سرمایه‌گذاری را داریم اما کسی نپرسید این چه رشدی  است که انگیزه سرمایه‌گذاری را به همراه نداشته است.

وی با اشاره به کاهش قیمت نفت با روی کار آمدن دولت یازدهم اظهار داشت: در دولت حسن روحانی مشاهده کردیم که قیمت نفت کاهش زیادی پیدا کرد و دیدیم که در بودجه‌بندی چه مشکلات پیش آمد.

مومنی در خصوص از کارافتادگی سیستمی در علم بیان کرد: نمونه دیگری از کارکرد افتادگی را در علم می‌بینیم، به عنوان مثال میانگین ثبت اختراع و مقالات علمی در ایران ۴۶۰ برابر نسبت به ژاپن است و همچنین  ۲۰۸ برابر آمریکا است، یعنی ما مقاله منتشر می‌کنیم اما هیچ گشایش علمی دیده نمی‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به ازای هر پژوهشی که منجر به اختراع می‌شود برای آلمان ۱۱۳ و برای ژاپن ۵۱۸ برابر کشور ماست. شمار دارندگان مدرک آموزش عالی در ایران از ۶۵ تا ۹۵ به بیش از ۱۳ میلیون نفر رسیده است.

وی تاکید کرد: هر چقدر دیرتر به مسئله از کار افتادگی بپردازیم کمتر می‌توانیم جلو این ضرر و زیان را بگیریم. کسی در ایران از نهادهای مدنی از دولت آقای روحانی سوال نکرد وقتی شما می‌توانید برای مؤسسات مالی غیر مجاز ۱۱ میلیارد تومان اختصاص دهید چرا برخی کارگران ۶ ماه است حقوق نگرفته‌اند و وقتی هم اعتراض می‌کنند با کتک رو به رو می‌شوند.

مومنی با بیان این که عبور از مشکلات لوازم خود را می‌خواهد، گفت: ما می‌گوییم بر اساس آرمان‌های انقلاب اسلامی و منطق توسعه با کمک عالمان و فرودستان باید از بن بست‌ها عبور کنیم.

این اقتصاددان درباه معضل بیکاری گفت: ما در جهت خلق فرصت شغلی فاجعه‌آمیز عمل کردیم مخصوصا از سال ۸۵ تا ۹۰ آن زمانی که ۶۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد ما تزریق شد. گم کردن اولویت‌ها ابعاد بسیار تکان‌دهنده‌ای دارد، تحولات جمعیت در ۳۵ تا۹۵ نشان می‌دهد یک سوم جمعیت کار پیدا کردند و عملا دو سوم جمعیت از پیدا کردن مشاغل در ضابطه رانتی محروم مانده‌اند.

وی ادامه داد: در دوره ۶۵ تا ۹۵ که با سقوط نسبی نرخ مشارکت کلی و زنان رو به رو هستیم حجم اشتغال در واسطه‌گری ما افزایش پیدا کرده است.

مومنی خاطرنشان کرد: شواهد تجربی به ما می‌گوید در سخت‌ترین شرایط ۴۰۰ سال اخیر خود قرار دارد. یعنی از زمان جنگ تحمیلی هم شرایط بدتر است در آن زمان ما توانستیم ایران را کار آمدتر اداره کنیم، زیرا دولت در آن زمان تولیدکننده و مردم را شریک مالی خود می‌دانست.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: دولت باید برای ادامه راه از انتخاب متحد غیراستراتژیک دست بردارد و ما هر روز بدتر از روز قبل در دام این خطر افتاده‌ایم . ما هنوز فرصت داریم این خطای استراتژیک را جبران کنیم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز