خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ضربه به اشتغال تولیدکنندگان داخلی با قاچاق کالا / ساماندهی مرزها عاملی برای اشتغال است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۳۲۰۴

دبیر کمیسیون برنامه ریزی هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: در قاچاق کالا زمینه اشتغال برای تولیدکنندگان کاهش پیدا کرده و در مواردی از بین خواهد رفت.

حسین دشتبان در گفت‌وگو با ایلنا، ساماندهی مرزها را عاملی برای اشتغال و جلوگیری از مهاجرت معکوس اعلام و بیان کرد: در مرز باجگیران ساکنان منطقه تا قبل از راه افتادن بازارچه مرزی، برای کار به شهرهای همجوار مهاجرت می‌کردند اما با راه‌اندازی بازارچه مرزی، زندگی مجدد در شهر رونق گرفته است. 

وی خاطرنشان کرد: برای مبارزه با قاچاق‌های داخلی و مرزی باید ایست و بازرسی‌ها سخت گیرانه‌تر شود. زیرا قاچاق کالا و ارز تنها از طریق مرزهای داخلی خراسان رضوی صورت نمی‌گیرد بلکه بیشتر قاچاق‌های داخلی به استان‌های دیگر می‌رود تا از طریق آن استان‌ها به کشورهای همسایه مانند پاکستان قاچاق شود. 

دشتبان تصریح کرد: پدیده قاچاق همیشه برای قاچاقچیان سود داشته و آنها از این مورد استفاده می‌کنند. عرضه کالاهای اساسی به صورت یارانه در داخل کشور فرصت را برای سودجویان فراهم کرده تا از این بستر برای قاچاق کالاهای اساسی استفاده کنند و آن را در کشورهای همسایه به چند برابر قیمت به فروش برسانند. مانند آرد که به صورت یارانه توزیع می‌شد و مدتی به وفور موجود بود این امر فرصتی را ایجاد کرده بود تا سودجویان آرد یارانه‌ای را به کشورهایی مانند افغانستان قاچاق کنند و چندبرابر قیمت داخلی، آن را بفروشند. در این زمینه اقدامات مقابله‌ای مانند هوشمندسازی یارانه‌ها در کاهش قاچاق کالاهای اساسی بسیار کارساز بود.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: در قاچاق کالا زمینه اشتغال برای تولیدکنندگان کاهش پیدا کرده و در مواردی از بین خواهد رفت. در پرونده «نقره» حدود ۲۵ واحد از کارگاه‌های بزرگ طلا جواهر و نقره سازی در مشهد با بیش از ۲۰۰ کارگر تعطیل شدند. در این پرونده که واردات غیرقانونی نقره فراگیر شده بود و قاچاقچیان به وفور به صورت کیفی کالا را به بازار رضا و شهرهای اطراف می‌آوردند، ضربه سختی به حوزه اشتغال وارد کرد. با جمع آوری باند ملی مهم قاچاق نقره که سازمان یافته بود و دستگیری ۱۲ نفر قاچاقچی نیز در این حوزه همان تعداد کارگاهی که تعطیل شدند به بازار برگشتند. 

 دشتبان با تشریح ضربات وارده از قاچاق کالا و ارز به بنیاد اجتماعی، مطرح کرد: مخاطرات اجتماعی مانند فقر، بیکاری، طلاق و ... بی‌تاثیر از قاچاق کالا نیست. برای رفع این خطرات بهترین راهکارها اقدامات پیشگیرانه، آگاه سازی و اطلاع رسانی به عموم مردم توسط دستگاه‌های نظارتی و اجرایی است. 

وی تصریح کرد: علاوه براین بخشی از کالاهای قاچاق ورودی مانند سیگارها و لوازم آرایشی و بهداشتی سلامت افراد در جامعه را با خطر مواجه می‌کند. در کلینیک‌های زیبایی که به صورت غیرمجاز فعالیت دارند از مواد ناسالم آرایشی که به صورت قاچاق وارد می‌شوند استفاده کرده و باعث شکایت شهروندان و پزشکان در حوزه سلامت شده است.  

دشتبان راه اندازی بنگاه‌های اقتصادی و ایجاد اشتغال در راستای جلوگیری از قاچاق کالا را موثر دانست و گفت: ایجاد مشاغل خرد، کارگاه‌های تولیدی و تعاونی‌ها نقش اساسی در کاهش قاچاق دارند اما در این حوزه تعاونی‌ها با توجه به اینکه با محوریت مردمی فعالیت دارند باید در مسیر درستی فعالیت کنند و نظارت‌ها به درستی انجام شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز