خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

ضرورت تهیه پیوست فرهنگی برای آمایش دانشگاهی/ ریشه‌ رشته‌های تازه را باید در آموزش و پرورش دنبال کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۰۳۹۲

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: آمایش رشته‌ها نه تنها به صورت ملی که در ابعاد جهانی هم باید صورت بگیرد. رشته‌های دانشگاهی از یک طرف باید بر اساس نگاه موجود در کشور و از طرف دیگر برمبنای تعاملات جهانی آمایش شوند و نظام بین‌المللی را باید در این تحولات مد نظر قرار داد. همچنین ضرورت دارد که پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی را در این مسیر فراموش نکنیم.

«هادی بهرامی احسان» معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تحولات ناشی از آمایش رشته‌های دانشگاهی و در نظر گرفتن ابعاد فرهنگی و اجتماعی در چنین تحولی گفت: شتاب تحولات اجتماعی در دنیا و ایران سرعتی به خود گرفته است که حتی بخشی از ابعاد این تحولات، توسط مسئولان ذیربط هم درک نمی‌شود، اما نمی‌توان از این تحولات عقب ماند و باید با دقت به ابعاد گوناگون چنین تحولی با پدیده‌ها مواجه شد.

بهرامی احسان در ادامه بیان کرد: مسئله سرعت در تحولات و تکنولوژی و علوم مختلف در دنیا نیز یکی از دغدغه‌های مطرح و مهم است و وقتی موضوعی مانند هوش مصنوعی با چنین گستره وسیعی در اخبار اعلام می‌شود و می‌بینیم که چنین رشد و تحولاتی در کشورهایی نظیر امریکا نیز به عنوان دغدغه مطرح است، طبیعتا ما نیز به عنوان جزئی از این فرایند تحولی با سرعت بالا هستیم که باید روش خودمان را در این روند داشته باشیم.

معاون معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران ضمن تاکید به اینکه در شرایط روز، باید آمایش سرزمینی را امری ضروری بدانیم، اظهار کرد: آمایش رشته‌ها نه تنها به صورت ملی که در ابعاد جهانی هم باید صورت بگیرد. رشته‌های دانشگاهی از یک طرف باید بر اساس نگاه موجود در کشور و از طرف دیگر برمبنای تعاملات جهانی آمایش شوند و نظام بین‌المللی را باید در این تحولات مد نظر قرار داد. همچنین ضرورت دارد که پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی را در این مسیر فراموش نکنیم. 

دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه پیوست فرهنگی با موضوعات مختلف نسبت‌های مشخصی دارد، اینطور بیان کرد: نسبت پیوست فرهنگی با کار، درآمد، کارآفرینی، صنعت، نظام آموزشی و بسیاری از موضوعات دیگر غیرقابل انکار است؛ وقتی رشته‌ای دانشگاهی تعریف می‌شود، آیا مقدمه لازم ندارد؟ نباید ریشه‌ رشته‌های تازه را در آموزش و پرورش کشور در نظر قرار داد و دنبال کرد؟ قطعا اینطور خواهد بود و اگر پیوست فرهنگی وجود نداشته نباشد، پیامدهایی در پی خواهد داشت. 

بهرامی احسان افزود: آمایش رشته‌ها ابعاد و خروجی اجتماعی و فرهنگی خواهد داشت که حتما باید این پیچیدگی را در کارهای تحولی در نظر دارد. من توجه به این پیچیدگی‌ها را در اقدامات پیش رو نمی‌بینم، اما باید به این سمت حرکت کنیم. 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در ادامه ضمن تاکید به اینکه آمایش رشته‌ها یک اتفاق شیک و قابل افتخار صرف نیست، بلکه نوعی الزام است و باید به سمت آمایش رشته‌ها آن هم با رویکرد کارشناسی شده برویم و اگر این کار را نکنیم، با دانشگاهی در آینده مواجه خواهیم بود که کارکردهای بنیادین خود را نخواهد داشت و حتی ممکن است جلوی فرصت‌های اجتماعی را بگیرد که این اتفاق خیلی مخاطره‌آمیز است. 

این استاد دانشگاه در ادامه به‌عدم وجود همگرایی در آمایش رشته‌ها تاکید داشت و گفت: در شرایط موجود باید به نقطه‌ای برسیم که برای همه ما دیدگاه ضروری بودن ابعاد فرهنگی و اجتماعی ایجاد شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز