خبرگزاری کار ایران

نشان عالی دانش به ۱۲ استاد تمام اعطا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۰۲۶۶

نشست خبری نخستین اعطای نشان عالی دانش دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور «رضا پورحسین» دبیر نشان عالی و استاد دانشگاه صبح امروز دوم خردادماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دبیر نشان عالی دانش درخصوص این رویداد بیان کرد: دو دانشگاه برای تکریم علم و عالم و احیای علم و انگیزه‌سازی برای دانشجویان و اساتید جوان دانشگاه و کمک به ارتقای علمی کشور و تحقق چشم اندازهای ۱۴۰۴ و تحقق تمدن نوین اسلامی و تکریم علم و عالم تصمیم گرفتند در زمان حیات جایزه‌ای طراحی کنند که با حضور هیأت موسس و شورای سیاستگذاری نشانی تحت عنوان نشان دانش مصوب شد.

پورحسین تصریح کرد: براساس طرح مصوب برای نشان دانش، قرار است هرساله به ۱۲ چهره در شش شاخه علمی نشان دانش اعطا شود؛ این نشان در حوزه‌های علوم اجتماعی و رفتاری، علوم انسانی و هنر، کشاورزی و دامپزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه و پزشکی و سلامت طراحی شده است. امسال با توجه به فراخوان اعلام شده، اسامی اساتید مورد نظر که منطبق با ضوابط بودند، از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی احصا شد.

دبیر نشان دانش بیان کرد: پیشنهاداتی آمد و در کارگروه‌های شش‌گانه متناسب با شش شاخه مطرح شد. در شورای علمی این اسامی بررسی شد و درشورای سیاستگذاری به اسامی ۱۲ نفر رسیدیم که در مراسم ۸ اردیبهشت اعلام می‌شود.

او افزود: شاخص‌های مورد نظر برای انتخاب دریافت کنندگان نشان دانش شامل حرکت در مرزهای دانش و فراتر از مرزهای دانش، تاثیرگذاری در گفتمان علمی کشور در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی، کمک به تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ و سند تحول بنیادین و رشد جامعه علمی کشور، کوشش در جهت معرفی کشور در سطح بین المللی، شبکه‌سازی در علم و ایجاد انگیزه و هم افزایی،جامعه نگری در افراد برگزیده و توجه به نیازهای اساسی جامعه، شاگردپروری و توجه به ایجاد و توسعه فضاهای کارآفرینی، نوآوری علمی و فناوری، همکاری و مشارکت موثر با محققان داخل و خارج کشور، دارا بودن شخصیت وارسته و متین مورد وثوق سایر اساتید و دانشجویان از جمله شاخص‌های مورد نظر است.

پورحسین یادآور شد: براساس این ۱۱ شاخص ۱۱ ضابطه کمی طراحی شد؛ این ضوابط نیز مطابق با شاخص‌ها مطرح شده است. اصل عضو هیات علمی بودن در یکی از دانشگاه‌ها از ضوابط اصلی است و در بین منتخبین همه استاد تمام بوده است و با اینکه از بین استادیار یا دانشیارها هم عضو هیأت علمی‌هایی وجود داشت اما منتخبین همه از جمله استاد تمام‌های دانشگاه‌ها هستند.

او افزود: سایر ضوابط مانند دارا بودن اثر نوآورانه علمی و پژوهشی در سطح ملی و بین الملی در مرزهای دانش، دارا بودن اثر نوآورانه علمی پژوهشی در سطح ملی و بین المللی و ایجاد موج نو، دارا بودن جایزه بزرگ بین المللی در زمینه‌های علمی و پژوهشی در رشته تخصصی استاد منتخب،داشتن شهرت ملی و جهانی در تخصص خود، داشتن اثر علمی و پژوهشی در جهت تحقق اهداف علوم انسانی، دارا بودن آثاری در جهت توسعه شرکت‌های دانش بنیان، کارآفرینی در سطح ملی شاگردپروری و هدایتگری علمی و به گونه‌ای که دانشجویانی از سوی استاد به عضویت هیأت علمی در آیند، شخصیت متین، رشد یافته و دارای تراز علمی و همسو با نظام جمهوری اسلامی از جمله ضوابط کمی است البته برخی شاخص‌ها شاید کیفی هم به نظر بیاید.

دبیر نشان دانش ادامه داد: در مورد هر ۱۲ نفر در شورای علمی و سیاستگذاری اجماعی صورت گرفت و واقعا استاد برگزیده‌ای نداریم که آرای بیشتری از سوی داوران داشته باشد یعنی همه ۱۲ نفر را به اجماع انتخاب کرده ایم. نیمی از برگزیدگان دریافت نشان از دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران هستند که واقعا اتفاقی بود اما از دانشگاه‌های دیگر مانند دانشگاه صنعتی شریف، شهید بهشتی و سایر شهرستان‌های کشور نیز برگزیده داریم.

پورحسین تاکید کرد: آیین پایانی نشان دانش با حضور چهره‌های ماندگار، اساتید اعضای شورای سیاستگذاری، کمیسیون آموزش عالی، کمیسیون بهداشت مجلس و… در سالن علامه امینی برگزار خواهد شد. همچنین وزیر آموزش عالی و بهداشت و دو رئیس دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران سخنرانان این رویداد خواهند بود.

پورحسین در آخر تاکید کرد که در انتخاب ۱۲ استاد برگزیده برای دریافت نشان، مسائل جناحی و سیاسی حتی در مخیله هیأت رئیسه اعطای نشان هم نبوده و یک نیم ملاک هم برای آن‌ها نبوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز