خبرگزاری کار ایران

در جلسه نوبت عصر شورای شهر تهران تصویب شد؛

شهرداری باید بودجه ۱۴۰۲ را به صورت کامل در سامانه شفافیت بارگذاری کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۶۱۹

اعضای شورای شهر تهران ضمن صدور مجوز برای دریافت تسهیلات بانکی جدید توسط مدیریت شهری پایتخت تا دو برابر‌ میزان پرداخت بدهی‌های بانکی، شهرداری تهران را مکلف کردند که بودجه ۱۴۰۲ را پس از تصویب کامل در صحن شورا و ابلاغ به معاونت‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و واحد‌های تابعه شهرداری با تبصره‌ها و ردیف‌های مربوطه در سامانه شفافیت شهرداری تهران بارگذاری کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکصد و سی و یکمین جلسه دوره ششم شورای شهر تهران به صورت دوشیفته و در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد و در جلسه نوبت صبح، اعضای شورای شهر به بررسی تذکرات مربوط به حادثه آتش‌سوزی روز گذشته ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار پرداختند و در ادامه نیز نخست ماده واحده بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران با رقم ۷۵ هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان را تصویب کردند و سپس وارد بررسی جزئیات تبصره‌ها و ردیف‌های بودجه شهرداری پرداختند و جزئیات تبصره یکم را به صورت کامل بررسی و موارد مختلف مربوط به آن را تصویب کردند.

در جلسه نوبت عصر نیز بررسی تبصره‌های بودجه ۱۴۰۲ شهرداری ادامه یافت و تبصره دوم لایحه بودجه شهرداری تهران، سازمان‌ها و شرکت‌ها و موسسات تابعه با عنوان اجرای بودجه و انضباط مالی توسط اعضای شورا بررسی شد و این تبصره به تصویب پارلمان شهری پایتخت رسید.

 جزئیات تبصره دوم لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران

در روند بررسی این بخش از لایحه بودجه شهرداری، میثم مظفر، عضو شورا به قرائت تبصره دوم بودجه پرداخت و جزئیات آن را به این شرح توضیح داد: در تبصره دوم لایحه بودجه شهرداری تهران آمده است؛ یک، شهرداری موظف است اعتبارات و مفاد تبصره‌های بودجه مصوب را پس از ابلاغ شورای اسلامی شهر تهران، به کلیه واحدهای اجرایی تابعه و وابسته ابلاغ کرده و از طریق سامانه شفافیت در دسترس عموم شهروندان قرار دهد.

وی افزود: در ادامه تبصره دوم لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران آمده است؛ دو، واحدهای اجرایی شهرداری موظفند تا پایان اردیبهشت‌ماه هر سال، نسبت به مبادله موافقتنامه‌های بودجه مصوب با معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا اقدام کنند، معاونت مذکور و قائم‌مقام‌های ذیحساب واحدها موظف به نظارت بر حسن اجرای موافقتنامه‌ها بوده و باید گزارش نظارتی خود را هر سه ماه یکبار به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کنند. سه، شهرداری تهران موظف است جلسات کمیته تخصیص را با رعایت شرایط تصریح‌شده در شیوه‌نامه اجرایی کمیته تخصیص اعتبار در شهرداری‌ها هر ماه با حضور اعضای مندرج برگزار و گزارش این جلسات شامل اولویت‌بندی مصارف و جزئیات پرداخت‌های نقد و کارسازی‌های غیرنقد را برمبنای پیش‌بینی تحقق منابع عمومی و اختصاصی تخصیص اعتبار کرده و به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: در ادامه تبصره دوم لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران آمده است؛ چهار، واحدهای اجرایی شهرداری موظفند، اعتبارات خود را از محل منابع عمومی شهرداری و منابع اختصاصی (صرفا بر اساس مفاد موافقتنامه‌های مبادله‌شده و در چارچوب مصوبات کمیته تخصیص و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه هزینه کنند. پنج، هرگونه تخصیص اعتبار، تعهد و پرداخت مشروط به رعایت شرح عملیات و فعالیت‌های موضوع موافقتنامه خواهد بود، پرداخت از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای حقوق و مزایا خارج از چارچوب رقم و تعداد کارکنان پیش‌بینی‌شده در موافقتنامه ممنوع است.

مظفر در ادامه توضیح داد: در ادامه تبصره دوم بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران آمده است؛ شش، بدهی جدید توسط کلیه واحدهای اجرایی صرفا باید در چارچوب مصوبات کمیته تخصیص بوده و مسئولیت حسن اجرای آن بر عهده بالاترین مقام واحد اجرایی و قائم‌مقام‌های ذیحساب واحدها است. هفت، شهرداری تهران موظف است ضمن برنامه‌ریزی و تسریع در اجرای فرآیند حذف قبوض کاغذی عوارض و بهای خدمات (حتی‌الامکان) با استفاده از بسترهای فناوری اطلاعات نسبت به الکترونیکی کردن فرآیندهای دریافت، پرداخت و استقرار خزانه‌داری الکترونیک اقدام کند.

امانی: موافقتنامه‌ها به مشکلی اساسی در ساختار بودجه شهرداری تهران تبدیل شده است

در ادامه این جلسه اما ناصر امانی، دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران انتقاد مهم دیگری را درباره موافقتنامه‌های شهرداری با نهادهای دیگر مطرح کرد و گفت: موافقتنامه‌ها به یک مشکل اساسی در ساختار بودجه شهرداری تهران تبدیل شده است، به نحوی که در بازدیدی که از یکی از مناطق در دی‌ماه سال جاری انجام دادم، مشاهده کردم که هنوز برخی از موافقتنامه‌ها صورت نگرفته بود، به این ترتیب امکان عملی شدن آن تا پایان اردیبهشت‌ماه وجود ندارد، لذا پیشنهاد می‌شود در این تبصره بندی اضافه شود که بر مبنای آن شورا شهرداری را موظف کند تا پایان اردیبهشت ماه موافقتنامه‌ها را امضا و مبادله کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنم که برای این موضوع حتما تاریخ مشخصی معین شود.

در ادامه این جلسه، امیر شهرابی، مدیرکل بودجه شهرداری تهران در واکنش به تذکر و پیشنهاد ناصر امانی گفت: ما امسال برای اولین بار تا پایان اردیبهشت‌ماه تمام موافقتنامه‌ها را مبادله کردیم؛ لازم به ذکر است که در سنوات اخیر هم این گونه بوده است که توافقنامه‌ها مبادله نمی‌شد، اما امسال با اعمال فشارهایی که انجام دادیم، تمامی موافقت‌نامه‌ها مبادله شد.

 اظهار نظر چمران و کاشانی درباره درآمدزایی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری

در ادامه بررسی تبصره دوم بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران، مهدی چمران، رئیس شورا به موضوعی درباره بودجه تعیین‌شده برای سازمان فرهنگی و هنری شهرداری اشاره کرد و گفت: بودجه‌ای که در لایحه سال آینده برای سازمان فرهنگی هنری اختصاص داده شده است، تماما صرف پرداخت حقوق پرسنل این سازمان خواهد شد و منابع مالی مربوط به سایر مخارج و مصارف این سازمان از طریق درآمدزایی‌های این سازمان تامین می‌شود. سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران هیئت امنای خاص خود را دارد، لذا به دلیل همین ویژگی خاص مجبور است که برای هزینه‌های خود از محل درآمد‌هایش استفاده کند.

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر نیز ضمن تایید اظهارات چمران درباره بودجه و درآمدزایی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری گفت: سازمان فرهنگی و هنری با تمام سازمان‌های شهرداری متفاوت است و برای بودجه خود مصوبه مجلس را دارد و در سال‌های اخیر نیز بودجه مصوب‌شده شورا برای این سازمان نیز به طور کامل پرداخت نشده است.

گفتنی است، پس از بیان تمام این مباحث در نهایت تبصره دوم لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران با موافقت اکثریت اعضای شورای شهر به تصویب پارلمان شهری پایتخت رسید.

برنامه‌ریزی برای تهاتر بدهی‌های شهرداری با مطالبات مدیریت شهری از دولت

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه نوبت عصر امروز به بررسی تبصره سوم لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران با عنوان تنظیم روابط مالی با دولت و موسسات مالی پرداختند و به شهرداری تهران مجوز دادند تا دو برابر بازپرداخت تسهیلات و بدهی‌های خود به بانک‌ها و موسسات مالی دارای مجوز از بانک مرکزی نسبت به اخذ تسهیلات جدید اقدام کند.

میثم مظفر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان قرائت جزئیات تبصره سوم لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران گفت: این تبصره دارای ۷ بند است که بند نخست آن به حوزه مطالبات از کلیه دستگاه‌های اجرایی وفق قانون مدیریت خدمات کشوری از محل اخذ عوارض های مستمر و بهای خدمات اختصاص یافته است.

وی افزود: بند دوم این تبصره به موضوع تهاتر و تسویه پایاپای بدهی سنواتی با اشخاص حقیقی و حقوقی با مطالبات وصولی از دولت اختصاص دارد. در این بند مقرر شده است که شهرداری تهران از طریق اسناد خزانه اسلامی یا سایر اوراق بهادار دولتی قابل واگذاری به غیر و اوراق به تسویه بانکی اقدام و عملکرد آن را در ردیف اعتباری با عنوان «بدهی‌های سررسیدشده سال‌های گذشته اشخاص حقیقی و حقوقی» منظور کند.

صدور مجوز برای شهرداری جهت انعقاد تفاهم‌نامه با بانک‌ها با محور نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی

مظفر در ادامه قرائت تبصره سوم لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران گفت: موضوع اجرای طرح‌های عمرانی، اجتماعی، فرهنگی، خدماتی، ترافیکی و شهرسازی در مناطق ۲۲گانه و مطالبات کلیه دستگاه‌های اجرایی در بند سوم این تبصره قد شده و این اجازه به شهرداری داده شده است که بتواند عملیات‌های جاری را بر پایه قوانین و مقررات تهاتر شکل دهد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: انعقاد تفاهم‌نامه با بانک‌ها و موسسات مالی دارای مجوز از بانک مرکزی تحت عنوان «کمک فنی و اعتباری بازسازی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و انسان‌محور» به عنوان بند چهارم این تبصره عنوان شده که این اجازه به شهرداری داده می‌شود تا نسبت به ارائه طبقه‌بندی تسهیلات، پرداخت سود تسهیلات و کمک بلاعوض اقدام کند؛ همچنین سازمان حمل‌ونقل و ترافیک نیز موظف شده است تا پس از بازپرداخت تمامی اقساط تسهیلات ارائه‌شده، مبالغ دریافتی را به خزانه شهرداری تهران واریز کند.

وی افزود: بند پنجم این تبصره به موضوع قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران اختصاص داده شده است که وفق مصوبه سال ۱۳۴۶ به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود تا دو برابر بازپرداخت تسهیلات و بدهی‌های خود به بانک‌ها و موسسات مالی دارای مجوز از بانک مرکزی نسبت به اخذ تسهیلات جدید اقدام کند.

صدور مجوز به شهرداری برای انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت نیرو برای اجرای طرح فراگیر بازچرخانی آب

مظفر در ادامه قرائت جزئیات تبصره سوم لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران توضیح داد: بند ششم این تبصره به موضوع مسائل فیمابین شهرداری و انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت نیرو در راستای حفظ منابع آبی و محیط زیست و تسریع در بهره‌برداری شبکه فاضلاب شهری به منظور تأمین آب پایدار فضای سبز شهر تهران اختصاص داده شده است. براساس این بند، شهرداری می‌تواند از طریق تهاتر در حساب‌های فیمابین با شرکت آب و فاضلاب استان تهران جهت اجرایی کردن طرح فراگیر بهره‌برداری از پساب‌ها در جهت جایگزینی با آب خام (بازچرخانی آب) اقدام نموده و همچنین هزینه‌های مترتب بر انشعابات مراکز داخلی بوستان‌ها و مترو و سایر بخش‌های مرتبط را نیز مستهلک کند.

وی در تشریح بند آخر تبصره سوم لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران توضیح داد:‌ براساس این بند، به منظور بهره.برداری از خط متروی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در شهر جدید پرند به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود تا درصورت واگذاری اراضی واقع در محدوده مسیر از سوی دولت، درآمد حاصل از واگذاری اراضی مذکور را در راستای پیشبرد همان طرح هزینه و گزارش منابع و مصارف آن را در تفریغ بودجه منعکس کند.

گفتنی است، در ادامه این جلسه، اعضای شورای شهر تهران پیشنهاداتی را برای تغییر بخش‌هایی از تبصره سوم لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران ارایه دادند و مهدی چمران، رئیس شورا و لطف‌الله فروزنده، معاون مالی شهرداری نیز درباره این پیشنهادات اعلام نظر کردند، اما در نهایت با رای اکثریت اعضای شورای شهر تهران، تبصره سوم بودجه شهرداری مطابق آنچه توسط میثم مظفر قرائت شد، به تصویب پارلمان شهری پایتخت رسید.

لزوم استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در شهرداری تهران

در ادامه جلسه نوبت عصر شورای شهر تهران، اعضای شورا به بررسی سایر تبصره‌های بودجه ۱۴۰۲ شهرداری پرداختند و در جریان بررسی تبصره ۵ این لایحه تاکید کردند که شهرداری تهران موظف است سال آینده نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد را حداقل در یک سازمان و یک شرکت و به صورت یکپارچه در مناطق ۲۲گانه به اجرا درآورد.

میثم مظفر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان قرائت تبصره پنجم لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری گفت: تبصره ۵ مربوط به بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد است که در راستای نظام بهای تمام‌شده بر مبنای فعالیت سامانه حسابداری در بودجه شهرداری قرار داده شده که بر اساس آن شهرداری موظف است تا پایان ۱۴۰۲ در این خصوص اقدام و این سامانه را تکمیل کرده و عملکرد را حداقل در یک سازمان و شرکت به صورت یکپارچه در مناطق ۲۲گانه اجرا کند.

در ادامه مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران طی تذکری بیان کرد: این تبصره به مدت یک دهه است که در بودجه شهرداری ارائه می‌شود اما متاسفانه عملی و اجرایی نمی‌شود و حتما باید این مسأله در سال آینده به طور خاص مورد توجه مدیریت شهری تهران قرار گیرد.

گفتنی است، اعضای شورای شهر تهران به اتفاق آرا با تبصره پنجم بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران مبنی بر لزوم استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در حداقل یک سازمان شهرداری تهران و به صورت یکپارچه در مناطق ۲۲گانه موافقت کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز