خبرگزاری کار ایران

انتقاد چمران از بلندپروازی در تدوین بودجه شهرداری

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۰۹۱۷

رییس شورای شهر تهران ضمن انتقاد از رقم بودجه ارایه شده شهرداری تهران گفت: همه جا به بودجه نیاز دارند اما آیا بودجه محقق می شود؟ دوست داریم که محقق شود، اما هرچه که دوست داریم عملی نمی شود. هرچه که بنویسیم محقق نمی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موضوع  امروز صحن شورای شهر تهران کاملا به تصویب بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری اختصاص داشت. ابتدا محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه به ارایه گزارشی پرداخت و گفت: در کمیسیون برنامه و بودجه سه سناریوی مختلف برای درآمدهای شهرداری تهران در سال 1401 مطرح شد.

وی در رابطه با سناریوهای مطرح شده در کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: یکی از این سناریوها رقم 37 هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران در سال 1401، سناریوی بعدی مبلغ 47 هزار میلیارد تومان و سناریوی دیگر مبلغ 52 هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری تهران در سال 1401 مطرح شد.

آخوندی با اشاره به لایحه  56 هزار و 800 میلیارد تومانی شهرداری تصریح کرد: در این زمینه 28 هزار میلیارد تومان از درآمدها معادل 50 درصد از آن، درآمدهای ناشی از توسعه شهری و بحث شهرسازی خواهد بود و 8 هزار و 900 میلیارد تومان از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود و همچنین 8 هزار و 300 میلیارد تومان نیز از محل فروش اموال غیرمنقول شهرداری تهران خواهد بود.

وی ادامه داد: البته در جریان جلسه کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران و پس از نظرات اعضا و با توجه به تورم سالانه اتفاقی که خواهد افتاد این است که رقم بودجه 1401 شهرداری تهران در سال آینده محقق خواهد شد.

او با اشاره به بحث‌های مطرح شده در رابطه با درآمدهای ناشی از توسعه شهری به‌ویژه حوزه شهرسازی در سال 1401 شهرداری تهران گفت: نتیجه بحث‌ها در کمیسیون برنامه این بود که اعضا عدد 28 هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از توسعه شهری را قبول نداشتند البته این عدد در کمیسیون تلفیق مورد تأکید قرار گرفت و در نهایت کمیسیون تلفیق رقم 56 هزار و 800 میلیارد تومان بودجه شهرداری در سال آینده را به تصویب رساند.

آخوندی ادامه داد: نظر کمیسیون برنامه در ارتباط با درآمدهای ناشی از توسعه شهری و بخش شهرسازی در بودجه سال آینده رقم 24 هزار میلیارد تومان بوده است و بر این مسئله نیز تاکید داشته و دارد.

وی با اشاره به اینکه نباید در تصویب بودجه 1401 شهرداری تهران مبنای ما بودجه 1400 شهرداری تهران باشد گفت: نکته‌ای در این بخش وجود دارد و آن این است که متأسفانه در سال 1400 و با توجه به عملکرد 6 ماهه ابتدایی مدیریت شهری گذشته ما شاهد رکود در شهرداری بوده‌ایم و با توجه به این مسئله نباید بودجه 1401 شهرداری تهران در مقایسه با عملکرد 1400 بسته شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: حتما برای تصویب بودجه 1402 شهرداری تهران باید به عملکرد بودجه 1401 شهرداری تهران توجه شود اما در هر صورت ملاک و مقیاس ما در حوزه درآمدی شهرداری تهران در سال آینده نباید درآمد سال جاری شهرداری تهران باشد.

در ادامه اعضای شورای شهر تهران به ارایه نظرات خود درباره بودجه پرداختند.

مهدی چمران ابتدا به دو مسأله اساسی اشاره کرد و گفت: اول اینکه ما یک ایده آل داریم و دوست داریم این میزان بودجه و اعتبار داشته باشیم و  نکته دوم توجه به واقعیت است که چه میزان بودجه را می توانیم محقق کنیم.

او ادامه داد: اینکه دوست داریم چقدر بودجه داشته باشیم ایده آل قشنگی است و حتی می توانیم براساس ایده آل بودجه را ۱۰۰ هزار میلیارد قرار دهیم.بله ما دوست داریم قیمت سقف بودجه را این عدد قرار دهیم اما چقدر موجودی داریم؟ چقدر می توانیم درآمد داشته باشیم؟ درآمد را از کجا در می آوریم.

چمران با تأکید بر اینکه مبنای درآمد باید بودجه سال گذشته باشد گفت: مبنای درآمد ما بودجه سال گذشته و عملکرد سال گذشته است که چقدر درآمد داشتیم و چگونه محقق شده است.خراب کردن خیلی ساده است اما راه انداختن کار مشکلی است.

رییس شورای شهر تهران افزود: تمام تلاشمان این است که ساختمان سازی رونق بگیرد نه به عنوان کاری که بخواهد سوداگری ساختمان باشد بلکه برای مردم به عنوان ایجاد واقعی مسکن باشد. گفته می شود ۴۰ درصد مردم تهران اجاره نشین هستند که حدود ۵۰ درصد درآمدشان هم هزینه اجاره می شود و چقدر به مردم سخت می گذرد.اگر بتوانیم این سختی را برطرف کردیم کار بزرگی انجام دادیم.این همه تشویق کردیم که معاونت شهرسازی و شهرداران مناطق کاری کنند که قفل و بست ها را باز کند و بتوانیم تحرکی در این زمینه به وجود آوریم و مطمئن هستم با نیت خالص پیش برویم قطعا می توانیم.

او با بیان اینکه مبنای بودجه ریزی مبانی مشخصی دارد گفت: در شورا در سال های گذشته بودجه ای ریختیم که ۹۲ تا ۹۵ درصد آن محقق شد و حتی در سالی ۱۰۵ درصد تحقق بودجه داشتیم که برای ۵ درصد اضافی اصلاحیه بودجه ارایه شد. در سال های ۹۲ تا ۹۵ به این میزان می رسیدیم چرا که با دقت بودجه ریزی می کردیم که در وسط سال مشکلی پیش نیاید. الان باید برمنبای سال گذشته فکر کنیم. آنچه تا کنون محقق شده را اعلام کردید و آنچه تا پایان سال فکر می‌کنید محقق شود حدود ۳۰ میلیارد تومان است. بر این مبنا باید چقدر به بودجه سال آینده اضافه شود؟

چمران گفت: هزینه ها را نیز باید اضافه کنید اما رقم آن باید چقدر باشد؟ وزارت کشور پیشنهاد ۲۰ درصد را داده است و ما آن را حتی اگر تا ۵۰ درصد اضافه کنیم را می شود با یک منطقی پذیرفت  اما اگر بیش از اینها اضافه کنیم با هیچ منطقی قابل پذیرش نیست. البته ممکن است عملی شود اما باید براساس منطق جلو برویم.وقتی درآمد امسال ۳۰ هزار میلیارد عملیاتی می شود به آن ۵۰ درصد اضافه کنیم قابل پذیرش است اما اگر ارقام نجومی به آن اضافه کنیم خارج از منطق است. باید منطقی باشیم و احساسی فکر نکنیم.

چمران گفت: همه جا به بودجه نیاز دارند اما آیا بودجه محقق می شود؟ دوست داریم که محقق شود اما هرچه که دوست داریم عملی نمی شود. هرچه که بنویسیم محقق نمی شود.

چمران گفت: باید منطقی باشیم و منطق را مبنا قرار دهیم و مهمترین منطق درآمد امسال است. امسال چقدر توانستیم پروانه دهیم؟ در دوره های گذشته در این زمان کلی پروژه بزرگ داشتیم که وعده دادند تلاش می کنند. به دنبال افزایش درآمد هستیم که پروژه های جدید را شروع کنیم اما بزرگراه یادگار امام هنوز باقی مانده و پروژه های نیمه تمام ما باقی مانده است که هزینه می خواهد.

رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه  افزایش دستمزد و حقوق ضروری است گفت: یکی از نمایندگان زمانی می گفت در شهرداری ریخت و پاش می کنید و حقوق بالا می دهید اما الان حقوق کارمندان شهرداری از حقوق کارمندان دولت کمتر است. از همه مهمتر ترافیک شهر تهران و رفت و آمد شهر بسیار مهم است و حضرت آقا فرمودند کار علمی کنید اما این کار باید براساس منطق جلو برود. وقتی در سال جاری می گوید به ۳۰ هزارتا بیشتر نمی رسیم چطور می شود انتظار داشت به ۵۶ هزار تا برسبم؟ این بلندپروازی است و حرکتی است که در دوره قبل شروع شد و مجبور شدیم شهرداری وسط سال اصلاحیه بیاورد و آن را کم کند.

چمران با اشاره به بودجه سال جاری گفت: آن زمان گفتیم اشتباه کردند و می خواستند ما را به اشتباه بیندازند و بودجه را بالا گرفتند در حالی که اگر می‌خواستیم فکر کنیم درصدی که گذاشته بودند به نسبت تورم چندان بالا نبود.

او ضمن هشدار به سقف بودجه در نظر گرفته شده گفت: کاری نکنیم که سال دیگر هم مجبور شویم این کار را تکرار کنیم. بنابراین چشمان خود را باز کنیم و ببینیم چقدر درآمد واقعی داریم و براساس درآمدها بودجه را تنظیم کنیم.اگر هم گفته شد ممکن است درآمد بیشتری محقق شود ایرادی ندارد.

او ادامه داد: جای بلندپروازی را هر چقدر هم بخواهند عقاب گونه پرواز کنند باید در نظر بگیریم و بگذاریم پرواز کنند. اما اصل مسأله را کاری نکنید که اشتباها فرو بریزیم. اصل مسأله را فراموش نکنیم و یادمان نرود که چقدر محقق می شود و می توانیم بودجه را محقق کنیم. هیچگاه جلوی حرکت شهرداری را نخواهیم گرفت. اصلا برای شهردارانی که درآمدهای بیشتر محقق کردند به خود مناطق جایزه بدهیم. ما نیازهای زیادی داریم اما میزان محقق شدن بودجه مهم است و اگر محقق نشود فایده ای نخواهد داشت. با همه ی جهش های شهرداری موافق هستیم اما اصل مسأله را فراموش نکنیم. درست فکر کنیم و تصمیم بگیریم تا خدای نکرده  سال آینده دچار مشکلات نشویم. بنابراین پیشنهاد من سناریوی دوم کمیسیون برنامه و  بودجه است و دست شهرداری را در تامین منابع باز بگذاریم اما اصل بحث را فراموش نکنیم و فکر کنیم هرچقدر بودجه را بالا ببریم خود به خود تامین می شود.

او همچنین به مسأله شهرسازی نیز اشاره کرد و گفت: در ارتباط با مسایل شهرسازی هم استقبال می کنیم و اولین مصوبه ما در ارتباط با شهرسازی و پروانه بود و کلی فکر شد و برنامه ارایه شد تا پروانه زودتر صادر شود. یکی از دلایل فرار مردم از ساخت و ساز مشکل پروانه است.‌ خدای نکرده با زیر پا گذاشتن قوانین شهرسازی موافق نیستیم و اگر می گویم قفل و بست ها را باز کنیم منظور ما تخلف نیست بلکه مطابق طرح جامع کار را انجام دهند و آزارهای بی مورد را برداریم. به صرف اینکه فکر کنیم می توانیم چند طرح بدهیم و می توانیم درآمدها را در مسیر شهرسازی افزایش دهیم درست نیست.

چمران گفت: ما زمانی در هزینه ها به ۴۰ درصد بودجه رسیدیم و ۶۰ درصد صرف هزینه های عمرانی می شد این درست نیست که الان هزینه ها بالاتر از عملکردمان باشد.

بنابر این پیشنهاد من این است که کاملا منطقی در نظر گرفته شود. اصل بحث و مبنا نباید فراموش شود چرا که دچار آسیب می شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز