خبرگزاری کار ایران

شهروندان مازنی ۱۳ سال در انتظار ساخت نیروگاه زباله سوز ساری هستند ؛

مازندران استانی پرحاشیه در بحث آلودگی زیست محیطی /علاج درد سوزاندن زباله ها نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۱۶۶۵

روزانه بیش از ۳ هزار تن زباله در استان مازندران تولید می‌شود که در ایام تعطیلات این میزان به ۴ برابر می‌رسد که نیازمند راهکاری برای علاج معضلات زباله و دفع مناسب و بهداشتی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مازندران، پایین بودن سطح  آب، تراکم جمعیتی، وجود رودخانه‌ها در مازندران، عدم رعایت فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ و عدم همکاری و همدلی بین مسئولان استانی و شهرستانی، مازندران را به یکی از استان‌های پرحاشیه در بحث زباله و زیست محیطی  تبدیل کرده است.

روزانه بیش از ۳ هزار تن زباله در استان  مازندران تولید می شود که در ایام تعطیلات و تابستان این میزان به ۴ برابر می‌رسد که نیازمند دفع مناسب و بهداشتی است و اگر چه اتفاقات خوبی در این زمینه انجام گرفته اما کافی نیست و در ابن بین ساری مرکز استان‌ مازندران هم سالها است که به دلیل وجود مشکلات زباله این طلای کثیف در صف انتظار بهره‌برداری از زباله سوز است.

در حالی که احداث نیروگاه زباله سوز ساری یکی از برنامه‌های مهم برای رفع مشکل چندین ساله زباله در این شهرستان است که از سال ۱۳۸۸ در زمینی به مساحت ۴۲ هزار متر مربع آغاز شد، اما اکنون ۱۳ سال در انتظار احداث و بهره برداری است.

اگر چه عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۳۸۸ آغاز شد، اما به دلایلی از جمله مشکلات فنی و تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات، تا سال ۹۴ دست نخورده باقی ماند.

با توجه به طولانی شدن روند ساخت نیروگاه زباله سوز ساری، پیمانکار ابنیه این کارخانه نیز آبان ماه سال گذشته برکنار و بسیج سازندگی به‌عنوان پیمانکار انتخاب شد تا با تزریق اعتبارات جدید، روند ساخت این نیروگاه جانی دوباره گرفته و آغاز شود و همچنین این پروژه  در سفر رئیس جمهور به مازندران از مصوبات سفر دولت شد.

براساس اعلام ‌مسئولان تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری که از مصوب سفر دولت به شمار می‌رود، به زودی محقق می‌شود، اما برخی از فعالان محیط زیستی و افراد مطلع بر این باورند که با شرایط فعلی امکان افتتاح آن وجود ندارد.

زباله سوز ساری یکی از مصوبات سفر دولت به استان مازندران بوده و امید است که با پیگیری بیشتر پیمانکار برای تکمیل و نظارت ویژه مسئولان امر، دغدغه پسماند ساری در مازندران برطرف شود.

همچنین روند ساخت کارخانه زباله سوز در شهرهای بهشهر، بابل، نوشهر و تنکابن در حال انجام است و مشکل دفع زباله با پیگیری ها مرتفع خواهد شد.

اراده‌ای برای حل زباله مازندران وجود ندارد

میراحمدی یکی از شهروندان مازندرانی به خبرنگار ایلنا گفت: دفن زباله در مکان‌های بکر و حاشیه رودخانه‌ها و دریا، استان مازندران را با چهره زشتی مواجه کرده که در شرایط فعلی به هر کجا نگاه می‌کنیم زباله می‌بینیم.

وی افزود: در طول سال‌های مختلف، گاهی زباله سوز و گاهی کمپوست راهکار برون رفت از مشکلات اعلام شد، اما همه اینها به داد مردم مازندران با انبوهی از زباله نرسید و همچنان معضلات پابرجا است.

وی یادآور شد: اراده‌ای برای حل زباله مازندران وجود ندارد و تنها شعار داده می‌شود و کم کاری‌ها را با نبود اعتبارات جبران‌ می‌کند، در حالی که مشکل زباله و شیرابه‌ها و معضلات بعد از آن مردم را نگران کرده و سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته است.

زباله سوز راهکار و علاج زباله های مازندران نیست

یکی از فعالان محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه زباله مازندران چیز دور ریز ندارد و راهکار حل این مشکل  هرچه هست زباله سوزی نیست  و سوختن زباله  نمی‌تواند راهکار و علاج زباله های مازندران باشد، به خبرنگار ایلنا گفت: باید برای رفع مشکل زباله مازندران، فرهنگ تولید زباله کمتر را در بین افراد نهادینه کنیم تا همه‌ زباله کمتری تولید کنیم.

محمودی با بیان اینکه قریب به اتفاق زباله های تولید شده قابل برگشت به طبیعت هستند، یادآور شد: زباله‌های تر که به راحتی می‌تواند برای خوراک دام و طیور استفاده شده و برخی دیگر هم به طبیعت بازگردد و کود شده و جذب شود و زباله‌های خشک هم بسیاری قابل تجزیه و برگشت هستند و نیازی به سوختن نیست.

وی افزود: تا زمانی که نتوانیم فرهنگ تفکیک زباله در مبدأ را در بین مردم نهادینه کرده و تلاش کنیم تا زباله کمتری تولید کنیم و تا زمانی که محل دفن زباله ما در چند کیلومتری دریا باشد، زباله سوز و امثال آن علاج کوه‌های زباله مازندران نیست و باید فرهنگ سازی مان را درست کنیم.

 فعالیت ۲۱ مرکز دفن زباله در مازندران

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران هم  چندی پیش از وجود ۳۱ مرکز دفن زباله در مازندران در حال فعالیت خبر داد و گفت: در بحث پسماند،  مازندران به ۸ پهنه تقسیم شده است که با مدیریت درست و به موقع، موضوع زباله تنش‌های اجتماعی را کنترل کرد.

مهدی انگوران افزود: موضوع پسماند و زباله، دغدغه جدی استان مازندران است که باید با ارائه راهکار مناسب و مدیریت درست، این طلای کثیف به منبعی مهم برای افزایش درآمد شهرداری ها تبدیل شود.

 تصویب ۲۰۰ میلیارد تومان  برای تکمیل پروژه نیروگاه زباله سوز ساری

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران درباره روند رو به رشد ساخت نیروگاه زباله سوز ساری گفت: پیشرفت ابنیه این پروژه به ۹۲ درصد رسیده است.

رضا علیخانی در گفت و گویی از تصویب ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب سفر دولت برای تکمیل پروژه نیروگاه زباله سوز ساری خبر داد و گفت: بخش عمده این اعتبار پرداخت شد و درصدد هستیم تا نسبت به جذب کامل آن اقدام شود.

وی با اعلام اینکه در بخش تجهیزات شاهد رشد ۸۷ درصدی هستیم، خاطر نشان کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری این پروژه تکمیل و به بهره برداری برسد.

علیخانی با اشاره به تولید بیش از ۳ هزار تن زباله در استان، گفت: زباله سوز نوشهر فعال است و امیدواریم با افتتاح زباله سوز ساری بخش عمده ای از مشکلات برطرف شود.

مسئول بسیج سازندگی مازندران هم به عنوان‌پیمانکار زباله سوز ساری در سخنانی اعلام کرد: با توجه به در دست ساخت بودن نیروگاه ۴۵۰ تنی زباله سوز ساری، تاکنون ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ابنیه نیروگاه زباله سوز ساری تخصیص یافته است.

سرهنگ محمدمهدی اقبال پور افزود: با تزریق اعتبار مورد نیاز بخش‌های مختلف این نیروگاه شامل ابنیه و مخزن آب تکمیل شده است و در صورت تامین اعتبار و تجهیز نیروگاه پیش بینی می شود این طرح تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز