خبرگزاری کار ایران

رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه :

گمنامی مجرمان و فقدان شفافیت اولین علت وقوع جرم در کشور است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۳۸۳۲

مشاور ارشد و رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: اولین و مهم‌ترین علت وقوع جرایم در کشور گمنامی مجرمان یا فقدان شفافیت در این زمینه است، که فرد احساس کند کسی او را رصد نمی‌کند و می‌تواند برای ارتکاب جرم اقدام کند.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری قزوین، علیرضا ساوری در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان قزوین، گفت: در پیشگیری از وقوع جرم باید فهم واحدی را در جامعه ایجاد کنیم تا در اجرای برنامه‌های این حوزه پیش از گذشته موفق باشیم.

 مشاور ارشد و رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه علل وقوع جرم به دور یا نزدیک تقسیم می‌شود، اظهار کرد: علل دور مثل فقر، بیکاری، خشکسالی و شکاف طبقاتی بوده که رفع آن‌ها زمان بر است و از عهده یک قوه بر نمی‌آید ولی علل نزدیک شامل محیط‌ها، موقعیت‌ها، ابزارها، گمنامی مجرمان، انجام ندادن وظایف، جهل و نادانی به مقررات و قوانین و تزاحم و موازی کاری است.

وی با بیان اینکه علل وقوع جرم در کشور به چهار دسته تقسیم می‌شود، گفت: در حالیکه ۲۶ بانک جامع اطلاعاتی در کشور مانند بانک اطلاعات سارقان حرفه‌ای، بانک زمین‌های در معرض تصرف و رانندگان پرخطر داریم، ولی اطلاعات آن‌ها مبادله نمی‌شود و شاهد فضای مفرط گمنامی در کشور هستیم که برای وقوع جرم خطرزا است و از این رو تبادل اطلاعات بین بانک‌های اطلاعاتی کشور ضرورت دارد.

این مقام قضایی گفت: دومین عامل وقوع جرم، ناآگاهی، جهل و نادانی است که اکثر پرونده‌های قضایی ناشی از این مورد است و باید برای افزایش دانش حقوقی مردم و فرهنگ پیشگیری اقدام کنیم که به منزله توانمندسازی آحاد جامعه است و موتور محرک پیشگیری از وقوع جرم است و از این رو باید هریک از دستگاه‌ها محتواهای پیشگیرانه را تولید و منتشر کنند و با رویکرد ارتقای دانش حقوقی مردم با همکاری رسانه ها اقدام کنند.

وی اضافه کرد: محتواها باید مستمر و پایدار باشد و در یک فرایند زمانی معقول و منطقی صورت گیرد تا این پدیده را کنترل کنیم.

رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بیان کرد: سومین عامل وقوع جرم، فقدان مسئولیت پذیری از سوی مردم و مدیران است که منجر به خسارات سنگین می‌شود و اگر دستگاه‌ها وظایف خود را عمل نکنند موجب تشکیل پرونده و احضار آن‌ها به دستگاه قضا می‌شود.

وی افزود: چهارمین علت وقوع جرایم، تزاحم، تداخل و موازی کاری قوانین است که در این رابطه نیاز به تنقیح قوانین داریم و باید اعضای شورای پیشگیری استان‌ها پیشنهادهای خود را مطرح کنند تا در مجلس مورد پیگیری قرار دهیم.

ساوری در ادامه با اشاره به ۲۰ عنوان کیفری پرتکرار و پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی و جایگاه استان‌ها، افزود: استان قزوین از نظر پرونده‌های کیفری از استان‌های امن است و کمترین ورودی کشور را دارد ولی در پرونده‌های حقوقی از لحاظ تعداد و رتبه کشوری جایگاه بالاتری دارد، قزوین در جرم سرقت پایین‌تر از معدل کشوری است و رتبه‌اش در این خصوص زیر میانگین است.

وی گفت: این استان در ضرب و جرح عمدی در رتبه بیست و دوم، در حوزه توهین به اشخاص در رتبه شانزدهم و بالاتر از معدل کشوری است و باید توجه بیشتری به پیشگیری از این جرم شود.

این مقام قضایی گفت: بررسی‌های دبیرخانه نشان می‌دهد شورای پیشگیری استان قزوین به لحاظ کمی و کیفی در تصویب و اجرای مصوبات جزو پنج استان برتر شناخته شده و باید از تلاش و زحمات رییس شورای پیشگیری استان و معاون و دبیر این شورا تقدیر کنیم.

رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه خاطرنشان کرد: همراهی و همسویی جامعه پیشگیری در اجرای مصوبات یکی از شاخص‌های ارزیابی ما است که باید از این این هماهنگی در استان قزوین تشکر کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز