خبرگزاری کار ایران

افتتاح آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیاء در تخت جمشید

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۲۳۳۹

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از افتتاح آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیاء در محوطه میراث جهانی خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، حمید فدایی (مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید) با اشاره به افتتاح آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیاء عنوان کرد: تجهیز و راه‌اندازی این آزمایشگاه از نیازهای مبرم پایگاه بود که در دوساله گذشته در اولویت‌های برنامه‌ای قرار گرفت و نهایتاً با گذشت چند دهه از شکل‌گیری پایگاه، موفق به تجهیز و راه اندازی آن شدیم.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید افزود: با راه‌اندازی آزمایشگاه شیمی انجام بسیاری از آزمون‌ها و شناسایی‌های اولیه همچون: آنالیز کیفی نمک‌های محلول اعم از شناسایی یون‌های کلرید، سولفات، نیترات و یون کربنات بر روی آثار انجام خواهد شد. فدایی افزود: مضاف بر این در این آزمایشگاه امکان انجام آزمون‌های مکانیک همچون اندازه‌گیری دانسیته، تعیین درصد تخلخل و میزان جذب آب در نمونه‌های سنگ و دیگر مصالح وجود دارد.

وی افزود: حضور این آزمایشگاه در کنار کارگاه‌های متعدد دایر در مجموعه پشتیبانی علمی بسیار مناسبی است که به مرمت‌گران این مجموعه کمک می‌کند تا بتوانند در زمینه آسیب‌شناسی و ارائه راهکارهای مرمتی دقیق‌تر از گذشته تصمیم‌گیری نمایند.

فدایی در پایان تصریح کرد: با راه‌اندازی کارگاه مرمت اشیاء در کنار این آزمایشگاه، ظرفیت مضاعفی در زمینه مرمت اشیای موزه‌ای هم به وجود آمده است و در این کارگاه بسیاری از آثار موجود در موزه و گنجینه تخت جمشید نیز بصورت مداوم مورد حفاظت و مرمت قرار خواهد گرفت.

محمدرضا علیخواه (کارشناس مرمت و مسئول آزمایشگاه) نیز در همین‌باره اعلام نمود: با اتمام مرحله نخست از تجهیز آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیاء این آزمایشگاه در تاریخ ۱۹ خرداد ماه با حضور جمعی از همکاران پایگاه به طور رسمی افتتاح شد.

علیخواه افزود: در مرحله نخست از تجهیز آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیاء، پس از ساماندهی ساختمان، مواد و تجهیزات ضروری اعم از محلول‌های شیمیایی مورد نیاز، شیشه آلات آزمایشگاهی، هود آزمایشگاهی، آون، میکروسکوپ، دستگاه اندازه گیری میزان اسیدی و قلیایی مواد و دیگر ابزارهای آزمایشگاهی و همچنین کارگاهی تهیه گردید. وی ادامه داد: در بخش کارگاه مرمت نیز با ابزار و تجهیزات فراهم آمده امکان حفاظت و مرمت انواع آثار و اشیای سنگی، سفال، آجرهای لعابدار و آثار گچبری وجود دارد.

 او در پایان ابراز امیدواری کرد که با توسعه آزمایشگاه و کارگاه مرمت در آینده نزدیک، حفاظت از دیگر اشیای موجود در موزه تخت جمشید از جمله آثار با ساختار فلزی، اشیای شیشه‌ای و پارچه‌های کربنیزه شده امکان‌پذیر گردد و همچنین با توسعه آزمایشگاه مکانیک خاک و مصالح امکان شناسایی‌های مرتبط با دیگر مواد و مصالح فراهم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز