خبرگزاری کار ایران

خوانشی از یک لوح هخامنشی موزه تخت جمشید+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۸۴۱۰

یکی از الواح منتخب باروی تخت جمشید که در موزه تخت جمشید نگهداری می‌شود، توسط متخصص زبان‌های باستان و مشاور کتیبه‌شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید خوانش شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در شبکه اجتماعی خود، فیلمی از صحبت‌های سهیل دلشاد (متخصص زبان‌های باستان و مشاور کتیبه‌شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید) در خصوص یکی از «الواح منتخب باروی تخت جمشید» که هم اکنون در نمایشگاه موزه تخت جمشید در معرض نمایش عموم قرار دارد را به اشتراک گذاشت.

الواح باروی تخت جمشید اطلاعاتی دربارۀ نحوه انتقال، ذخیره و توزیع جو و گندم، نوشیدنی، میوه، ماکیان و حیوانات اهلی از سوی سازمانی پیچیده جهت پیشتیبانی از کارگران، صنعتگران، مقامات، مسافران، پادشاه و دربار و نیز فعالیت‌های دینی به دست می‌دهند. الواح بارو با محتوای ساده و نظام پیچیده‌شان، تبدیل به مهم‌ترین منبع جدید اطلاعات دربارۀ دوره اوج قدرت شاهنشاهی هخامنشی، یعنی فرمانروایی داریوش اول شده‌اند؛ در این دوران شاه، سرزمین‌هایی از مصر تا آسیای مرکزی و از سند تا مدیترانه را تحت سیطرۀ خود داشت.

سهیل دلشاد درباره این لوح می‌گوید: کد لوح ۰۷۱۸ است و در هشت سطر نوشته شده. هفت سطر در روی لوح و یک سطر در لبه پایین قرار دارد. اثر دو سوراخ در لبه چپ لوح دیده می‌شود که نشان از آن دارد ریسمانی از این لبه به لوح متصل بوده و یک سند نیز به این متصل بود که احتمالا سند آرامی بوده است.

او ادامه می‌دهد: اثر مهر در لبه چپ و پشت لوح و لبه بالای لوح دیده می‌شود که نام داریوش روی آن نوشته شده. البته این لوح متعلق به شاه نیست و فقط نام شاه روی آن نوشته شده.

به گفته دلشاد، این لوح به موضوع تخصیص مقداری از غذا (۲۰۰ لیتر) اختصاص دارد که احتمالا از انگور تولید شده و نام کسی که این مقدار غذا را تخصیص داده «شَنَمَنَ» است. این غذا به دربار شاهی تخصیص داده شده. نام مکان نیز ذکر شده. واژه سال نیز در این لوح ذکر شده که سال ۲۴ است.

حجم ویدیو: ۵۴.۶۳M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۴:۱۲ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز