خبرگزاری کار ایران

سه هزار سنگ تخت جمشید سال گذشته شناسنامه‌دار شدند

asdasd
کد خبر : ۹۷۱۷۵۷

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید از ساماندهی، تهیه شناسنامه، مستندنگاری و کارشناسی اولیه سنگ‌های منقوش، این میراث جهانی خبر داد.

به گزارش ایلنا، حمید فدایی (مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید) در جمع خبرنگاران از روند ساماندهی و مستندنگاری سنگ‌های تخت‌جمشید خبر داد و این مهم را یکی از برنامه‌های بلند مدت پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید دانست که با همکاری متخصصین باستان شناس، مرمت کاران و نیروهای فنی در حال انجام است.

به گفته او، سنگ های منقوش و قطعات متعدد در کاخ های مختلف تخت جمشید وجود دارد که حاصل ویرانی بناها در طول سده های گذشته است. اگر چه امروزه اجرای پوشش بر روی ستون ها و درگاه‌های تخت جمشید به دلیل نکات فنی و اجرایی و نظیر حفظ حریم بصری محوطه، عملیاتی دشوار و برنامه ریزی اجرای آن زمان بر است، اما تصمیم گیری در مورد انتقال قطعات جدا شده کاخ ها و حفاظت موقت آنها در مخازن و فضاهای سر پوشیده در کوتاه مدت امکان پذیر خواهد بود.

آماده سازی این مخازن، طراحی، ساخت و نصب قفسه های فلزی متناسب با فضای انبارها و مقاومت آنها برای تحمل وزن سنگ ها، از پشتیبانی های فنی در به ثمر نشستن این طرح بزرگ است که فدایی به آن اشاره کرد و گفت: این فعالیت ها با همکاری متخصصین واحد دفتر فنی پایگاه انجام شده و با توجه به حضور تعدادی باستان شناس و نیروهای فنی مرمت در آن، نمونه ای از همکاری و کار گروهی در اجرای پروژه ای حفاظتی بوده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید یادآور شد:طی یک ساله گذشته، حدود سه هزار قطعه سنگ مستندنگاری، شناسنامه‌دار و طبقه‌بندی شده و در شرایط مناسب حفاظتی قرار گرفته است. با مستندنگاری، طبقه بندی و ساماندهی قطعات سنگ، بانک اطلاعاتی ویژه ای برای آنها تهیه شده که از این بانک داده در پاره یابی قطعات و امکان سنجی نصب قطعات سنگ در محل اصلی خود در کاخ های تخت جمشید استفاده خواهد شد.

بنابراین گزارش، با توجه به پراکندگی سنگ‌هایی که در دهه‌های گذشته در محوطه تخت‌جمشید وجود داشته؛ با هدف حفاظت بهتر از قطعات سنگی منقوش، ساماندهی و مستندنگاری این یافته‌ها آغاز شد. قطعات سنگی منقوش ابتدا مستندنگاری شده و پس از پاکسازی اولیه، برای تفکیک و شناسایی اولیه به مخازن ایجاد شده منتقل و پس از آن، ثبت و طبقه‌بندی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز