خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

تکذیب سرریز فاضلاب شهر چادگان در سد زاینده رود/ افزایش بیماران مبتلا به بیماری های گوارشی/ مسئولان: جای نگرانی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۹۲۸۴

چند روزی است که فیلمی از سرریز فاضلاب در سد زاینده رود در فضای مجازی منتشر شده و شهروندخبرنگاری که در حال فیلمبرداری است مدعی است فاضلاب چادگان در سد زاینده رود تخلیه می‌شود و مسیر تخلیه را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان،این فیلم را هیچ نهاد و ارگانی تأیید نکرده و تصاویر ارسالی به طور کامل فضای محل تخلیه فاضلاب را پوشش نمی دهد تا مخاطب مطمئن شود اینجا سد زاینده رود است.

 معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب آبفای استان اصفهان نیز ضمن تکذیب این موضوع اعلام کرد: آب آشامیدنی استان اصفهان که از تصفیه خانه آب اصفهان (باباشیخعلی) تامین می‌شود سالم است و جای هیچ نگرانی نیست.

امیرحسین حکمتیان اضافه کرد: مرکز بهداشت استان بر کیفیت و سلامت آب ۹۸ شهر و ۹۴۹ روستای استان اصفهان به ویژه ۵۸ شهر و ۳۸۰ روستایی که آب مورد نیاز آن‌ها از رودخانه زاینده رود و تصفیه خانه آب اصفهان تامین می‌شود نظارت کامل دارد و جای هیچگونه نگرانی نیست.

وی درباره فاضلاب شهر چادگان که در کنار سد زاینده رود واقع است افزود: مراحل ساخت تصفیه خانه فاضلاب چادگان تاکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و این تصفیه خانه پس از تکمیل و بهره برداری یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه خانه‌های فاضلاب در کشور خواهد بود.

به گفته وی بر اساس بودجه تخصیص یافته تاکنون ۱۹ میلیارد تومان در خصوص اجرای طرح فاضلاب چادگان هزینه شده و شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به تمام تعهدات خویش در این زمینه عمل کرده است.

فاضلاب چادگان نیازمند تأمین اعتبار

در همین رابطه مدیر دفتر مطالعات و بررسی های فنی فاضلاب آبفای استان اصفهان تکمیل و راه اندازی طرح فاضلاب چادگان را مستلزم تامین 200 میلیارد تومان اعتبار اعلام کرده که امیدوارند در سفر رئیس جمهور به اصفهان این بودجه با مساعدت دولت تامین شود.

به گفته سعید شمسایی این طرح به طور همزمان در سه جبهه احداث تصفیه خانه، اجرای شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب و مطالعات احداث دو باب ایستگاه پمپاژ در حال اجرا است و در صورت تامین اعتبار، طرح فاضلاب شهر چادگان سال آینده وارد مدار بهره برداری می‌شود.

این تصفیه خانه پس از تکمیل و بهره برداری می تواند 2330 متر مکعب فاضلاب را در شبانه روز با روش‌های پیشرفته لجن فعال و تصفیه تکمیلی فیلتراسیون تصفیه کند.

حال این پرسش مطرح است که با وجود عدم بهره برداری کامل از فاضلاب چادگان، این پسماند مضر چگونه جمع آوری و کجا دفع می شود؟

سرریز فاضلاب به زاینده رود از طریق شبکه فاضلاب نیست

روابط عمومی آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: جمع آوری و دفع فاضلاب از طریق شبکه فضلاب وظیفه آبفا است که ما به طور کامل انجام می‌دهیم و دفع فاضلاب به زاینده رود نداشته‌ایم.

مهرداد خرسندی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص سرریز فاضلاب چادگان به پشت سد زاینده رود اظهار داشت: بر اساس قانون مدیریت پسماند، نظارت بر چاه‌های جذبی بر عهده شهرداری‌ها است و ممکن است در صورت عدم تخلیه چاه‌های جذبی، فاضلاب این چاه‌ها از طریق آبراهه‌ها به دریاچه پشت سد سرریز شود.این موضوع ربطی به آبفا نداشته و ندارد.

وی اضافه کرد: اگر این سرریز از طریق تصفیه خانه یا شبکه فاضلاب صورت می گرفت، آب و فاضلاب استان اصفهان مسئول بود، ولی در سیستم شبکه فاضلاب چادگان که بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، این اتفاق رخ نداده است.

روابط عمومی آبفای اصفهان با اشاره به مصاحبه اخیر فرماندار چادگان مبنی بر تایید سرریز فاضلاب این شهر به پشت سد زاینده رود، تاکید کرد: در گفتگوی تلفنی که با جواد شمسی پور فرماندار چادگان داشتیم، ایشان اعلام کردند که مصاحبه شان تقطیع شده است.

تلاش خبرنگار ایلنا برای انجام مصاحبه با فرماندار چادگان تا لحظه تنظیم گزارش بی‌نتیجه ماند.

جواد شمسی پور گفته بود: یکی از مسائل و مشکلاتی که از دیرباز تاکنون مردم چادگان با آن مواجه بوده‌اند، عدم وجود سیستم تصفیه فاضلاب شهری است که مشکلات عدیده‌ای را برای مردم چادگان ایجاد کرده، از سال ۸۹ این پروژه کلید خورد اما بعد از ۱۲ سال خبری از تکمیل آن نیست.

به دلیل سنگ بستر سفتی که شهر چادگان و روستاهای اطراف دریاچه سد زاینده‌رود در آن واقع شده، فاضلاب از چاه‌های جذبی سرریز کرده و از طریق آبراه‌ها به سمت دریاچه حرکت می‌کند.

این موارد به خاطر عدم انجام تعهدات شرکت آب و فاضلاب در حوزه شهرستان ما بوده که نگران‌کننده است و مسؤولان استان هم در جریان این موضوع هستند.

امیدواریم با اختصاص بودجه خطر عظیم آلودگی بهداشتی که در کمین آب شرب بیش از ۵ میلیون نفر است را برطرف کنیم.

البته روابط عمومی آبفا استان اصفهان در این باره تاکید کرد که این مصاحبه تقطیع شده است.

افزایش بیماران سرپایی

درست در همین روزهایی که این فیلم تایید نشده در فضای مجازی منتشر شده، بر اساس مشاهدات عینی مخاطبان ایلنا، مراجعه به کلینیک ها و درمانگاه ها برای درمان دل درد و دل پیچه و ضعف و استفراغ بیشتر شده است.

یکی از مخاطبان ایلنا در این باره می گوید: ساعت هشت صبح به  یکی از مراکز درمانی خیابان امام خمینی (ره) مراجعه کردم و بر خلاف همیشه قسمت پذیرش بیماران اروژانسی در بخش خدمات درمانی سرپایی بسیار شلوغ بود وقتی موضوع را جویا شدم یکی از پرستاران گفت: چند روزی است  بیماری های گوارشی در اصفهان شدت گرفته که این موضوع باعث ازدیاد مراجعان  به درمانگاه‌های شهر  به دلیل ابتلاء به دل درد و دل پیچه است.

وی اضافه می کند: پزشک در زمان ویزیت به بیماران می گفت با وجود شایع بودن بیماری های گوارشی در فصل بهار، اما تعداد مراجعه کنندگان نسبت به ادوار قبل تقریبا بیشتر است.

اینها در حالی است که احتمال سرریز فاضلاب چادگان به سد زاینده رود از طریق آبراهه ها وجود دارد که این موضوع درحال بررسی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز