خبرگزاری کار ایران

ایلنا از استان مرکزی گزارش می‌دهد؛

درخواست فعالان گل و گیاه محلات از سازمان توسعه‌ تجارت ایران/ نبود استانداردهای لازم ، مهم‌ترین عامل ضایعات گل

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۸۴۸۳

سابقه گل‌کاری در شهرستان محلات در استان مرکزی نیز به حدود 100 سال می‌رسد. این شهر با تولید 350 گونه مختلف گیاهان آپارتمانی و گل و گیاه زینتی و استقرار پژوهشکده ملی گل و گیاه، به عنوان قطب گل و گیاه کشور شهره است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، 30 درصد از اهالی شهرستان محلات در این صنعت فعال هستند و از حدود 990 هکتار اراضی زیر کشت گل و گیاه زینتی، 90 درصد آن در اختیار محلاتی‌هاست. اما موضوع اینجاست که تا پیش از این، صادرات گل محلات از گمرکات مختلف انجام می گرفت و این امر باعث شده بود که آمار واقعی صادرات گل محلات ثبت نشود.

بر این اساس ایجاد پایانه صادراتی گل و گیاه در شهرستان محلات و همچنین صدور پروانه بهره برداری دائمی برای آن یک ضرورت اجتناب ناپذیر بوده و هست. مسلماً زمانی که زیرساخت های صادراتی در یک منطقه فراهم باشد، گلکار برای کسب درآمد بیشتر و جلب بازارهای جهانی تلاش بیشتری می کند و رونق پایانه صادراتی گل و گیاه محلات در این شرایط می تواند نقطه عطفی در صنعت گل و گیاه این شهرستان باشد. بنابراین فعالیت جدی پایانه صادراتی گل و گیاه در محلات می تواند این صنعت را رونق بیشتری ببخشد.

قطعاً به کمک این پایانه می توان میزان صادرات دقیق و واقعی گل و گیاه اعم از گل های شاخه ای، گلدانی، آپارتمانی و ... را از مبدا محلات ثبت و میزان ارزآوری و مقصد این صادرات را مشخص کرد. اقدامات لازم برای فعالیت پایانه صادراتی گل و گیاه محلات و زیرساخت های لازم در سالهای گذشته انجام گرفته است. در واقع این پایانه در شهرستان محلات یک پایانه کاملا تخصصی است. با این اوصاف وجود چنین پایانه ای قطعاً در حوزه صنعت گل و گیاه تاثیرگذار است و حتی می تواند به ساختارمند شدن این صنعت کمک کند.

پایانه صادراتی گل و گیاه شهرستان محلات حدود 10 سال است که پایه گذاری شده و در طول سالهای اخیر نیز فعال بوده است، اما در خصوص صدور پروانه فعالیت و بهره برداری از این پایانه که ظاهراً تمدید شده، مسئله ای وجود دارد که باید حل شود. با تمدید مجوز این پایانه عملاً تمامی فعالیت ها در پایانه انجام خواهد گرفت. این اتفاق روند کاری گلکاران را تسهیل می بخشد و به راحتی می توانند تمامی امور خود را از صفر تا صد در پایانه انجام دهند و دیگر نیازی به مراجعه به گمرکات شهرستان ها و استان های دیگر نیست.

درخواست فعالان گل و گیاه محلات صدور پروانه دائمی است

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه شهرستان محلات گفت: پروانه بهره برداری پایانه صادراتی گل و گیاه محلات در سال 1391 صادر شد و از همان زمان تاکنون درخواست فعالان صنعت گل و گیاه محلات از سازمان توسعه وتجارت ایران ، صدور پروانه دائم برای این پایانه بوده است. اما همچنان این امر محقق نشده و حتی در اقدام اخیر، پروانه یک ساله برای پایانه صادر شده است. تا به امروز دلیل عدم صدور پروانه دائم برای پایانه صادراتی گل و گیاه محلات را نمی دانیم.  

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم علیپور افزود: این پایانه در واقع تنها پایانه فعال این حوزه در کشور است. دیگر پایانه های مشابه با وجود دریافت منابع مالی، هنوز فعال نشده اند، اما پایانه محلات با وجود تمامی کمی و کاستی ها فعال است و عملیات بسته بندی گل و گیاه، صادرات و ... در آن انجام می گیرد. حتی سردخانه آن نیز در حال استفاده است، به طوری که پیاز گل وارداتی در این سردخانه نگهداری می شود تا در زمان مناسب مورد استفاده قرار گیرد. در واقع این پایانه در حال حاضر مزیت های بسیاری برای صنعت گل و گیاه و شهرستان محلات دارد.

وی ادامه داد: فرایند فروش در پایانه صادراتی گل و گیاه محلات فعال است و گمرک نیز در آن استقرار دارد. به عنوان مثال صفر تا صد عملیات آماده سازی تا صادرات بید قرمز در پایانه انجام می گیرد. در واقع این زیرساخت برای صادرات بید قرمز بسیار اثربخش بوده است. در این میان تنها چیزی که مورد اعتراض گلکاران است، مدت پروانه پایانه است که باید دائمی باشد.

ارزش 100 شاخه گل رز برابر با یک بشکه نفت

میزان گردش مالی صنعت ارزآور گل و گیاه در جهان به 20 میلیارد دلار می‌رسد و حتی برخی اقتصاددانان ارزش 100 شاخه گل رز را با یک بشکه نفت به لحاظ اقتصادی برابر می‌دانند. در ایران نیز 19 هزار نفر در صنعت گل و گیاهان زینتی در سطح کشور فعال هستند و سالانه حدود 40 میلیون دلار صادرات گل و گیاه از کشور انجام می گیرد.

در این میان فقدان استانداردهای لازم، عدم بسته بندی صحیح، برداشت نادرست گل و گیاه، بازار سنتی، نداشتن زیرساخت حمل و نقل مخصوص گل و گیاه و نبود تولید استاندارد، از مهمترین عوامل ضایعات بالای گل در کشور است. در واقع تلاش برای رفع نواقص می تواند سهم ایران را از بازار پرسود گل و گیاه دنیا چندین برابر کند.

از سویی دیگر هر چند که طی 2 سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا این رقم کاهش یافت و گلخانه داران متحمل خسارت بالایی شدند، اما همچنان برای تولید گل حتی اگر به لحاظ اقتصادی صرفه ای نداشته باشند، با جان و دل تلاش می کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز