خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه تهران:

آموزش حضوری اختیاری در "دانشگاه تهران"/ در دوره ما با هیچ یک از اعضای هیات علمی قطع همکاری نشده

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۱۰۴

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه سبک مدیریت جهادی را برای دانشگاه در نظر گرفته‌ایم، گفت در دوره ما با هیچ کسی از اعضای هیات علمی قطع ارتباط نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران به مناسبت آغاز ترم تحصیلی و آموزش حضوری این دانشگاه صبح امروز در محل دانشگاه تهران برگزار شد. مقیمی در این نشست گفت: یکی از موضوعاتی که برای جامعه علمی ما مهم است از سرگیری آموزش حضوری است. دانشگاه تهران مدیریت آموزش عالی استان تهران را نیز بر عهده دارد. ۷۰ درصد آموزش حضوری را دانشگاه‌های مستقر در تهران شکل می‌‌گیرد.

وی افزود: مقرر شد از نیم سال دوم کلاس‌ها به صورت تدریجی و با شیب قابل قبول از مقاطع تحصیلات تکمیلی آغاز  و به کاردانی تسری پیدا کند. حضوری تدریجی به شرایط دانشکده‌ها واگذار شده است اما باید بحث حضوری را مد نظر قرار دهند. در دانشگاه تهران پیرو دستور اکید رییس جمهور بحث حضوری شدن دانشگاه باید عملی باشد اما وزارت علوم بیان کرد که این حضوری شدن باید تدریجی باشد.

رییس دانشگاه تهران گفت: از آنجا که دانشگاه تهران مورد تاکید رهبری به عنوان دانشگاه پیش گام است ما هم باید در زمینه مدیریت جهادی داشته باشیم. دانشمویان اقبال نشان دادند که به صورت حضوری در دانشگاه باشند و اعضای هیات علمی هم معقتدند حضور دانشجو یک روح جدید در دانشگاه ایجاد می‌کند.

رییس دانشگاه تهران گفت: برنامه را به گونه‌ای چیدیم که اگر مشکلی از نظر ستاد مقابله با کرونا وجود نداشته باشد دانشجویانی که اعلام آمادگی کنند را بدون محدودیت آماده پذیرای همه آنها در همه مقاطع باشیم. تا کنون فقط دو هزار نفر در کوی دانشگاه مستقر شده‌اند.  ما یک نظرسنجی کردیم که آیا دانشجویان مایل به آموزش حضوری در نیم سال دوم هستید؟ که ۵۵ درصد جواب دادند تمایل به آموزش حضوری دارند و ۴۵ درصد گفته بودند که علاقه مند به آموزش مجازی هستند از این رو اجباری برای این کار نداریم.  بنابر این کلاس‌ها ترکیبی خواهد بود.

مقیمی گفت: هپچنین آزمون پایان ترم به صورت حضوری خواهد بود، چه برای کسانی که آموزش مجازی داشتند چه حضوری‌. دروس عملی برای دانشجویانی که گفته بودند مایل به حضور در دانشگاه نیستند به این صورت خواهد بود که ما بعد از ماه مبارک رمضان دروس عملی را در اردیبهشت تا پایان ترم برای دانشجویان مربوطه باید به شکل الزامی حضورس خواهیم داشت.

وی افزود: از ورود دانشجویی که واکسن نزده جلوگیری به عمل خواهد آمد، ضمنن خوابگاه برای همه خواهد بود و دانشجویانی می‌توانند به خوابگاه بیایند که حداقل یک دز واکسن را زده باشند.

وی درباره راهبردی اصلی این دانشگاه گفت: ما در دوره جدید دانشگاه تهران یک شعار محوری و استراتژیک کلان را در نظر گرفتیم که عبارت است از "جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت اجتماعی".  سبک مدیریت جهادی را برای مدیریت دانشگاه در نظر گرفتیم. وقتی صحبت از مدیریت جهادی می‌کنیم سه عنصر را مورد توجه داریم که عبارتند ازعقلانیت، معنویت و عمل گرایی.

مقیمی گفت: ما اعتقاد داریم در محیط دانشگاه خرد جمعی و عقلانیت باید محوریت باشد. ما در محیط دانشگاه با افرادی مواجه هستیم که از سطح بلوغ بالایی برخوردار هستند. در محیط دانشگاه بر خلاف خیلی از دستگاه‌های معمول مدیریت‌های متداول پاسخگو نیست.

وی افزود: در فضایی که ما فعالیت می‌کنیم باید از این خرد جمعی استفاده کنیم. به‌هر حال ما در نظام دانشگاهی یک نظام بروکراتیک را مدیریت می‌کنیم و اصل انتخاب شایستگان بین تربیت شدگان باید در دستور کار باشد. همچنین باید از ظرفیت علمی همکاران دردانشگاه استفاده کنیم.

رییس دانشگاه تهران گفت: اگر می‌خواهیم به سمت مدیریت مشارکتی حرکت کنیم نباید نظام بروکراتیک ما خدشه دار شود‌. ما مدیریت دانشگاه‌های مختلف دنیا را مورد مطالعه قرار دادیم و آنچه مسلم است این است که یک رویه ثابت برای مدیریت دانشگاه‌ها در سراسر دنیا وجود ندارد.

مقیمی گفت: در انتصاب مدیران دانشکدگان ابتدا خودم شخصا حضور پیدا می‌کنیم و نکات ذینفعان دانشگاه اعم از هیات علمی، کارکنان و دانشجویان را می‌شنوم و بر اساس آن جمع بندی می‌کنیم.

وی افزود: سپس کمیته منتخب انتصاب مدیران دانشکده یا دانشکدگان تشکیل خواهد شد‌ که این افراد مورد اقبال افراد دانشگاه هستند. پس از ارزیابی مدیریتی تصمیم گیری می‌کنیم هرکدام از کسانی که دعوت شده‌اند چقدر توانایی مدیریت داشته و توانایی اجرایی آنها چگونه است و در نهایت یک فرد انتخاب می‌شود.

مقیمی گفت: عنصر دوم ما که در شعار هم وجود دارد دانشگاه کار آفرین است. یکی از مولفه‌های اصلی دانشگاه نسل سوم این است که ابتدا باید مولفه‌های خودشان را تدوین کنند. ما در اولین اقدام، ساختار دانشگاه را مورد بازنگری قرار دادیم و طبق دانشگاه کارآفرین تدوین شد‌. فرآیندهای ما باید کارآفرینانه باشد و فعالیت‌های ستادی را باید به دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها تفویض کنیم.

مقیمی گفت: ما باید از علم ایجاد ثروت کنیم و ایده‌های اعضای هیات علمی و نخبگان مورد توجه قرار دهیم. نکته دیگری که در دانشگاه کارآفرین وجود دارد این است که فارغ التحصیلان آن بجای نگرش کارمندی، نگرش کارآفرینی داشته باشند. یعنی افرادی باشند که بتوانند بیزنس‌های مختلف را راه‌اندازی کنند. در راستای اصلاح رشته‌ها هم اقداماتی را در دست داریم.

وی افزود: دانشکده حکم رانی، گردشگری و دانشکده تجارت با رویکرد چند رشته‌ای و میان رشته‌ای شکل گرفتند. دانشکده حکم رانی برای تربیت حکم رانانی که همه جانبه باشد شکل گرفته است. این دانشکده مهارت‌های مدیریتی را آموزش خواهد داد.

رییس دانشگاه تهران گفت: بخاطر مسایل و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد دانشگاه‌ها نتوانستند نقش خود را درست ایفا کنند. ما باید مسایل جامعه را رصد کنیم و متناسب با آن پاسخگو باشیم از این رو شبکه دانشگاه تهران را ایجاد کردیم که این رسانه می‌تواند نقش واسط را داشته باشد و مسائل و مشکلات جامعه را رصد کند.

وی اشاره کرد:ما در حوزه مسئولیت اجتماعی خودمان را موظف به پاسخگویی درباره دانشگاه تهران می‌دانیم.

مقیمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اخراج اساتید و نگرانی برخی از اعضای هیات علمی از اینکه سیاست‌های دولت احمدی نژاد دوباره تکرار شود، بیان کرد: جوی که در دانشگاه تهران وجود دارد این نوع نگاه را نسبت به عملکرد ما ندارند. بررسی‌های ما نشان داد که استاد دانشگاه تهران که اخیرا برخی رسانه‌ها اعلام کردند وی اخراج شده  از سال ۹۸ تا کنون دیگر استاد دانشگاه تهران نیست که بخواهد اخراج شده باشد. حتما با این بزرگوار  به دلایل مخالفی قطع همکاری شده است. به هر حال برای همکاری با اساتید معیارهایی از جمله عملکرد تدریس، مقالات، کتب و ... مد نظر است.

وی افزود: ابتدا گروه هیات علمی تقاضای خود را اعلام می‌کند و دانشگاه آن را به هیات جذب مرکزی دانشگاه ارجاع می‌دهد اما این بزرگوار(دکتر امیدی) که رسانه‌های از آن نام برده بودند از سال ۹۸ عضو هیات علمی ما نبوده و من در خواستی از ایشا برای همکاری مجدد دریافت نکرده بودم. بنابر این ما در این خصوص نه تنها با شخصی قطع همکاری نکردیم  بلکه در سه جلسه کمتیه جذب دانشگاه ما ۵ عصور هیات علمی را به کار برگرداندیم.

وی افزود: در دوره ما با هیچ کسی از اعضای هیات علمی قطع ارتباط نشده، کسانی که قطع ارتباط شده‌اند اگر درخواست خود را اعلام کنند، حتما با عدالت به در خواست ادامه همکاری آنها رسیدگی خواهد شد. دلایل این اقدامات اغلب سیاسی نیست بلکه اختلاف گروه ها است.

مقیمی گفت: اینطور نیست که با کسی که یک تفکرسیاسی خاص دارد قطع ارتباط شود. ما برای انتخاب اعضای هیات علمی یک سری معیار داریم و مبنای ما قانون و مقررات است. ما در دانشگاه تهران اصل اساسی مان رعایت قوانین و مقررات و حفظ استاندارهای علمی است.

ادامه دارد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز