خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه تهران:

کاهش تعداد شرکت‌کنندگان گروه ریاضی و فیزیک در کنکور نگران کننده است

asdasd
کد خبر : ۹۶۷۳۷۲

رییس دانشگاه تهران گفت: کاهش تعداد شرکت کنندگان گروه ریاضی و فیزیک با توجه به اهمیت علوم پایه و بنیادی و نیاز مبرم کشور به تولید و توسعه زیرساخت‌ها می‌تواند نگران کننده باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۹_۱۴۰۰ با حضور مجازی رییس جمهور، حضور منصور غلامی؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سعید نمکی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مصطفی رستمی نماینده ولی فقیه در دانشگاهها و سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ظهر امروز در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

در این مراسم رؤسای دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران نیز حضور داشتند.

نیلی احمد آبادی در ابتدای این مراسم اظهار داشت: مراسم آغاز سال تحصیلی امسال می‌توانست فرصت مناسبی برای مرور عملکرد ۸ سال گذشته آموزش عالی و نگاهی به آینده آن باشد ولی شیوع ویروس کرونا و کیفیت پاسخ آموزش عالی و مدیریت این پدیده که همه ابعاد جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار داده می‌تواند تا حد زیادی عملکرد، توانمندی‌ها و مسئولیت پذیری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را نشان دهد.

 وی افزود: همانگونه که همگان مطلع هستند بعد از چین، ایران جزو اولین کشورهائی بود که با پدیده شیوع ویروس کرونا مواجه شد. عدم دسترسی کامل به اطلاعات آنچه در چین می‌گذشت باعث شد تا ایران خود بدون داشتن تجربه کافی برای مقابله با این نوع بیماری واگیر دار و عمدتا به استناد دانش و توانمندی‌های خود شرایط را مدیریت کند.

نیلی گفت: شیوع ویروس کرونا در کنار همه مشکلات باعث شد تا در پس هیاهوها، رقابت‌ها و مصرف زدگی، مردم دنیا به خود آمده و آنچه انجام داده و می‌دهند را مرور کرده و با نگاهی منطقی‌تر به آینده بشر و زمین فکر کنند. شیوع این ویروس یکبار دیگر جایگاه و نقش ویژه علم و دانش را آشکار کرد، به اصلاح برخی از انگاره‌ها و باورهای غلط کمک کرد و نشان داد که بی‌توجهی به علم به ویژه علوم پایه و بنیادی تا چه میزان می‌تواند برای آینده کشور و جهان آسیب زا باشد. از همین منظر است که نتیجه سرمایه گذاری‌های کشور و دانشگاه‌ها و البته کم کاری‌ها در علوم پایه و بنیادی مشخص می‌گردد.

رییس دانشگاه تهران گفت: یکی از نگرانی جامعه علمی کشور، عدم توجه کافی به علوم پایه و بنیادی است که کمتر مورد توجه نخبگان جوان و سیاست گذاران قرار گرفته است. برای عدم استقبال جوانان دلایل متعددی می‌توان ذکر کرد ولی قطعا جایگاه و منزلت اجتماعی و آینده شغلی می‌تواند از جمله دلایل آن باشد.

وی گفت: برای مثال تعداد شرکت کنندگان در آزمون سراسری سال جاری در گروه ریاضی فیزیک حدود ۱۵۰.۰۰۰ نفر بوده در حالی که در گروه علوم تجربی ۵۹۴۰۰۰۰ و گروه علوم انسانی حدود ۳۴۱۰۰۰۰ نفر بوده است. اگرچه افزایش شرکت کنندگان در گروه علوم انسانی با توجه به نقش و جایگاه آن خبر خوبی است ولی کاهش تعداد شرکت کنندگان گروه ریاضی و فیزیک با توجه به اهمیت علوم پایه و بنیادی و نیاز مبرم کشور به تولید و توسعه زیر ساخت ها می‌تواند نگران کننده باشد.

رئیس دانشگاه تهران گفت: امید است که تمهیدات بیشتری مانند بورسیه کردن دانشجویان سایر دانشگاه‌ها در رشته‌های مورد نیاز، امکان ورود نخبگان دانشگاهی در علوم پایه به آموزش و پرورش بیش‌ از گذشته فراهم شود که هم به نفع آموزش و پرورش و هم به نفع توسعه علوم پایه خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: از دیگر عوامل موثر افزایش بودجه پژوهش در زمینه علوم بنیادی و پایه است که نیاز به توجهات بیشتر از سوی دستگاه‌های مسئول دارد. خوشبختانه دانشگاه‌های کشور در این مدت به خوبی نشان دادند که از توانمندی‌های بسیار ارزشمند و غنی برخورداند و دانشگاه‌ها و دانش آموختگان آنها در حوزه های مختلف از جمله در قالب شرکت‌های دانش بنیان خدمات بسیار مفیدی را در مقابله با ویروس کرونا ارائه کردند.

نیلی احمدآبادی گفتت: شاید یکی از بارزترین عملکرد دانشگاه‌ها ارائه دروس به روش (مجازی) الکترونیکی بود. برای مثال دانشگاه تهران دقیقا از روز دوم بعد از تعطیلی آموزش حضوری برنامه‌های آموزشی خود را به شیوه الکترونیکی به میزان ۷۰ درصد شروع کرده و آن را به سرعت به کیفیت قابل قبول رساند. خوشبختانه تا به امروز کلیه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی با کیفیت قابل قبول ادامه یافته است.

رییس دانشگاه تهران گفت: در ترم جاری که آموزش‌ها همچنان به ناچار به شیوه الکترونیکی ارائه می‌شود تقاضای دانشگاه‌ها به ویژه دانشجویان و خانواده آنها در اختیار قرار دادن اینترنت رایگان برای استفاده کنندگان سامانه‌های آموزش الکترونیکی دانشگاه‌ها است. عدم دسترسی به اینترنت رایگان برای دانشجویان با توجه به حجم برنامه‌های آموزشی بار سنگین مالی را به دوش دانشجویان به ویژه دانشجویان کم بضاعت خواهد گذاشت که می‌تواند باعث ایجاد اختلاف در امر یادگیری دانشجویان شود، نگرانی مشترک همه کشورهای جهان در امر آموزش الکترونیکی است.

نیلی احمدآبادی بیان کرد: دانشگاه‌ها در سایر حوزه‌ها هم سعی در انجام مسئولیت‌های اجتماعی و انجام پژوهش و فناوری در حوزه‌های مقابله با شیوع ویروس و تاب آوری اجتماعی داشته‌اند. در کنار بررسی و مطالعات برای تحلیل و ارائه راه حل در مسائل اقتصادی، اجتماعی، کارآفرینی، روانشناختی، دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی با پشتیبانی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، صندوق شکوفایی و نوآوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تشکیل کارگروه های علمی و تخصصی شامل: تشخیص و مقابله با ویروس کووید-۱۹ با رویکردهای بیوفیزیکی، زیست حسگرها و کیت‌های تشخیص ویروس کووید-۱۹، روش‌های درمان و تولید واکسن برای ویروس کووید ۱۹ ، سیستم‌های هوشمند و آنالیز داده مرتبط با کووید-۱۹، ویروس شناسی و فن آوری نانو مرتبط با کووید-۱۹، ایجاد نمایشگاه مجازی دستاوردهای مرتبط با کرونا، برگزاری همایش مجازی بین المللی مرتبط با کرونا بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز