خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه تهران:

آغاز آموزش حضوری برای دانشجویان کارشناسی بعد از مهر/ بیش از ۳ هزار دانشجو در خوابگاه‌ ساکن هستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۴۴۸۵

رییس دانشگاه تهران گفت: سال تحصیلی حضوری برای دانشجویان کارشناسی بعد از مهر شروع می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری محمود نیلی احمدآبادی صبح امر‌وز در دانشگاه تهران برگزار شد. نیلی در ابتدای این نشست اظهار داشت: ما یک شاخصی که همیشه برای ارزیابی عملکرد در نظر داریم این است که نگاه جامعه به دانشگاه چگونه است. آنچه که در دانشگاه و جامعه رخ می‌دهد به نوعی همسان است.

رییس دانشگاه تهران افزود: ویروس کووید ۱۹ اتفاقات زیادی در دانشگاه‌ها و کشور رقم زد و ما دوستان زیادی را از دست دادیم، بسیار از پروژه‌ها دچار نقصان شد. کارمندان و اساتید ما دچار چالش شدند. اولین نقشی که دانشگاه می‌تواند ایفا کند استفاده از تخصص و دانش برای مبارزه با این ویروس است. ما با تشکیل یک کارگروه به موضوع واکسن، دارو و درمان و ... وارد شدیم. ما در کشور به شکل متمرکز تر می‌توانستیم از منظر علمی و تخصصی مبارزه با این ویروس را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: ویروس کرونا یک موضوع بهداشتی و درمانی نیست بلکه یک موضوع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. البته ما اقدامات خودمان را انجام دادیم و در قالب  خوشه‌ها به دولت ارایه شد.

نیلی گفت: در حوزه آموزش ما تقریبا هیچ عقب افتادگی از لحاظ کمیت و کیفیت نداریم البته درباره کیفیت هنوز زود است که اظهار نظر کنیم اما تلاش شد که پوشش کامل داده شود. امروز اساتید و دانشجویانمان مسلط به آموزشی الکترونیک شدند. البته بسیار دلتنگ حضور دانشجویان در دانشگاه هستیم.

رییس دانشگاه تهران گفت: در این مدت سعی کردیم آن تعداد از دانشجویان مقطع ارشد و دکتری در دانشگاه حضور پیدا کنند و الان بیش از ۳ هزار دانشجوی ما در خوابگاه‌ها هستند.

رییس دانشگاه تهران گفت: در همین هفته واکسیناسیون دانشجوان مقطع دکتری ساکن در خوابگاه‌ها آغاز خواهد شد. در مورد دانشجویان کارشناسی منتظر می‌مانیم که آن هم صورت بگیرد. در خصوص دانشجویان کارشناسی طبیعتا دو اولویت داریم که یکی نو دانشجویان و دوم دانشجویان نیازمند به آزمایشگاه هستند.

وی در ادامه گفت: در حوزه پژوهش هم سعی شده عقب افتادگی نداشته باشیم. در حوزه فناوری هم همین تلاش‌ها صورت گرفته و فعالیت‌ خودمان را ادامه دادیم. در این مدت تلاش شد کیفیت خوابگاه‌ها افزایش پیدا کند. ۱۳ هزار و ۵۰۰ متر مرتع فضاهای خوابگاهی ما در سطح شهر بازسازی شدند و یک خوابگاه با ظرفیت ۱۷۰ تخت چند روز پیش با کمک خیرین افتتاح شد. در چند روز آینده یک خوابگاه ۶ هزار مترمربع افتتاح خواهد شد.

رییس دانشگاه تهران افزود: در دوره شیوع ویروس کووید ۱۹ علی رغم همه صدمات به کشور، دانشگاه سعی کرد وظیفه‌های خودش را در جنبه‌های مختلف انجام بدهد.

وی در خصوص روند واکسیناسیون گفت: رویه واکسیناسیون طبق دستور العمل وزارت بهداشت است که از سنین مجاز در هیات علمی شروع خواهد شد و تلاش می‌کنیم هرچه سریعتر واکسیناسیون اعضای هیات علمی  به پایان برسد. طبیعی است دانشجویان شهرستانی در همان شهرستان خود واکسیناسیون شوند. اگر واکسن تامین شود ما فعالیت‌مان را گسترش خواهیم داد. عمده واکسن‌ها سینوفارم، برکت و آسترزنکا بوده است.

نیلی گفت: ما دوست داریم که نودانشجویان هم دانشگاه را تجربه کنند ما هر ساله یک سال تحصیلی با شکوه برگزار می‌کردیم ولی احتمالا امسال موفق به برگزاری این برنامه نشویم. اگر بتوانیم به شکل نمادین تعدادی را دعوت می‌کنیم این کار را خواهیم‌کرد. اگر امکان آموزش حضوری فراهم شود انجام خواهیم داد، اما تخمین من به لحاظ روند واکسیناسیون این است که سال تحصیلی حضوری برای دانشجویان کارشناسی دیرتر از مهر شروع می‌شود.

وی در خصوص دروس کارشناسی ارشد گفت: یک برنامه دو وجهی برای دانشجویان کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده یعنی دانشجو می‌تواند ۲۰ واحد از رشته‌های دیگر بردارد. این برنامه آموزشی ماست که دانشجو را برای ورود به جامعه آماده می‌کند و می‌تواند مهارت دیگری را به آنها آموزش داده شود.

او درباره ارسال یک نامه به معاون اول رییس جمهور گفت: من نامه‌ای به دکتر جهانگیری نوشتم و گفتم که مبارزه با ویروس کرونا یک پایه علمی می‌خواهد اما با پیگیری دکتر جهانگیری، دستگاه‌ها حاضر به تشکیل یک ستاد علمی فناوری برای مقابله با کرونا نشدند. هفت واکسن تا الان رونمایی شده در حالی که منابع مالی و تخصصی در هیچ جای دنیا امکان چنین سرمایه گذاری را نمی‌دهد. به طور مثال چین با یک میلیار و ۲۰۰ میلیون جمعیت فقط دو واکسن برای کرونا دارد. این رویه در کشور ما اصطلاحا حیف شدن منابع است.

نیلی گفت: هم زمان با شیوع کرونا ما گفتیم این موضوع جنبه ‌های اقتصادی و اجتماعی زیادی دارد. اگر مردم پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند نشان می‌دهد که با مردم از مسیر درست صحبت نشده‌ و متخصصان با مردم صحبت نکردند. بخش زیادی از مشکلات ما وقتی رفع می‌شود که افراد متخصص در جای خود باشند.  متاسفانه در این خصوص بخشی به خاطر خروج نخبگان از کشور و بخشی دیگر به این دلیل است که متخصصان در جای خود نیستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز