خبرگزاری کار ایران

رئیس مرجع صدور تاییدیه بهداشتی گیلان:

دامپزشکان در مواجهه با بیماری‌های مشترک انسان و دام هستند

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۱۶۶

محصولی که به دست مصرف کننده می‌رسد دارای چرخه تولیدی بسیار پیچیده ای است که در تمام این چرخه نقش و حضور دامپزشکان و مسئولان بهداشتی انکار ناپذیر است.

رئیس مرجع صدور تاییدیه بهداشتی گیلان گفت: دامپزشکان به عنوان سربازان نظام بهداشتی، در مواجهه با بسیاری از بیماری‌های مشترک و مرگبار انسان و دام قرار دارند.

به گزارش ایلنا از رشت، حسین متقی طلب ضمن تبریک فرا رسیدن هفته دامپزشکی، شعار امسال سازمان دامپزشکی را «دام سالم، غذای سالم و انسان سالم» عنوان کرد.

وی افزود: مرجع صدور تاییدیه بهداشتی به عنوان نخستین مرکز تخصصی بهداشتی و ممیزی فرآورده‌های خام دامی و خودروهای حمل آن در گیلان است.

رئیس مرجع صدور تاییدیه بهداشتی گیلان با بیان اینکه این مرکز توانسته طی سالیان متمادی رسالت نظارتی را پیرامون تامین آرامش روانی جامعه هدف یعنی مصرف کنندگان مواد پروتئینی ایجاد کند خاطر نشان کرد: امروز با بهره گیری از ظرفیت کار‌شناسان و متخصصان حوزه بهداشت، متصدیان و فروشندگان فرآورده‌های خام دامی در کلانشهر رشت در چارچوب قوانین و مقررات ابلاغی از طرف سازمان دامپزشکی مشغول فعالیت در به حرفه خود هستند.

تامین منابع غذایی آری از آلودگی یک هدف است

این مسئول با اشاره به اینکه امروز همه متصدیان به دنبال وصل تاییدیه بهئاشتی در سطح استان هستند ادامه داد: به واسطه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی گسترده و اموزش‌های شهروندی در حوزه بهداشت امروز مصرف کنندگان از تامین منابع و مواد غذایی خوراکی فاقد تاییدیه بهداشتی خودداری می‌کنند.

به گفته وی امروز تامین منابع غذایی آری از آلودگی برای جامعه هدف یک رسالت، وظیفه وهدف است.

متقی طلب با اشاراه به ضرورت توجه به اهمیت امنیت غذایی در جامعه برخی از نکات مربوط به توزع مواد غذایی را برشمرد و گفت: وجود امنیت غذایی در بخش توزیع مواد غذایی بخشی دیگر از زنجیره تولید است.

وی نظارت بر چگونگی و نحوه حمل و نقل مواد غذایی از مزرعه تا سفره‌های مردم را از دیگر وظایف سازمان دامپزشکی عنوان کرد و گفت: این امر در درون استان و ابعاد بین استانی نیز دارای اهمیت است.

دامپزشکان در مواجهه با بیماری‌های مشترک انسان و دام هستند

رئیس مرجع صدور تاییدیه بهداشتی گیلان با اشاره به نقش و جایگاه انکار ناپذیر دامپزشکان در مراحل مختلف تولید مواد غذای اظهار کرد: نظارت‌های بهداشتی تنها به بازدید از مراکز عرضه ختم نمی‌شود.

وی تصریح کرد: محصولی که به دست مصرف کننده می‌رسد دارای چرخه تولیدی بسیار پیچیده‌ای است که در تمام این چرخه نقش و حضور دامپزشکان و مسئولان بهداشتی انکار ناپذیر است.

این مسئول هدف اصلی دامپزشکی را ارتقای سلامت جامعه و افراد آن به عنوان سرمایه‌های اجتماعی خواند و گفت: دامپزشکان به عنوان سربازان نظام بهداشتی در مواجهه با بسیاری از بیماری‌های مشترک و حتی مرگبار بین انسان و دام قرار دارند.

وی افزود: تنها عشق به وطن و انسانیت دامپزشکان را در این عرصه نگاه داشته است.

این دامپزشک گیلانی با اشاره به اهمیت این موضوع به موارد یاد شده در تقویم روز شمار کشور اشاره کرد و گفت: در تاریخ، سال ۲۰۱۱ به نام سال جهانی دامپزشکی و ۱۳ تیرماه هر سال، روز جهانی مبارزه با بیماری‌های مشترک، ۶ مهرماه روز جهانی هاری، ۲۳ مهرماه روز ملی مبارزه با سل، ۲۴ مهر ماه روز جهانی غذا و… نامیده شده که همگی دال بر اهمیت سلامت و امنیت غذایی در جامعه دارند.

نخستین سامانه پایش مراکزعرضه فرآورده‌های خام دامی رونمایی شد

رئیس مرجع صدور تاییدیه بهداشتی گیلان از رونمایی نخستین سامانه پایش مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی کشور در گیلان همزمان با هفته دامپزشکی و به همت این بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: این سامانه برای اولین بار در کشور و بر اساس نیاز سازمانی، طراحی و به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه در این سامانه اطلاعات فردی و شغلی متصدیان، مراکز عرضه به همراه جزئیات آن ثبت می‌شود افزود: اطلاعات سامانه به صورت ماهانه و طی بازدیدهای کار‌شناسان بهداشت، رعایت قوانین و مقررات و شرایط عمومی و تخصصی مراکز ثبت می‌شود.

به گفته این مسئول، از نکات قابل توجه این سامانه؛ سیستم هوشمند اعلام صنوف فاقد مجوز بهداشتی است که با ارسال پیامک به متصدیان جهت اقدام و اخذ تائیدیه بهداشتی یادآوری و اطلاع رسانی می‌شود.

رئیس مرجع صدور تائیدیه بهداشتی با بیان اینکه این سامانه به بهره برداری رسیده و مراحل آزمایشی خود را سپری کرده است تصریح کرد: در گذشته بانک اطلاعاتی کامل و جامعی وجود نداشته و اطلاعات این سامنه در سطح نظارت‌های بهداشتی استان تاثیر به سزایی دارد.

وی داشتن پروانه، کارت آموزش، تجهیزات مراکز و… را از جمله شاخص‌های سامانه مذکورعنوان کرد و متذکر شد: این شاخص‌ها در رتبه‌بندی مراکز عرضه بسیار تاثیرگذار است.

بسته بندی مواد خام دامی مهترین چالش مصرف کنندگان است

متقی طلب با اشاره به اهمیت و جایگاه بسته بندی به ویزه ماد خام دامی افزود: این امر امروز به عنوان یکی یزرگ‌ترین چالش‌ها و دغدغه‌های مصرف کنندگان مطرح شده است.

وی با تاکید بر رعایت اصول و قوانین بهداشتی بسته بندی مواد غذایی به واحدهای تولید و کشتارگاه‌ها اظهار کرد: هرگونه بسته بندی نامطلوب مدت ماندگاری محصول تولید شده را کاهش می‌دهد.

این مسئول با بیان اینکه شهرستان رشت بالا‌ترین تعداد مراکز فرآورده‌های خام دامی را داراست ادامه داد: بیشترین این مراکز مربوط به عرضه و فروش مرغ گرم است.

وی از فعالیت حدود ۹۰۰ واحد عرضه در شهرستان رشت خبر داد و یادآور شد: در یک سال اخیر جلسات توجیهی و تقدیر از صنوف بر‌تر برگزار شد.

مراکز فروش دام زنده مستلزم رعایت قوانین بهداشتی هستند

متقی طلب در ادامه به وضعیت سامان دهی زنده فروشی دام در سطح شهر اشاهر کرد و گفت: مراکز عرضه دام زنده در طول سال نیازمند سامان دهی و رعایت قوانین بهداشتی و ضوابط شهری هستند.

وی با بیان اینکه زنده فروشان سطح شهر در طول سال اقدام به خرید و فروش دائمی و سیار دام‌های سبک در سطح کلانشهر رشت می‌کنند ابراز داشت: متاسفانه به دلیل ضعف قوانین در سازمان‌های ذیصلاح ساماندهی این مراکز غیرمجاز هنوز محقق نشده است.

وی تاکید کرد: با مدیریت یکپارچه شهری و تعاملات بین سازمانی در راستای حل این نقیصه اقدام شود تا شهروندان رشت شاهد بهبود فضای شهری و جلوگیری از آلودگی‌های محیط زیستی باشند.

وی ورود دام‌های سبک از خارج استان را یکی از موارد آزار دهنده بر پیکره صنعت دامپروری گیلان عنوان کرد و گفت: به دلیل نگهداری موقتی دام در روزهای خاص مثل عید قربان و… نمی‌توان از حیثبیماری‌های نهفته در این دام ها‌شناختی حاصل کرد.

متقی طلب با بیان اینکه خسارات ناشی از آن‌ها در کوتاه مدت قابل پیگیری نیست ادامه داد: این امر در دراز مدت بر پیکره ضعیف و زمین خورده صنعت دامپروری گیلان ضربات جبران ناپذیری وارد می‌کند.

وی منبع نگه داری دام‌ها تا زمان عرضه، چگونگی شرایط نگه داری قبل از کشتار به ویزه تعبیه جایگاه‌های مسقف را از جمله نکات دارای اهمیت در مراکز عرضه دام‌های زنده در سطح شهر عنوان کرد.

این مسئول با اشاره به ضرورت توجه به تغذیه دام‌ها طی مدت نگه داری در مراکز عرضه اظهار کرد: بسیاری از بیماری‌ها تنها از طریق دیگر دام‌های آلوده قابل انتقال نیستند بلکه از طریق علوفه نامناسب، جابه جایی در مسافت‌های طولانی و… شیوع می‌یابند.

وی همچنین نظارت بر خودروهای حمل دام‌های سبک و سنگین از دامداری‌ها تا کشتارگاه‌ها را از دیگر موارد مهم در تامین منابع غذایی آری از آلودگی ذکر کرد.

رئیس مرجع صدور تاییدیه بهداشتی گیلان متذکر شد: هرگونه استفاده از نیسان و دیگر خودروهای فاقد مجوز بهداشتی برای حمل دام زنده، شیلات و لبنیات غیر قانونی است.

به گفته وی، جامعه دامپزشکی سرشار از ایده‌ها نو و ناب است و هنوز این رشته در جامعه به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز