خبرگزاری کار ایران

نماینده سیرجان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

با واردات کمر تولید را شکسته‌اند اما دستمزد کارگر را مشکل تولید اعلام می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۶۱۵

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از وضعیت نامناسب زندگی کارگران گفت: به دلیل حقوق‌های ناچیز، کارگران بسیاری از مزایای خود را از دست داده‌اند و از بسیاری امکانات رفاهی محروم هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهباز حسن پور با تاکید بر اینکه مشکلات معیشتی کارگران ناشی از مشکلات اقتصادی است، گفت: این مشکلات غیرقابل انکار است و بخش مهمی از بحران‌های اقتصادی نیز ناشی از تحریم‌هاست.

وی از مسئولان خواست با کارگران رو راست باشند. نماینده سیرجان گفت: بهتر است دولتمردان همه چیز را به‌صورت شفاف به کارگران بگویند. متاسفانه بیشتر کارگران حداقل‌بگیر هستند و به دلیل دریافتی ناچیز زیر خط فقر قرار دارند. افزایش دستمزد یکی از مهمترین ابزارهای کارگران برای فاصله گرفتن از خط فقر و رسیدن به بخشی از معیشت از دست رفته ناشی از گرانی‌هاست.

وی با اشاره به اینکه مدتها بود مبنای افزایش دستمزد میزان تورم بود، گفت: از سال گذشته دولت و کارفرمایان، سبد معیشت را به عنوان ملاک محاسبه دستمزد پذیرفتند.

حسن پور با اشاره به اینکه عدد نهایی برای سبد معیشت حدود ۳ میلیون و 750هزار تومان تعیین شده است، گفت: اگرچه این عدد مورد تایید همه طرفین قرار گرفته اما گفته می‌شود که امکان پرداخت آن وجود ندارد زیرا بنگاه‌های اقتصادی در شرایط کنونی با هزینه‌های بسیاری رو به رو هستند و اگر بخواهند دستمزد را بدین اندازه افزایش دهند، با مشکل رو به رو خواهند شد.

وی با اعلام اینکه مسوولان اعلام کرده‌اند که ۱۳۵۰ واحد بحرانی داریم، گفت: گرانی دلار و بی‌ارزش شدن پول ملی باعث این همه مشکل و بحران برای اقتصاد و صنایع کشور شده و کارگران بسیاری در نتیجه بحران کارخانه‌ها اخراج شده‌اند. در اصل کارگران بزرگترین گروه زیان‌دیده از بحران‌های اقتصادی هستند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از پرداخت دستمزدهای ناچیز در برخی روستاها و مناطق دورافتاده خبر داد و گفت: متاسفانه به دلیل نبود کار، نیروی توانمند کشور ناچار می‌شود به دستمزدهای ناچیز تن بدهد. قانون کار نادیده گرفته می‌شود و دستمزد پایین به کارگران داده می‌شود این در حالی است که حقوق‌های پایین روزگار کارگر و خانواده‌اش را سیاه می‌کند.

وی با ابراز تاسف از واردات بی‌رویه گفت: امروزه با واردات بی‌رویه کمر تولید را شکسته‌اند اما در این‌سوی ماجرا دستمزد کارگر را به عنوان مشکل تولید اعلام می‌کنند.

حسن پور با تاکید بر اینکه افزایش دستمزد نباید کمتر از افزایش حقوق کارکنان دولت باشد، گفت: مگر می‌شود کارکنان دولت افزایش 400 هزار تومانی به علاوه 10 درصد افزایش حقوق داشته باشند و انتظار داشته باشیم کارگران کمتر از این دریافت کنند. مگر کارگران کجا زندگی می‌کنند و چه مزایای دریافت می‌کنند که بخواهیم به کارگران کمتر توجه کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز