خبرگزاری کار ایران

اکبر شوکت مطرح کرد:

وعده پرداخت وام ۵ میلیون تومانی به بازنشستگان پوپولیستی و حساب نشده بود/بانک رفاه تنها نام کارگران را یدک می‌کشد

asdasd
کد خبر : ۶۷۰۵۴۷

عضو کارگری هیات امنای سازمان تامین اجتماعی اعتقاد دارد که وعده پرداخت وام ۵ میلیون تومانی به مستمری‌‌بگیران «پوپولیستی» بود و بازنشستگان حق دارند در شرایطی که هزینه‌های سبد معیشت به ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده، طلب وام کنند.

«اکبر شوکت» عضو کارگری هیات امنای سازمان تامین اجتماعی با انتقاد از نحوه پرداخت وام ۵ میلیون تومانی وعده داده شده به مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی به خبرنگار ایلنا گفت: ابتدا قرار بود که میزان وام پرداختی به مستمری‌بگیران حداقلی‌بگیر ۴ میلیون تومان باشد اما بعد مدیرعامل در یک حرکت حساب نشده، میزان وام را ۱ میلیون تومان دیگر افزایش داد و حالا می‌بینیم که سازمان توان پرداخت این وام را به تمامی حداقلی‌بگیران خود ندارد؛ از این رو من می‌گویم که وعده پرداخت وام ۵ میلیون تومانی به مستمری‌‌بگیران  پوپولیستی و حساب نشده بود.

وی افزود: باید مشخص شود در شرایطی که سازمان تامین اجتماعی در پرداخت مستمری‌ها و مابه‌التفاوت افزایش مستمری‌ها که به هر حال حق مستمری‌بگیران است، مشکل دارد، چرا چنین وعده‌ای به تمام مستمری‌بگیران داده شده است؟ به هر حال در اعلام خبر پرداخت وام دقت لازم به خرج داده نشده و اساسا اطلاع‌رسانی درستی صورت نگرفته است. مسئله این است که بودجه‌ای برای ایفای تعهدات سازمان پیش‌بینی شده و برنامه‌ها باید در این چارچوب تعریف شوند.

عضو کارگری هیات امنای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه اینگونه بازنشستگان حداقلی‌بگیر فکر می‌کنند که خدماتی که برای آنها تعریف شده همگی در بودجه سازمان ریز به ریز دیده شده‌اند، گفت: حالا که مستمری‌بگیران می‌بینند که وعده پرداخت وام با آن کیفیت و کمیت اعلام شده محقق نمی‌شود، سرخورده شده‌اند و می‌پرسند: چه شد؟ پس چه می‌گفتید؟ آنها تصور می‌کنند که از آنها دریغ کرده‌ایم و به جای آنها، در جیب خود گذاشته‌ایم. به هر حال این قضیه به دروغ به تمامی بازنشستگان تسری داده شده است.

بازنشستگان حق دارند، طلب وام کنند

وی البته تاکید دارد در شرایطی که قیمت هزینه‌های سبد معیشت به ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده بازنشستگان حق دارند که طلب وام کنند؛ با این حال می‌گوید: بانک رفاه در پرداخت تسهیلات کم‌بهره و بدون بهره باید به کمک سازمان تامین اجتماعی بیاید، نه اینکه منتظر شود تا سازمان تامین اجتماعی بودجه‌ای برای این کار اختصاص دهد و بعد شعب بانک رفاه مسئول رساندن این پول به دست جامعه هدف شوند.

دبیر خانه کارگر استان قم افزود: پس بانکی که خود را متعلق به کارگران می‌داند چه کاره است؟ در هر صورت سازمان تامین اجتماعی در دو سال هم نمی‌تواند به بیش از ۳ میلیون بازنشسته خود این وام را پرداخت کند و به میدان آمدن بانک رفاه ضروری است.

شوکت با بیان اینکه بانک‌های دیگر در حمایت از مشتریان خود خلاقیت به خرج می‌دهند و به آنها تسهیلات کم‌بهره و وام‌های قرض‌الحسنه پرداخت می‌کنند اما از بانک رفاه چنین حرکاتی را نمی‌بینیم، گفت: متاسفانه بانک رفاه از خودش چیزی در اختیار کارگران قرار نمی‌دهد؛ این در شرایطی است که ۱۰۰ درصد سهامش در اختیار سازمان تامین اجتماعی است.

بانک رفاه باید متعلق به کارگران باشد

دبیر خانه کارگر استان قم با بیان اینکه به هر صورت بانک رفاه به جهت رقابت با سایر بانک‌ها در جذب مشتری باید پیشرو و پیشگام باشد، گفت: بانک رفاه باید به کارگران با شرایط ویژه وام دهد نه اینکه تنها به فکر سود خود باشد. اینکه آنها تنها به فکر منفعت شخصی خود باشند اخلاقی نیست و بار دیگر می‌گویم که این بانک و منابع آن تنها متعلق به کارگران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی است.

وی تاکید می‌کند: از سویی بانک رفاه باید برای واحدهای تولیدی که اشتغال کارگران را تضمین می‌کنند، دلسوز باشد و در حمایت از آنها پیشقدم شود. در کل نظام بانکی کشور در حمایت از تولید و اقشار ضعیف خوب عمل نمی‌کند و برای پرداخت تسهیلات وثیقه‌های سنگین مطالبه می‌کند اما به هر حال از بانک رفاه به سبب یدک کشیدن نام کارگر انتظار دیگری می‌رود.

به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تذکر می‌‌دهیم

این عضو کارگری هیات امنای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در جلسات آتی هیات امنا به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مورد نحوه فعالیت‌های بانک رفاه تذکر می‌دهیم، افزود: سرپرست و اعضای هیات مدیره بانک رفاه در مسیری که برای آنها ریل گذاری کرده‌ایم، حرکت نمی‌کنند و این موضوع به وجه سازمان تامین اجتماعی لطمه می‌زند لذا بجاست که سیاست‌های بانک رفاه تغیر کند و متحول شود.

شوکت در پاسخ به این پرسش که اجرای طرح کارا کارت (کارت اعتباری خرید کالای بانک رفاه کارگران) به کجا کشید، گفت: ما چیزی ندیدیم. این در حالی است که گفته بودند کارا کارت به حداقل‌بگیرها تعلق می‌گیرد اما حالا می‌بینیم که زیر ساخت‌هایش اصلا مهیا نیست. به هر حال با توجه به افت بیش از ۱۰۰ درصدی ارزش ریال در مقابل ارزهای دیگر کارا کارت می‌توانست مُسکن کوچکی باشد تا کمی از آلام بازنشستگان بکاهد؛ آنهم زمانی که دولت در مقابل آوار گرانی مردم را به امانِ خدا رها کرده است.

بی‌اعتباری ریال و بی‌عملی دولت

شوکت تصریح کرد: تورم ریال را بی‌ارزش کرده است؛ تورمی که در توصیف آن می‌گویند؛ جشن اغنیا و عزای فقرا. اما در نظر داشته باشید که افت ارزش ریال و بالا رفتن ارزش سایر ارزها ارزش دارایی‌هایِ ارزی دولت را بالا آورده است. در نهایت این موضوع سبب می‌شود که درآمد ریالی دولت ۲ تا سه برابر افزایش یابد. اگر دولت ۲۰ درصد از درآمد خود را به منظور بالا بردن سطح قدرت خرید از روش‌های غیرنقدی به کار گیرد، بخشی از نارضایتی‌های عمومی را در سال ۹۷ می‌کاهد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز