خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بانک رفاه فقط عنوان کارگران را یدک می‌کشد/اعطای تنها ۱۴۰۰ وام دومیلیون تومانی به ۱۲۰ هزار بازنشسته گیلانی

asdasd
کد خبر : ۶۶۹۷۱۹

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گیلان در انتقاد از انتصابات، تغییرات و برنامه‌ریزی‌های درونی بانک رفاه کارگران که بدون نظرخواهی از تشکل‌های کارگری و بازنشستگی صورت می‌گیرد، گفت: بانک رفاه متعلق به سازمان تامین اجتماعی و در اصل، متعلق به کارگران و بازنشستگان کشور است اما صرفا عنوان کارگری را به یدک می‌کشد.

حسن ایزدی (دبیر اجرایی خانه کارگر استان گیلان و نایب رییس کانون بازنشستگان استان گیلان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: در شرایط حساس کنونی که جامعه ایران تحولات بسیار زیادی را از سر می‌گذراند، به قشر زحمتکش کارگر و بازنشسته فشار بسیار زیادی وارد می‌شود و ما پیگیر مسائل و مطالبات آنها هستیم.

وی در انتقاد از رویه فعلی موجود در بانک رفاه کارگران کشور، تصریح کرد: در کنار تمامی مشکلات از پیش موجود کارگران و بازنشستگان و نابسامانی‌های بازار و قیمت‌ها، بانک رفاه کارگران نیز اوضاع آشفته‌ای را برای این دو گروه زحمت‌کش که صاحبان اصلی آن هستند، رقم زده است.  

نایب رییس کانون بازنشستگان استان گیلان خاطرنشان ساخت: بانک رفاه کارگران متعلق به سازمان تامین اجتماعی است و تامین اجتماعی نیز نهادی است که در اصل متعلق به کارگران و بازنشستگان کشور است. این واقعیت، انتظاراتی به‌حق را در ما ایجاد می‌کند.

ایزدی در اشاره به مشکل کنونی کارگران و بازنشستگان گیلانی در حوزه درمان، اظهار داشت: یکی از بزرگترین چالش‌های ما در استان گیلان به بیمارستان‌های خصوصی این استان بازمی‌گردد. اکنون بیش از ۴ ماه است که به‌خاطر بدهی تامین اجتماعی، دفترچه‌های بیمه کارگران و بازنشستگان در بیمارستان‌های خصوصی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند. در واقع، گرچه حق بیمه از دستمزد کارگران کاسته می‌شود، اما آن خدماتی که در ازای آن برای مسائل درمانی‌شان باید دریافت کنند، به آنها و بازنشستگان تامین اجتماعی ارائه نمی‌شود. متاسفانه هزینه بدهکاری سازمان تامین اجتماعی را در شرایط حاضر، کارگر و بازنشسته‌ای که عمری را در راه خدمت به تولید این مرز و بوم صرف کرده‌اند، باید بپردازند.

وی با اشاره به حداقل دستمزد کارگران و مستمری بازنشستگان، گفت: با این حقوق اندکِ زیر خط فقری که کارگران و بازنشستگان دریافت می‌کنند، چگونه باید از پس هزینه‌هایی از قبیل بهداشت و درمان در زندگی‌شان برآیند؟

ایزدی با بیان اینکه بانک رفاه فقط نام کارگران را به یدک می‌کشد اما در عمل، فایده‌ چندانی برای آنها و بازنشستگان نداشته است، تصریح کرد: به‌رغم این همه مشکل، سال گذشته تنها ۱۳۰۰ الی ۱۴۰۰ وام قرض‌الحسنه دومیلیون تومانی به بیش از ۱۲۰ هزار بازنشسته استان گیلان اعطا شد. برای وام‌های با بهره ۱۸ درصد هم که نیاز به سپرده است. آخر این چه جور بانک کارگری‌ای‌ست که اینگونه عمل می‌کند؟!

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گیلان در پایان، اظهار داشت: در استان گیلان بیش از ۱۲۰ هزار بازنشسته و ۴۰۰ هزار کارگر داریم که با احتساب خانوارشان می‌توان گفت تقریبا شامل نیمی از جمعیت استان می‌شوند. به رغم این گستره جمعیتی، مدیریت بانک رفاه کارگران کشور با ما که جزو شرکای اجتماعی هستیم؛ در مورد انتصابات، تغییرات و برنامه‌ریزی‌هایش هیچگونه مشورت یا نظرخواهی‌ نمی‌کند. برای مثال، هفته گذشته مدیریت امور شعب استان گیلان تغییر کرده اما هیچ‌کس از تشکل‌های کارگری و بازنشستگی استان در این زمینه نظرخواهی نکرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز