خبرگزاری کار ایران

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:

شاهد کاهش تعلقات روستاییان به روستاها هستیم

asdasd
کد خبر : ۶۵۵۹۲۲

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به کاهش سطح درآمد روستاییان و تعلقات آنها به روستاها گفت: در خیلی‌ جاها سرمایه‌گذاری کردیم، اما متاسفانه سرمایه‌ها راکد و روستاها خالی مانده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا شاملو (معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی) در اولین همایش نقش تعاونی‌های دهیاری‌ها در اشتغال روستایی، گفت: توسعه جزیره‌ای به کار ما نمی‌آید و باید به توسعه نگاه فراملی داشته باشیم.

وی افزود: تعاونی‌های دهیاری‌ها می‌توانند در طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی نقش بسیار مهمی را داشته باشند و حضور آنها در این مباحث، باید پررنگ باشد.

او با بیان اینکه منابع محدود در کشور موجب شده که دستگاه‌ها دست در جیب یکدیگر کنند، گفت: باید از منابع محدود به صورت موثر استفاده شود. در این راستا می‌توانیم از ظرفیت تعاونی‌ها بسیار بهره ببریم. با تفاهمنامه‌ای که میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسته شده، می‌توانیم از ظرفیت‌های قانونی تعاونی‌ها هر چه بیشتر استفاده کنیم و به این واسطه فعالیت‌های اقتصادی را ساماندهی کنیم.

شاملو با اشاره به توسعه مشاغل روستایی در پروژه‌هایی همچون نوغان‌داری، اظهار داشت: باید کاری کنیم که از این ظرفیت‌ها در ایجاد شغل بهره گرفته شود. گزارشی در این رابطه تهیه کردیم و می‌توانیم امروز آن را در این همایش ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه در جنگ اقتصادی و در زمانه‌ای که اقتصاد مقاومتی سرمشق پیشبرد راهبردهای ماست، باید به تعاونی‌ها اتکا کرد، تصریح کرد: توانمندسازی جوامع محلی با کمک تعاونی‌‌ها ممکن می‌شود، اما نگاه جدی به جایگاه روستاها در حوزه اشتغال و به ویژه توسعه وجود ندارد.

شاملو افزود: می‌توانیم از تعاونی‌ها برای نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی، سنددار کردن منازل، بهسازی بافت‌های باارزش و گردشگری روستایی استفاده کنیم. باید از ظرفیت سرمایه‌های اجتماعی خود در تقویت مشارکت محلی استفاده کنیم و آن را به سطح ملی گسترش دهیم.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: امروز با کاهش سطح درآمد روستاییان و سطح تعلقات آنها به روستاها مواجه هستیم، از همین رو باید به جایگاه روستاها توجه ویژه‌ای داشته باشیم و اساسا اولین گامی که باید برداریم تغییر نگرش نسبت به جایگاه روستاها در توسعه ملی است. لازم است که بگویم در نظام برنامه‌ریزی برای روستاها نقشی نمی‌بینیم، لذا باید اسناد توسعه را در سطح محلی و استانی تهیه کنیم.

وی در پایان بیان داشت: ما در خیلی‌ جاها سرمایه‌گذاری کردیم، اما متاسفانه سرمایه‌ها راکد و روستاها خالی مانده‌اند. امروز زندگی در روستاها بسیار متحول شده است، از همین رو طرح منظومه‌های روستایی توسعه‌ای پایدار را تهیه کرده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز