خبرگزاری کار ایران

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:

ارجاع 52هزار تخلف ساختمانی در روستاها به سازمان‌های مسئول

asdasd
کد خبر : ۲۷۳۶۵۵

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از پیشنهاد تشکیل شورای عالی عمران توسعه روستایی در مجموعه دولت خبر داد و گفت: در طول 6 سال گذشته 52هزار تخلف ساختمانی در محدوده روستاها را به سازمان‌های مسئول ارجاع داده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا شاملو در نشست خبری صبح امروز خود با اشاره به اجرای طرح هادی در روستاها و عملیات انجام شده تحت عنوان این طرح گفت: در حال حاضر 38 هزار روستا در کشور ما وجود دارد که از این تعداد 32 هزار و 800 روستا تحت پوشش طرح هادی هستند.

وی با بیان اینکه سند دار کردن املاک روستایی، راه اندازی گردشگری روستایی ، ارائه خدمات فنی، طرح‌های ساماندهی و تدوین طرح‌های راهبردی ، بهسازی و احیای بافت فرسوده  و بافت‌های ارزشمند از جمله اقدامات طرح‌های هادی هستند ادامه داد: در حال حاضر 86 درصد از روستاهای بالای 20 هزار نفر جمعیت تحت پوشش طرح هادی هستند که در تلاشیم آمار روستاهای تحت پوشش طرح هادی را افزایش دهیم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد: حدود 5 هزار و 200 روستا در برنامه کاری در سال جاری در برنامه کاری طرح هادی قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به سایر اقدامات انجام شده در طرح هادی گفت: ایجاد میادین، ساخت بوستان‌ها در پیاده رو سازی و سامادهی مراکز محلات از دیگر برنامه‌های طرح هادی است که این اقدامات تاکنون در 14 هزار و 200 روستا انجام شده است که شاخص برخورداری از این اقدامات در روستاها 37 رددص است.

وی افزود:همچنین پوشش جمعیتی که از به‌سازی محیط روستا بهره‌مند شده اند تاکنون به 10 میلیون رسیده است.

 

افزایش دو برابری اعتبارات طرح هادی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه 20 الی 30 درصد از اعتبارات مورد نیازمان تامین می‌شود گفت: کار بهسازی روستاها به لحاظ هزینه بر بودن مشکلات زیادی را ایجاد کرده است و همواره میزان اعتبارات تخصیصی از نیاز ما فاصله زیادی داشته و همواره با کمبود اعتبارات مواجه بودیم.

شاملو با اشاره به دو برابر شدن اعتبارات طرح هادی تاکید کرد:خوشبختانه اعتبارات طرح هادی شامل بهسازی محیط روستایی در سال 94 به 800 میلیارد تومان رسید که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

وی تاکید کرد: در سال 93 اعتبارات عمران روستایی هزار میلیارد تومان بود که 25 درصد از نیازمان تخصیص داده شد که نیاز واقعی ما در حوزه عمران 2 هزار میلیارد تومان است.

شاملو با بیان اینکه 8درصد از اعتبار تملک و دارایی کشور به موضوع اجرای طرح هادی اختصاص یافته است گفت: با توجه به اینکه بخشی از اعتبارات ضمن سال تخصیص داده می‌شود پیش‌بینی می‌کنیم مجموع اعتبارات ملی در حوزه عمران روستایی امسال به 1500 میلیارد تومان برسد.

وی گفت: همچنین از دیگر مصوبات بودجه سال 94 برای عمران روستایی 400 هزار تن قیر از وزارت نفت برای آسفالت کردن معابر روستایی است.

 

آسفالت 6 میلیون و 500 هزار متر مربع معابر روستایی

شاملو با بیان اینکه از اوایل دهه 70 تاکنون بیش از 14هزار کیلومتر معابر روستایی آسفالت شده است گفت: در سال گذشته توانستیم 6 میلیون و 500هزار متر مربع معبر روستایی را آسفالت کنیم.

وی همچنین با اشاره به ساخت بوستان‌های روستایی گفت: در طرح روستایی ساخت بوستان‌های روستایی هم تعریف شده است که تا امروز 275 مورد بوستان روستایی ساخته شده است که البته در کنار آن ساختمان‌های عمومی متعددی را نوسازی کرده‌ایم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن افزود: در سال 93؛ 1640 کیلومتر معبر روستایی بهسازی شده است که در سال گذشته 5 هزار و 300 واحد مسکونی و دامی در مسیر اجرا قرار گرفتند که خوشبختانه با موافقت مالکان ساخت ادامه پیدا کرد.

شاملو ادامه داد: همچنین حدود 70 میلیون متر مکعب عملیات خاکبرداری انجام شد که 4 میلیون متر مکعب آن متعلق به سال گذشته است.

50درصد املاک روستایی سنددار شده‌اند

معاون عمرانی روستایی بنیاد مسکن با تاکید بر اینکه توانسته‌ایم 50درصد از املاک روستایی را سنددار کنیم گفت: تاکنون 2 میلیون و 800هزار واحد مسکن روستایی سندددار شده‌اند که این رقم در بازده زمانی 14 ساله حاصل شده است.

وی ادامه داد‌: قانون دائمی تنظیم شده است که براساس آن سنددار کردن خانه‌های روستایی ادامه خواهد داشت.

احیای بافت ارزشمند 86 روستا

شاملو با اشاره به یکی دیگر از اقدامات طرح هادی در روستاها گفت: یکی از این اقدامات شناسایی روستاهای ارزشمند و بازسازی بافت‌ها و آثار با ارزش است که تاکنون توانسته‌ایم 86 روستا را در این طرح وارد کنیم.

وی ادامه داد: در برنامه سوم 20 روستا، در برنامه چهارم 36 روستا و در برنامه پنجم 30 روستا در لیست حفظ و نوسازی آثار و ابنیه فرهنگی قرار گرفتند و طرح مورد نظر در این روستاها انجام شد.

شاملو با بیان اینکه در 61 روستا عملیات اجرایی شروع شده است گفت: تا پایان برنامه پنجم عملیات اجرایی سایر روستاهای باقی مانده هم به اتمام می‌رسد.

رونق گردشگری در 150 روستا

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن با اشاره به راه‌اندازی طرح‌های گردشگری در روستاها گفت: تفاهم‌نامه 5جانبه‌ای را با سازمان گردشگری، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری به امضا رسانده‌ایم که در این تفاهم‌نامه ایجاد ظرفیت‌های گردشگری تعریف شده است.

وی ادامه داد: طبق این تفاهم نامه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها و همچنین جاذبه‌های گردشگری از جمله طراحی گردشگری روستایی، تامین سرمایه‌گذار، تامین امکانات و تسهیلات و فعلان کردن تورهای گردشگری توسط ارگان‌های ذکر شده ایجاد خواهد شد.

پروانه ساختمان با تایید بنیاد مسکن صادر می‌شود

شاملو با تاکید بر اینکه پروانه ساختمانی با تایید بنیاد مسکن باید صادر شود گفت: پروانه ساختمان توسط دهیاری‌ها و پس از کسب نظر فنی بنیاد مسکن باید صادر شود.

وی ادامه داد: از این رو ساختاری در استان‌ها ایجاد کرده‌ایم که این روند و پروسه با نظارت دو طرف انجام شود.

52هزار تخلف ساختمانی در روستاها

معاون عمران روستایی از ارجاع 52 هزار تخلف ساختمانی در محدوده روستاها به استانداری و فرمانداری‌ها خبر داد و گفت: این آمار متعلق به سال 87 تا اسفندماه سال گذشته است.

وی با اشاره به نوع این تخلف‌ها گفت: تخلف‌ها در این امر متنوع هستند اما عمده آنها تخلف ساخت و ساز خارج از محدوده روستاها، ساخت و ساز بدون پروانه ساختمانی، تخلف در صدور پروانه ساختمانی، ساخت و ساز غیر مجاز در داخل روستاها هستند.

شاملو از تهیه منشوری در این زمینه خبر داد و گفت: منشوری را تهیه کرده ‌ایم که در آن به جلوگیری از ساخت و ساز در اراضی کشاورزی و زراعی و همچنین ساخت و ساز با قاعده در طرح‌های هادی تاکید شده است.

وی تاکید کرد: امروزه بسیاری از جنگل‌های کشور به ویلا و باغ تبدیل شده است که ساخت و سازهای غیر مجاز در این محدوده‌ها ساخته شده است و باید دستگاه‌های مربوطه و مسئول جلوی این امر را بگیرند هرچند که یکی از اقدامات مورد نظر در طرح هادی حفظ اراضی، اراضی زراعی و باغ‌هاست.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی براینکه عمده تخلف‌های ساختمانی در کدام استان ها انجام شده است گفت: به طور کلی هر استانی که خوش آب‌وهوا باشد چنین تخلفاتی در آنها صورت می‌گیرد اما عمده این تخلف ها در استان تهران، البرز، گلستان، گیلان و مازندران انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به شکل‌گیری باغ‌شهرها گفت: در موضوع باغ‌شهرها دو نوع برداشت وجود دارد که البته ما مخالف این هستیم که باغات و اراضی زراعی به ویلا تبدیل شود اما باید راهکاری برای ارضای نیاز جامعه وجود داشته باشد.

شاملو ادامه داد: معتقدیم این مجموعه‌ها می‌تواند در اراضی کلاس پایین زراعی و کشاورزی ساخته شود؛ اراضی که کشاورزی در آن غیرفعال شده است.

وی ادامه داد: معتقدم این طرح با پول و اعتبار اقشار متوسط رو به بالا و در مناطق لم یزرع و با تکنولوژی روز انجام شود در این صورت هم نیاز جامعه پاسخ داده شده و هم اشتغال را افزایش داده‌ایم. چنانکه وزیر جهاد کشاورزی هم با این طرح و با این ویژگی‌ها موافقت کرده است.

پیشنهاد تشکیل شورای عالی توسعه عمران روستایی

وی از ارائه پیشنهاد تشکیل شورای عالی توسعه عمران روستایی خبر داد و گفت: این پیشنهاد را چندی پیش ارائه کرده‌ایم که شورایی با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزرای مربوط به این حوزه تشکیل شود.

شاملو با تاکید بر اینکه نمی‌خواهیم وارد بخش‌های دستگاهی شویم گفت: معتقدیم دولت روستا نمی‌تواند موفق عمل کند و البته پیش از این هم پیشنهاد سازمان روستایی را داده بودیم.

معاون عمران روستایی مسکن ادامه داد: با توجه به تعداد روستاها در داخل کشور و همچنین با توجه به اینکه فعالیت‌های نقطه‌ای موثر نیست پیشنهاد داده‌ایم شورایی در چارچوب نظام شکل گیرد که از فعالیت‌های نقطه‌ای به فعالیت‌های پهنه‌ای برسیم. البته پیش از این هم پیشنهاد تشکیل منظومه‌های روستایی را دادیم که وزیر راه و شهرسازی این پیشنهاد را به شورای عالی شهرسازی ارجاع داد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون منظومه‌های روستایی به صورت پایلوت در چند روستا در حال اجرا است.

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز