خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری

واردات کارگر چینی این بار در پروژه آلومینیوم جنوب

هنوز یک هفته از انتشار خبر ورود ده ها کارگر چینی به کرمان نگذشته است که از شهرستان لامرد در استان فارس خبر می رسد شرکت «ایمیدرو» کارفرمای پروژه «آلومینیوم جنوب» به دنبال دریافت اجازه ورود 100 تا 150 نفر کارگر چینی به کشور برای ساخت این مجتمع صنعتی است.

به گزارش ایلنا، یک هفته پس از خبرساز شدن ورود کارگران چینی به پروژه فولاد زرند در کرمان، در نقطه‌ای دیگر از کشور قرار است ده ها کارگر  چینی برای احداث بزرگترین مجتمع آلومینیوم خاورمیانه که در لامرد استان فارس در حال ساخت است وارد کشور شوند. 

منابع کارگری در لامرد استان فارس از درخواست شفاهی نمایندگان شرکت ایمیدرو به عنوان کارفرمای اصلی  پروژه آلومینیوم جنوب از طریق اداره کار شهرستان لامرد، برای ورود بیش از 100 کارگر چینی خبر می دهند.

بنابر تایید رییس اداره کار شهرستان لامرد، این درخواست توسط نمایندگان ایمیدرو در لامرد تا این لحظه صرفا به صورت شفاهی ارائه شده و مسولین این اداره هم روال درخواست مجوز کار برای نیروی خارجی را به آنها اعلام کرده اند.

احمد اخلاقی رییس اداره کار شهرستان لامرد در گفتگو با ایلنا، با اشاره به اینکه در حال حاضر هنوز آمار دقیقی از تعداد نیروی چینی که عنوان شده قرار است به این پروژه وارد شوند نداریم، گفت:هنوز دقیقا نمی دانیم تعداد نیروهای خارجی  که قرار است به این پروژه وارد شوند چند نفر است اما آنچه ما شنیده ایم این است که این پروژه 700 تا 800 نفر نیرو اعم از تکنیسین (کارگر متخصص)، مهندس و کارگر ساده جهت راه اندازی نیاز دارد و در حال حاضر هنوز شروع به کار نکرده است.

رییس اداره کار لامرد در پاسخ به این پرسش که «آیا ورود کارگر چینی در شرایط فعلی بازار کار ایران از نظر اداره کار توجیه منطقی دارد؟» گفت:این مسئله شرایط خاص خود را دارد. زمانی که شرکت چینی صفرتاصد قضیه را در اختیار گرفته است قطعا می خواهد با نیروهای خودش کار کند. دانش فنی آلومینیوم پیچیده است و نیاز به نیروی متخصص دارد.

در همین حال عبدالرضا روحی دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان لامرد، با اعلام اینکه با شروع به کار پروژه در چند ماهه ی اخیر به تدریج  نیروهای چینی وارد شده اند، گفت:در حال حاضر عملیات ساخت پروژه آلومینیوم به کمک نیروهای چینی در حال انجام است اما به نظر می رسد نیروهایی که فعلا حضور دارند صرفا مهندسین و تکنسین ها هستند و اکنون کارفرما به دنبال ورود کارگر ساده است.

وی ادامه داد: اینکه قرار است دقیقا چه تعداد نیروی کار وارد پروژه آلومینیوم جنوب شوند برای ما هم مشخص نیست اما به احتمال زیاد آن تعداد نیرویی که وارد می کنند کارگر ساده هستند.

تکذیب واردات کارگر ساده توسط کارفرما

افزایش سرعت کار در برخی از پروژه های صنعتی از جمله موضوعاتی است که بسیاری از شرکت های صنعتی در توجیه ورود کارگران خارجی بیان می کنند. در همین حال مدیر سایت آلومینیوم جنوب با تکذیب ورود کارگران ساده چینی به کشور می گوید ،کارگرانی که می آیند متخصص‌اند.

محمد جعفری مشاور مدیرعامل و مدیر سایت آلومینیوم لامرد با ذکر این نکته که هنوز در  مورد جزییات ورود نیروهای چینی و درخواست شفاهی که مطرح شده اطلاعات دقیقی ندارد گفت:بعید به نظر می رسد که این تعداد به عنوان کارگر ساده وارد پروژه شوند.

جعفری ادامه داد:این قرارداد به صورت EPC  است و صفر تا صد کار به عهده ی پیمانکار چینی طرح یعنی شرکتNFC   است بنابراین این شرکت می تواند برای ادامه کار از ظرفیت های تخصصی خودش که ما در ایران نداریم یا کم داریم استفاده کند و این قطعا شامل کارگر ساده نمی شود.

چرا آموزش نمی‌دهید؟

اما مگر نمی شود این کار تخصصی را به نیروی کار ایرانی آموزش داد .جعفری در پاسخ به این پرسش می گوید:این برمی گردد به بحث دانش و مهارت که در اختیار طرف چینی است .از طرفی ماهیت کار به گونه ای است که نیاز به تخصص و دانش فنی خاص خود دارد. آنچه ما می دانیم این است که طرف چینی ضمن تامین تجهیزات و منابع مورد نیاز پروژه می تواند از کمک نیروهای تخصصی که مشابه آنها در کشور وجود ندارد استفاده کند.

وی در ارتباط با شنیده هایی در مورد حضور کارگران چینی برای ساخت شهرک های مسکونی و بازسازی باند فرودگاه و مواردی از این دست که مرتبط با پروژه است، گفت:نیروهای چینی تنها روی پروژه آلومینیوم جنوب کار می کنند و پروژه های دیگر هم به هیچ وجه مرتبط با پروژه آلومینیوم نیست .اگر هم کارگاهی یا محلی جهت اقامت ساخته شود طبیعتا بعد از اتمام پروژه برچیده می شود بنابراین ساخت شهرک های مسکونی و فرودگاه و اینها به پروژه ربطی ندارد.

عصبانیت کارگران بومی از حضور خارجی‌ها

پروژه آلومینیوم جنوب که گفته می شود بزرگ‌ترین واحد تولید آلومینیوم خاورمیانه است  با همکاری ایمیدرو،شرکت سرمایه گذاری غدیر، بانک صادارت و توسط شرکت ان اف سی چین با سرمایه 1/2 میلیارد دلار جهت تولید 300 هزار تن محصول در فاز اول از ماههای پایانی سال 93 وارد فاز اجرایی شده است.

منابع کارگری می گویند، قرار است برای راه اندازی بخش های مختلف مرتبط با این پروژه از قبیل سایت پروژه و شهرکهای مسکونی در حال ساخت از کمک نیروی چینی و برای انتقال آب به محل سایت از کارگران اوکراینی استفاده شود. این مسئله موجب نگرانی کارگران بومی حاضر در منطقه شده است.

کد خبر : ۲۸۲۵۴۷