خبرگزاری کار ایران

پیمانکار حکم پرداخت مطالبات کارگران اخراجی فولاد زاگرس را اجرا نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۷۹۹۶۵

شرکت «خوان گل»، پیمانکار کارخانه فولاد زاگرس پس از گذشت نزدیک به دو سال مطالبات معوقه کارگران اخراجی این واحد تولیدی را پرداخت نکرده است. این شرکت پیمانکاری در سال ۹۲ طبق حکم اداره کار قروه موظف به پرداخت این مطالبات به کارگران شده بود.

«احمد امینی»، نماینده کارگران اخراجی فولاد زاگرس در این باره به ایلنا گفت: کارگران فولاد زاگرس در حالی در ابتدای سال ۹۲ اخراج شدند که بخشی از سنوات، مانده مرخصی و بن کارگری سال ۹۱ را دریافت نکرده بودند.

او افزود: حدود ۲۵۵ نفر از کارگران بعد از فاصله کمی از اخراج از شرکت پیمانکاری خوان گل در اداره کار قروه شکایت کردند. اداره کار‌‌ همان زمان پیمانکار را به پرداخت مطالبات معوقه کارگران محکوم کرد اما این شرکت تاکنون حاضر نشده است این مطالبات را پرداخت کند.

امینی تصریح کرد: از طرفی اداره کار جریمه‌ای برای دیرکرد پرداخت مطالبات معوقه تعیین نکرده است. به طور مثال اگر پیمانکار همین امروز تصمیم بگیرد معوقات حقوقی کارگران را پرداخت کند، این معوقات را بر مبنای دستمزد سال ۹۱ پرداخت می‌‌شود.

نماینده کارگران اخراجی فولاد زاگرس در ادامه بیان کرد: هر یک از کارگران فولاد زاگرس حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از پیمانکار طلب دارند که با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم پیمانکار بیش از ۳۰۰ میلیون تومان به کارگران بدهکار است و حدود دو سال هم این پول را نزد خود نگه داشته است.

او افزود: در سال ۹۲ وقتی که متوجه شدیم پیمانکار قصد ندارد مطالبات حقوقی ما را پرداخت کند، تصمیم گرفتیم از کارفرما شکایت کنیم، اما اداره کار قروه در یک اقدام غیرقانونی این شکایت را نپذیرفت. این در حالی بود که تبصره ۱ ماده ۱۳ قانون کار می‌گوید مطالبات کارگر جزء دیون ممتاز است و کارفرمایان موظف‌اند بدهی پیمانکاران به کارگران را برابر رای مراجع قانونی از محل مطالبات پیمانکار، من‌جمله ضمانت حسن انجام کار، پرداخت کنند.

امینی در ادامه گفت: شغل ما در کارخانه فولاد زاگرس سخت و زیان آور بود. بر اساس ماده ۵۲ قانون کار ما باید ۶ ساعت در روز کار می‌کردیم اما به مدت ۷ سال (از سال ۸۳ تا ۹۰) ۸ ساعت کار می‌کردیم. ما برای دریافت طلب این ۲ ساعت کار اضافی در آن ۷ سال نیز از پیمانکار که در دو سال ابتدایی شرکت «چدن گستر» بود و در ۵ سال بعدی شرکت «خوان گل»، در اداره کار شکایت کردیم اما اداره کار در کمال ناباوری اعلام کرد صلاحیت بررسی این شکایت را ندارد.

این کارگر اخراجی در پایان اظهار کرد: هنگامی که در دادگاه سریش آباد [از توابع شهرستان قروه در استان کردستان] شکایت کردیم، این دادگاه در مجموع پیمانکار را به پرداخت فقط ۱۰۰ هزار تومان محکوم کرد، در حالی که باید پیمانکار را به پرداخت ۲۰ برابر این مبلغ به هر کدام از کارگران شاکی محکوم می‌کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز