خبرگزاری کار ایران

در سیصد و پنجاهمین اجلاس هیات رئیسه سازمان جهانی کار مطرح شد؛

بررسی وضعیت عادلانه بودن دستمزدها در کشورهای عضو و دعوت به صلح میان کشورها

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۳۷۲۲

دستمزدهای عادلانه، چالش‌ها و فرصت‌های دیجیتالی شدن بازار کار، پیشرفت در جهت بهبود وضعیت قراردادهای کار، از جمله مباحث جهانی بازار کار بود که توسط هیئت رئیسه ILO و در سیصد و پنجاهمین جلسه این مجموعه مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از سازمان جهانی کار، هفته (بیست و ششم مارس ۲۰۲۴) آخرین اجلاس هیئت رئیسه سازمان جهانی کار (ILO) با تصمیم گیری در مورد پرونده برنامه بهبود دستمزدهای کارگران و تقویت عدالت اجتماعی در سطح بین المللی پایان یافت. 

دستمزدهای عادلانه، چالش‌ها و فرصت‌های دیجیتالی شدن بازار کار، پیشرفت در جهت بهبود وضعیت قراردادهای کار، از جمله مباحث جهانی بازار کار بود که توسط هیئت رئیسه ILO و در سیصد و پنجاهمین جلسه این مجموعه مورد بحث قرار گرفت. 

هیئت رئیسه سازمان جهانی کار (ILO) سیصد و پنجاهمین جلسه خود را با مجموعه‌ای از تصمیمات مهم در رابطه با اهمیت نظارت به وضعیت مزدی در کشورهای جهان آغاز کرده و ابتکاراتی برای تقویت عدالت اجتماعی را تصویب و ارائه کرد. 

اعضای هیات رئیسه سازمان جهانی کار همچنین چندین پرونده کارگری خاص را در برخی کشورها بررسی کردند. 

اعضا گزارش‌های موجود در مورد سیاست‌های دستمزدی کشورهای درحال توسعه را بررسی کردند. گزارش فوریه ۲۰۲۴ نقش محوری دستمزدهای عادلانه در توسعه اقتصادی و اجتماعی و پیشبرد عدالت اجتماعی را مورد تاکید قرار داد. 

در این اجلاس تاکید شد که از منظر سازمان جهانی کار، مفهوم دستمزد عادلانه (یا دستمزد معیشت محور) عبارت است از: «سطح دستمزدی که برای تأمین سطح زندگی مناسب برای کارگران و خانواده‌هایشان، با در نظر گرفتن شرایط کشور و محاسبه ارزش کار انجام شده و پرداخت آن برای ساعات کار مشخص ضروری است». 

اعضای هیات رئیسه از دبیرکل سازمان ILO، گیلبرت هونگبو، درخواست کردند تا منابع کافی مالی را برای پیشبرد اولویت‌های این سازمان تخصیص داده و گزارش اجرایی در مورد این موضوع را به اجلاسیه شماره ۳۵۵ هیات رئیسه سازمان ارائه دهد. 

هیئت رئیسه سازمان جهانی کار همچنین پیشرفت فعالیت‌های کمیته «ائتلاف جهانی برای عدالت اجتماعی» را مورد بحث قرار داد که تشکیل آن در آخرین نشست سراسری سازمان جهانی کار در نوامبر ۲۰۲۳ میلادی تایید شده است. 

ایجاد تعهد سیاسی برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورها، سرمایه‌گذاری در امور اجتماعی و اقدامات مشخصی که از عدالت اجتماعی و کار شایسته حمایت کند، از جمله مواردی است که در دستور کار این کمیته جهانی ائتلافی مطرح است. 

اعضای هیات رئیسه سازمان به کارشناسان برجسته بخش خصوصی، دانشگاهی و دولتی درخواست ارسال کردند تا در مورد چالش‌ها و فرصت‌های مرتبط با مشاغل ایجاد شده توسط صنایع دیجیتالی و هوش مصنوعی (AI) بررسی و تحقیقات کافی انجام دهند. 

هیات رئیسه ILO در این جلسه یک روزه به بررسی این سوال پرداختند که چگونه این نوآوری‌ها می‌توانند به حمایت و ترویج کار شایسته و حمایت از نیروی انسانی باوجود استفاده از این فناوری‌ها کمک کنند؟ 

هیات رئیسه سازمان ضمن صدور بیانیه‌ای درباره وضع بحرانی کارگران در مناطق بحران زده جهان، بیانیه‌ای الزام‌آور در زمینه حقوق کارگران فلسطینی و وضعیت تاسف بار مردم غزه صادر کرد. 

اعضا همچنین درباره بحران انسانی در میانمار، بار دیگر از تداوم بی‌توجهی دولت نظامی حاکم بر این کشور و آزار فعالان کارگری توسط دولت گلایه کرده و این کشور را به اجرای کامل توصیه نامه‌های سازمان جهانی کار دعوت کردند. در صورت تداوم بی‌توجهی رهبران میانمار به این توصیه‌ها اعضا از دبیرکل سازمان درخواست کردند تا گام‌های بعدی در پاسخگو ساختن این دولت را در دستور کار قرار دهد. 

اعضای هیات رئیسه سازمان جهانی کار همچنین با ابراز نگرانی نسبت به تداوم جنگ اوکراین، از روسیه خواستند تا حملات خود به اوکراین را متوقف کند.

همچنین حملات دولت بلاروس به اتحادیه‌های کارگری و بازداشت اعضای آن‌ها مانند دیگر کشورهای نقض کننده آزادی تشکلات کارگری مانند ونزوئلا، بنگلادش و… نیز در قطعنامه نهایی اجلاسیه اعضای هیات رئیسه محکوم شده و وضعیت این کشورها مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز